دولت باید عدالت محور باشد

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در آخرين مرحله از دور نخست سفرهاي استاني دولت در سفري دو روزه به استان کرمان سفر کرد و در جمع مردم اين شهر، فعالان اقتصادي، مردم جيرفت و بم گفت: رونق توليد کليد غلبه بر همه مشکلات اقتصادي از جمله بيکاري و اولويت اصلي کشور در شرايط فعلي است. متأسفانه برخي لذتِ با مردم بودن و با مردم سخن گفتن را در اين سفرها مورد توجه و عنايت قرار نداده‌اند و گاهي زخم زبان مي‌زنند. در ميان مردم بودن، نعمت الهي است و لذت با مردم بودن را با هيچ‌چيز نمي‌توان عوض کرد و دولت مردمي بايد «از مردم و با مردم» باشد.
اهم اظهارات آيت‌ا... سيد ابراهيم رئيسي از اين قراراست:
متأسفانه برخي لذتِ با مردم بودن و با مردم سخن گفتن را در اين سفرها مورد توجه و عنايت قرار نداده‌اند و گاهي زخم زبان مي‌زنند. در ميان مردم بودن، نعمت الهي است و لذت با مردم بودن را با هيچ‌چيز نمي‌توان عوض کرد و دولت مردمي بايد «از مردم و با مردم» باشد. دولت خود را گرفتار حاشيه‌ها نمي‌کند و به خدمت‌رساني به مردم مشغول است و در اين سفرها نيز به دنبال گره‌گشايي از مشکلات مردم، کاهش بيکاري، افزايش اشتغال، راه‌اندازي و فعال واحدهاي توليدي در سراسر کشور هستيم. براي پروژه‌هاي نيمه‌تمام در سفرهاي استاني تصميماتي گرفته شده است. دور اول سفرهاي استاني، در استان کرمان تمام مي‌شود و دور دوم اين سفرها براي پيگيري اجراي مصوبات و رفع مشکلات خواهد بود. به‌طور متوسط ماهانه 12 هزار ميليارد تومان از بدهي‌هاي دولت قبل را پرداخت کرده‌ايم و توانستيم به فضل الهي 480 هزار ميليارد تومان کسري بودجه سال گذشته را پشت‌سر بگذاريم و با بسياري از کشورهاي همسايه تعامل تجاري خود را افزايش دهيم. در بخش مسکن، يک ميليون و 250 هزار واحد در حال احداث است که بخشي از آن به‌زودي به بهره‌برداري مي‌رسد.
دولت به جديت مسائل و مشکلات اقتصادي را دنبال مي‌کند. از اصلاحات اقتصادي در اين دولت سخن گفتيم و به اين يک اقدام بسنده نخواهيم کرد و در همين راستا نيز فرآيند سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي در کشور آغاز شده است. سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي بزرگ داخلي 17 ميليارد دلار است که برخي از اين شرکت‌هاي بزرگ مثل مس و گهرزمين در استان کرمان هستند؛ ضمن آنکه زمينه 19 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي فراهم شده که رقم قابل توجهي براي کشور است. با مشارکت بخش خصوصي پالايشگاه‌ها، پتروپالايشگاه‌ها و کارهاي بزرگ ديگري در کشور در حال انجام است. به دنبال اين هستيم که نقدينگي به سمت توليد برود؛ ضمن آنکه زمينه سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در کشور نيز فراهم و ورود سرمايه‌گذاران خارجي به کشور آغاز شده است. آينده براي کشور و براي ملت بسيار روشن و درخشان است. يکي از برنامه‌هاي جدي دولت، مبارزه با فساد و شناسايي بسترهاي فسادزا است و در اين راستا نيز به دنبال اصلاح فرآيندها بوده‌ايم تا زمينه فساد را از بين ببريم.


امروز تمام تلاش ما بايد در جهت ايجاد اميد باشد و اگر کسي با قلم، بيان و حرکاتش مردم را نااميد کند، خواه‌ناخواه و دانسته و ندانسته، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده و هرکس با قلم، حضور، اقدام و انجام حرکات انقلابي‌اش مردم را اميدوار کند، بداند در جهت راهبرد نظام اسلامي است. امروز نسخه‌اي که لازم است در کشور به آن توجه شود، ايجاد اميد در جامعه است و اميدواريم حرکات و اقدامات ما موجب اميدواري مردم بشود.
خودکفايي، استقلال و عزت کشور در گرو تقويت رونق توليد است. امروز توليد، مساله محوري کشور است و همه بخش‌هاي دولتي، خصوصي و تعاوني بايد تلاش کنند که توليد در کشور رونق يافته و موانع موجود بر سر راه تحقق اين هدف رفع شود. امروز هر چه توليد، اشتغال و فعاليت‌هاي دانش‌بنيان در کشور تقويت شود، مايه اميدواري دوستان و نااميدي دشمن است و اين مهم با تلاش‌ها و فعاليت‌هاي معمول و مرسوم حاصل نمي‌شود، بلکه نياز به تلاشي مجاهدانه دارد. امروز عرصه جنگ اراده‌هاست، دشمن نمي‌خواهد ما پيشرفت کنيم اما ما با اتکاي خداوند متعال و خودباوري و تلاش جهادي پيروز اين ميدان خواهيم بود. ايران سرشار از ظرفيت‌هاي متنوع و ارزشمند است، دولت مصمم است که تصدي‌گري‌هاي خود را به بخش‌هاي خصوصي و تعاوني واگذار کند و در جايگاه هدايت، حمايت و نظارت قرار گيرد. دولت مردمي عميقا به ميدان‌داري بخش خصوصي نه فقط در عرصه اقتصاد بلکه در عرصه فرهنگ نيز باور دارد. در دولت مردمي معتقديم که با تکيه به داشته‌هاي خودمان مي‌توانيم کشور را به بهترين نحو بسازيم. هر جا به داشته‌هاي خودمان تکيه کرديم، موفق بوده‌ايم.
هيچ‌کس حق ندارد روند رشد و پيشرفت کشور را به هر دليلي متوقف کند. راه تسريع پيشرفت کشور رفع موانع در داخل و تسهيل تعاملات و تبادلات با کشورهاي همسايه و دوست است که دولت مردمي در اين مسير گام‌هاي موفقي برداشته است. تا کنون 3 تفاهم‌نامه مشارکت در تامين سرمايه با مشارکت بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي منعقد شده که ثمرات چشمگيري را براي رونق اقتصاد ملي به‌همراه خواهد داشت. در زمينه جذب سرمايه‌گذاري خارجي نيز قراردادهايي منعقد شده که بزودي اثرات آن در کشور قابل مشاهده خواهد بود. مديريت عالمانه و توام با برنامه‌ريزي درست ديگر اولويت کشور در مواجهه با مشکلات است. همه شاهد بودند که با وجود عقب‌ماندگي‌ها در بخش توليد برق، تامين و مصرف برق در تابستان امسال به گونه‌اي مديريت شد که خاموشي و قطع برق مردم را آزار نداد و اين اثبات کرد که با مديريت صحيح مي‌توان بر کمبودها و کاستي‌ها غلبه کرد. افزايش 35 هزار مگاواتي ظرفيت توليد برق کليد خورده که 10 هزار مگاوات آن از محل برق خورشيدي تامين خواهد شد و در اين زمينه استان کرمان جايگاه مهمي دارد. در استاني که اين همه ظرفيت در حوزه‌هاي گوناگون دارد، زيبنده نيست که مردم با مشکل بيکاري مواجه باشند. دولت مردمي تمام توان خود را براي رونق توليد و ايجاد اشتغال در استان کرمان به کار خواهد گرفت.