انفجار بمب های خارجی در فوتبال ایران

پرسپولیس بالاخره با لوکادیا بازیکن هلندی که در لیگ‌برتر انگلستان و بوندس‌لیگا بازی کرده است، قرارداد بست. لیگ ما در بیشتر اوقات فرصت خوبی است برای بازیکنان درجه چندمی که به کمک دلال‌ها جذب می‌شوند و هیچ سودی برای فوتبال ما ندارند و بعد از مدتی پیاده‌روی روی روان هواداران و نیمکت‌نشینی، با شکایت به فیفا، مبلغ خوبی را کاسب می‌شوند. در این میان، هر چند کم، اما بودند بازیکنانی که از تیم‌ها و لیگ‌های بزرگ به فوتبال ما آمدند. بازیکنانی که بیشتر اوقات بعد از افول حرفه‌ای در لیگ‌های معروف برای سال‌های آخر فوتبالشان، لیگ ما را انتخاب و در بیشتر اوقات هم با ارائه فوتبالی با کیفیت، زمینه جذاب‌تر شدن لیگ را فراهم کردند. فوتبال ما متاسفانه امکان حفظ بازیکنان شاخصش را ندارد؛ بهترین بازیکنان ایرانی یا در اروپا هستند یا در لیگ‌های عربی، کمتر بازیکنی مثل وحید امیری هست که در لیگ برتر بازی کند و فیکس تیم‌ملی هم باشد. برای همین تیم‌ها با فقر شدید بازیکن برای ارائه فوتبال جذاب و تماشاگرپسند مواجه اند. خارجی‌ها هم عموماً بی‌کیفیت و ارزان هستند؛ اما امسال بعد از مدت ها، لیگ ما تکانی خورده و دوباره شاهد حضور بازیکنان خارجی هستیم. جالب‌تر این‌که کمتر سالی را سراغ داریم که مثل امسال بازیکنان خوب از لیگ‌های بزرگ جذب فوتبال ما شوند. برای همین می‌شود در نیم‌فصل منتهی به‌جام‌جهانی که بازیکنان داخلی انگیزه زیادی برای دعوت به‌تیم ملی دارند و بازیکنان خارجی خوبی هم جذب تیم‌هایی چون سپاهان، تراکتور، استقلال و در نهایت پرسپولیس شدند، به کیفیت و جذابیت لیگ امیدوار بود. لیگی که اگر شکوفا و جذاب باشد نشاط خوبی  را به جامعه هواداری فوتبال تزریق می‌کند. حضور خارجی‌های باکیفیت، غیر از لذت بردن تماشاگران باعث بهبود کیفیت فنی بازیکنان داخلی هم می‌شود و در مجموع اتفاق خوبی برای فوتبال ماست. به این بهانه مروری داریم بر بازیکنانی که از لیگ‌های بزرگ جذب فوتبال ما شدند. ذکر این نکته ضروری است که در این پرونده به سراغ خارجی‌های خوبی مثل بشار رسن، کولیبالی، منشاء و... نرفتیم چون به‌رغم حضور موفق و مستمر در لیگ ما، از لیگ‌های معروف جذب نشده بودند. با ما باشید.
 
بازیکن نیوزیلندی لیورپول در پرسپولیس
چه کسی؟ بیلی مک‌کلور

سال 1355، پسرک جوان و دو ملیتی پا به ایران گذاشت که اولین خارجی لیگ تخت‌جمشید شد. بیلی مک‌کلور، ۲۰ ساله که متولد ۴ ژانویه در لیورپول بود و در تیم قرمزهای آنفیلد هم سه سال بازی کرده بود وقتی به ایران آمد؛ خیلی‌ها از ظهور یک ستاره فرنگی نام بردند و یاد کردند و اتفاقا در اولین بازی‌اش گل هم زد.
 
مو خوشگلی از اینتر
چه‌کسی؟ تاریبو وست

البته یک نمونه ناموفق هم گذاشتیم. تاریبو وست نیجریه‌ای در خط دفاع اینتر خوش می‌درخشید اما خیلی زود پیر شد و سر از پیکان درآورد. بعدها معلوم شد او که به‌دلیل مدل موهایش معروف بود، در مدارکش دستکاری کرده و سنش خیلی بیشتر از چیزی بود که عنوان کرده بود. برای همین هیچ‌وقت در ترکیب پیکان هم بازی نکرد و رفتنی شد.


 
گلزن بزرگ دربی
چه‌کسی؟ رودی ژستد

ژستد در لیگ‌های بزرگ بازی کرده بود. قیمت بالایی در مارکت داشت و تجربه گلزنی به تیم‌های بزرگ را هم داشت. اما در استقلال ندرخشید و ندرخشید تا این‌که در جریان دقایق آخر دربی فصل قبل،  وقتی سعید آقایی دفاع چپ سرخ‌ها مصدوم شد ، تابلوی تعویض بالا رفت  اما تعویض انجام نشد و ژستد که خودش هم  تازه به زمین آمده بود از فرصت کوتاهش استفاده کرد و یک گل تاریخی و پرحاشیه به‌ثمر رساند. ژستد شاید انتظارات را برآورده نکرد اما او سخت‌کوش و حرفه‌ای بود و البته بدون حاشیه. سخت است بازیکنی از لیگ معتبری به ایران بیاید، ذخیره باشد و چیزی نگوید. لااقل با رفتار بازیکنان داخلی ما منافات دارد. 
 
مروارید سیاه درون چارچوب
چه‌کسی؟ نیلسون کوریا

دروازه‌بانی با سابقه بازی در لیگ های برزیل و پرتغال که در 36 سالگی به جمع سرخ‌ها پیوست. جالب بود که نیلسون اواخر فوتبالش در پرتغال ذخیره بود؛ اما همین بازیکن در پرسپولیس، شهاب گردان و علیرضا حقیقی را نیمکت نشین کرد و دو فصل خوب در جمع سرخ‌ها داشت. با رفتن او، قفس توری قرمزها به سوشا مکانی رسید تا هر روز افسوس رفتن نیلسون در 38 سالگی را بخورند. نیلسون نماد تفاوت کیفیت گلرهای داخلی و خارجی بود.
 
 
11 بازی ملی برای برزیل و آمدن به صبای‌قم
چه کسی؟ پائولو آلمیدا سانتوس

«پائولو آلمیدا سانتوس» یک هافبک دفاعی است که سال 2003 پیراهن تیم‌ملی برزیل را هم برتن کرده و 11 بازی برای این تیم در مسابقات بین‌المللی انجام داده بود. او مشهورترین بازیکن برزیلی فوتبال ایران بود که سال 89 به صبای‌قم پیوست. این بازیکن 29 ساله قبل از بازی در صبا در تیم‌های یونیا اسپورته، سانتوس، کورینتیانس، کوریتیوای برزیل و بنفیکای پرتغال به میدان رفته بود.
 
ستاره سابق والنسیا و اورتون در سپاهان
چه کسی؟ مانوئل فرناندز

ستاره پرتغالی تیم‌های سرشناسی همچون والنسیای اسپانیا و اورتون انگلیس، فصل جاری در سپاهان اصفهان توپ خواهد زد.  یک‌دوره قهرمانی در لیگ‌برتر و جام‌حذفی و سوپرکاپ پرتغال به‌همراه تیم بنفیکا، قهرمانی جام‌حذفی اسپانیا به‌همراه والنسیا، 15 بازی با پیراهن تیم‌ملی پرتغال و 3 گل ملی از افتخارات بازیکن جدید سپاهان است.
 
 
مرد موطلایی قرمزها
چه‌کسی؟ آلن ویتل

قبل از انقلاب پرسپولیس یک خارجی ویژه با تجربه درخشش در لیگ برتر انگلستان را داشت. آلن ویتل گلزن انگلیسی که حتی برای تیم‌های ملی پایه انگلستان هم بازی کرده بود.
 
 
 
 
هافبک مرحوم آبی‌ها
چه‌کسی؟ جی‌لوید ساموئل

هافبکی توانمند با تجربه بازی در لیگ برتر انگلستان که زمان فتح‌ا... زاده جذب استقلال شد. ساموئل خوش درخشید و متاسفانه در یک تصادف رانندگی فوت کرد. بازیکنی با اخلاق، حرفه‌ای و بدون حاشیه که حضورش در فوتبال ایران نشان دهنده یک چیز بود: برای موفق شدن استعداد همه‌چیز نیست، می‌توان با رفتار حرفه‌ای و استعداد معمولی، بازیکن خوبی شد.
 
 
از خط هافبک میلان به تراکتور
چه کسی؟ کوین کنستانت

بازیکنی که تجربه بازی در میلان را داشت به تراکتور پیوست. خب عجیب است که بازی‌اش را ندیدیم. اما او هم مثل تاریبو وست ماجرا داشت. کنستانت خیلی راحت به دلایل پزشکی از تراکتور دیپورت شد اما خیلی راحت‌تر تمام پولش را هم گرفت.
 
 
ستاره همیشه مصدوم
چه‌کسی؟ شیخ دیاباته

مهاجم تیم ملی مالی، با سابقه بازی در لیگ ایتالیا، مهاجمی حرفه‌ای، با اخلاق خوب بود. حضور دیاباته نشان داد بازیکنان خارجی فقط در کیفیت متمایز نیستند و  حتی رفتار حرفه‌ای و سبک‌زندگی‌شان هم فرق دارد. هرچند دیاباته به دلیل مصدومیت‌های زیاد، به‌حقش در فوتبال اروپا نرسیده بود و در استقلال هم بعد از یک فصل آقای گلی، با مصدومیت‌های پیاپی از روند خوب دور شد و به‌قطر رفت.
 
ستاره سابق اتلتیکو بیلبائو در فولاد
چه کسی؟ ایبای گومز

او با پیراهن‌های اتلتیکو بیلبائو و آلاوس سال‌های زیادی را در لیگ اسپانیا توپ زد. «گومز» سال 1400 به فولاد خوزستان پیوست  و  قرار بود فقط در لیگ قهرمانان آسیا برای فولادی‌ها بازی کند. با این حال او عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشت تا در نهایت از این تیم جدا شود.
 
حضور در یک‌چهارم‌نهایی جام‌جهانی و سپس پرسپولیس
چه کسی؟ مایکل اومانیا

این بازیکن در مرداد ۱۳۹۳ به عنوان تنها بازیکنی که در یک چهارم‌نهایی جام‌جهانی بازی کرده و به فوتبال ایران آمده، به پرسپولیس پیوست. کاستاریکا، شگفتی‌ساز جام‌جهانی ۲۰۱۴ با حضور «اومانیا» موفق شد از گروه مرگ به عنوان صدرنشین صعود کند. این مدافع اهل کاستاریکا که در جمع قرمزها موفق نبود، درجام‌جهانی تا مرحله یک چهارم رفته بود و شکست در برابر هلند در ضربات پنالتی، رویاهای‌شان را ناتمام گذاشت.
 
گلزن تیم قطبی در موناکو
چه‌کسی؟ ابراهیم توره

ماجرای توره متفاوت است چون در لیگ ایران درخشید و به لیگ فرانسه رسید. یک مهاجم خطرناک که همه‌جوره گل می‌زد. در پیکان چهره شد. به پرسپولیس و سپاهان رفت و به تیم موناکوی فرانسه رسید. توره در فوتبال ایران موفق بود اما هیچ‌کس فکر نمی‌کرد چنین پیشرفتی داشته باشد.
 
پوشیدن پیراهن فیورنتینا، ناپولی و استقلال
چه کسی؟ هروویه میلیچ

این بازیکن  اهل کرواسی، مرداد 1398 با استقلال، قرارداد دو ساله بست. این ملی‌پوش سابق تیم‌ملی کرواسی، قبل از آن سابقه پوشیدن پیراهن فیورنتینا، ناپولی، روستوف، المپیاکوس، کروتونه و ... را داشت و در دو فصل حضورش در استقلال عملکرد موفقی از خود به نمایش گذاشت.
 
شوت‌زن و خوش اشتها در گلزنی
چه‌کسی؟ مامه تیام

هواداران آبی خاطرات خوبی از ستاره سنگالی تیم‌شان داشتند، آن‌هم فقط برای یک نیم‌فصل. بازیکن رده پایه اینتر در همین فرصت کم محبوب سکوها شد. هت‌تریک جذاب او در لیگ قهرمانان مقابل ذوب‌آهن، اوج هنرنمایی این ستاره بود. بازیکن باکیفیتی که موقعیت‌های مرده و ساده را هم تبدیل به گل‌های زیبا می‌کرد.
 
مرد سال آسیا، شکار خوب آبی‌ها
چه‌کسی؟ سرور جباروف

جباروف ازبک با آن استایل اروپایی در بازی، با هوش، بدون اضافه‌کاری و شوت‌زن، شکار خوب آبی‌ها بود. هرچند او در تیم‌های معروف اروپایی بازی نکرده بود اما بازیکن گرانی بود و  در سال‌های پایان فوتبالش به استقلال آمد. نیم‌فصل هم در سپاهان بود و حسابی درخشید.
 
 
و اما آخرین بمبی که ترکید
چه‌کسی؟ لوکادیا

جوان 28 ساله‌ای که تجربه دعوت به تیم‌ملی هلند برای جام‌جهانی 2018 را دارد و در آیندهوون، برایتون و بوخوم  هم بازی کرده ،بعد از کش‌وقوس زیاد بالاخره به پرسپولیس پیوست. هرچند لوکادیا طی سه فصل اخیر درخشش زیادی نداشته اما تجربه گلزنی به بایرن، منچستر و... از او بازیکنی خاص در لیگ ما می‌سازد. لوکادیا مشخصات یک مهاجم اروپایی را دارد، قدرت‌بدنی خوبی دارد، پا به‌توپ است و با کمترین تماسی توپ را به چارچوب می‌زند و در کناره‌ها هم بازی می‌کند؛ وظایف یک نوک کلاسیک و یک وینگر مدرن را همزمان ایفا می‌کند و جالب‌تر این‌که سنش هنوز آن قدر زیاد نیست که مثل بقیه برای روزهای منتهی به بازنشستگی یک لیگ مثل ایران را انتخاب کرده باشد. او که برای تیم‌های ملی هلند در رده‌های مختلف بازی کرده می‌تواند شگفتانه لیگ ما و ترکیب سرخ‌ها باشد.