ادعای ترور بولتون و حمله به رشدی در آستانه توافق هسته‌ای

آرمان ملي- احسان اسقايي : احتمال توافق ايران و کشورهاي اروپايي جدي‌تر شده است. نماينده روسيه اعلام کرده که ايران تنها در ارتباط با چند بند و کلمه در توافق درخواست‌هايي دارد. هرچند برخي مقامات آمريکا اعلام کرده‌اند هنوز توافقي حاصل نشده است. تمام اين موارد موجب شده مخالفان توافق در آمريکا به‌شدت عصباني باشند. به طوري که از ميان اخبار منتشر شده در آمريکا در ارتباط با توافق هسته‌اي مي‌توان متوجه شدکه جمهوري‌خواهان و لابي اسرائيل به سيم آخر زده‌اند و هرخبري را که موجب تصميم منفي در ارتباط با توافق مي‌شود را پايه‌گذاري مي‌کنند. چند روز پيش رسانه‌هاي وابسته به جمهوري‌خواهان اخباري را مبني بر سوء قصد به جان بولتون وپمپئو منتشر کردند. در تازه‌ترين اخبار نيز شب گذشته اخباري مبني بر ترورسلمان رشدي منتشر شد که هر چند ضارب وي يک آمريکايي بود اما از در کنار هم قرار دادن اخبار فوق به وضوح مي‌توان اين تحليل را ارائه داد که تل‌آويو و جمهوري‌خواهان در حال حاضر قصد دارند دست به هر اقدامي بزنند تا تيم جوبايدن بعد از شکست‌هاي مختلفي که در حوزه اقتصادي در آمريکا خورده، در برجام نيز دستاوردي در آستانه انتخابات ميان دوره‌اي آمريکا به دست نياورد تا دموکرات‌ها با دستاني خالي در انتخابات حاظر شده و بتوانند تعداد بيشتري از صندلي‌هاي قدرت در آمريکا را به منظور فشار به دموکرات‌ها به دست آورند. عباس عبدي در واکنش به حمله به سلمان رشدي نوشت: اهل نظريه توطئه نيستم، ولي تصادفي بودن همزمانِ خبر برنامه‌ريزي براي ترور بولتون و ترور سلمان رشدي، با نهايي شدن گفت‌وگو‌هاي احياي برجام براي من غيرقابل باور است. همچنين محمد مرندي مشاور تيم مذاکره‌کننده کشورمان در توئيتي با انتشار تصوير پمپئو، بولتون و سلمان رشدي با اشاره به اتفاق اخير حمله به سلمان رشدي نوشت: من براي نويسنده‌اي که نفرت و تحقير بي‌پاياني نسبت به مسلمانان و اسلام دارد، اشک نمي‌ريزم. پياده‌نظام امپراتوري که به عنوان يک رمان‌نويس پسااستعماري ظاهر مي‌شود. اما، آيا عجيب نيست که با نزديک شدن به توافق هسته‌اي احتمالي، ايالات متحده ادعاهايي در مورد حمله به بولتون داشته باشد... و سپس اين اتفاق مي‌افتد؟
کار، کار تل‌آويو است
حسن هاني‌زاده تحليلگر حوزه روابط بين‌الملل در ارتباط با فضاي رسانه‌اي ايالات متحده آمريکا عليه ايران و توافق احتمالي هسته‌اي به «آرمان ملي» گفت: احتمال توافق هسته‌اي ايران با کشورهاي اروپايي در روزهاي اخير بيشتر شده است. شايد در آينده نه‌چندان دور طرفين مذاکره از احتمال به تصويب رسيدن پيش‌نويس برجام سخن به ميان آورند. وي افزود: تيم مذاکره کننده تهران در اين دور از مذاکرات تلاش‌هاي زيادي کرده تا در برابر زياده خواهي‌هاي کشورهاي اروپايي ايستادگي کند. ايران و تيم مذاکره کننده با حفظ منافع ملي با تاکيد بر ضرورت لغو تمامي تحريم‌ها، همکاري مشترک با اتحاديه اروپا را مطرح کرده است. اين کارشناس روابط بين‌الملل در ارتباط با رويکرد‌هاي آمريکايي‌ها در ارتباط با توافق وين افزود: تيم بايدن در واشنگتن معتقد است خروج آمريکا از برجام در دوران دونالد ترامپ اشتباه بزرگي بود و جامعه جهاني و افکار عمومي تصميم ترامپ را در خروج از برجام محکوم کردند و به اثبات رسيد که آمريکا به توافقنامه‌هاي بين‌المللي پايبند نيست. از اين رو بايدن در نظر دارد که مجدد به توافق وين باز گردد و پيش نويس توافقنامه اخير در مجموع مورد پذيرش تيم بايدن در ايالات متحده قرار گرفته است. هاني‌زاده در ارتباط با مخالفان بازگشت آمريکا به برجام در آمريکا معتقد است: جمهوري‌خواهان و لابي صهيونيستي معتقدند که آمريکا نبايد به برجام باز گردد و بايدن بايد زير ميز زده و تحريم‌ها را تشديد کند. از اين منظر همين گروه وابسته به جمهوري‌خواهان افراطي مانع بازگشت بايدن به توافق هستند و تحرکات اخير در آمريکا و حمله به سلمان رشدي در جريان يک سخنراني در نيويورک همچنين شايعه رسانه‌اي ترور جان بولتون و يکي از روزنامه‌نگاران فراري از ايران در کنار برخي اخبار منفي ديگر در حقيقت براي تحت شعاع قرار دادن پيش نويس توافق اخير با ايران است. تمامي اين تحرکات محکوم به شکست است و پيش‌نويس اخيري که تهيه شده در ايران در حال بررسي است. اين کارشناس درپايان تاکيد کرد: چنين حرکات مشکوکي آن هم نسبت به مقامات سابق ايالات متحده نمي‌تواند مانع توافق شود. هرچند سلمان رشدي از نظر افکار عمومي منفور است و مليت ضارب وي نيز آمريکايي است اما رسانه‌هاي وابسته به تل‌آويو و جمهوري‌خواهان در روزهاي آينده تلاش خواهند کرد اين حادثه را هم به ايران نسبت دهند.
تندروها به هر دري مي‌زنند که توافق نشود


ساداتيان سفير سابق ايران در بريتانيا نيز در ارتباط با احتمال اينکه تل‌آويو در پشت تحرکات اخير ضد امنيتي در آمريکاست به «آرمان ملي» گفت: لابي اسرائيل داراي قدرت رسانه‌اي و قدرت سياسي زيادي در آمريکاست و در سال‌هاي اخير نيز تحرکات زيادي را در ارتباط با ايران در منطقه را در دستور کار قرار داده است. لابي اسرائيل نه در آمريکا و در کشورهاي منطقه بلکه در اروپا نيز داراي نفوذ است. از اين منظر بعيد نيست دست به هر اقدامي براي مقابله با بازگشت طرفين به برجام بزند. ساداتيان در ارتباط با تحرکات ضدبرجامي تل‌آويو ادامه داد: اسرائيل چه در زمان بايدن و چه در زمان اوباما از قدرت تاثيرگذاري زيادي در ارتباط با ايران در آمريکا برخوردار نبوده و نيست. هرچند خانم کلينتون در زماني که وزير خارجه بودند اعلام مي‌کردند که تامين امنيت اسرائيل را بر عهده دارند اما در ارتباط با حمله نظامي اسرائيل به ايران نيز هشدار مي‌دادند. در مجموع همواره اسرائيل به دنبال اين بوده و هست که آمريکا را وارد جنگ با ايران کند اقدامي که هربار آمريکا با هوشياري از آن اجتناب مي‌کند. هرچند اگر آمريکا به ايران حمله نظامي کند، واکنش ايران به ضرر اسرائيل تمام خواهد شد. اين کارشناس روابط بين‌الملل تاکيد کرد: دشمن درجه يک برجام، اسرائيل است و اکنون نيز در تفاهم با جمهوري‌خواهاني که در اقليت کامل در کنگره آمريکا قرار دارند در صدد هستند فشار مضاعفي به دموکرات‌ها براي عدم بازگشت به برجام بياورند. لابي اسرائيل و جمهوري‌خواهان با رسانه‌هاي فراگير و نفوذي که در قدرت و افکار عمومي آمريکا دارند دائما در حال برنامه‌ريزي هستند که اتفاق مثبتي در حوزه برجام به وجود نيايد. سفير سابق ايران در ارتباط با تلاش‌هاي هميشگي اسرائيل براي به نتيجه نرسيدن توافق هسته‌اي گفت: تل‌آويو همواره در صدد سنگ‌اندازي در مسير تهران و در توافق هسته‌اي است. نمونه بارز آن در ترور دانشمندان هسته‌اي و تلاش براي هماهنگي دموکرات‌ها با مواضع جمهوري‌خواهان است. در توضيح اين اقدام بايد گفت حدود دوماه قبل تل‌اويو توانست سناتورهاي دموکرات را مجاب به تصويب مصوبه‌اي کند که مساله سپاه پاسداران در پرونده هسته‌اي حل نشود. در حال حاضر نيز هيچ بعيد نيست در آستانه توافق دست به ترور سلمان رشدي زده و يا تهديد به کشتن جان بولتون را طوري برنامه‌ريزي و رسانه‌اي کرده باشند که به دموکرات‌ها در توافق به ايران فشار آورند.