اخبار ویژه

  از سیب و گلابی‌های برجام تا پرونده PMD؛ همه تر و تازه!
«غذای مانده و فریز شده‌، هر قدر هم که پرمایه و ملاط باشد‌، ارزش غذای تازه را ندارد. میوه را هم به وقت باید خورد‌، وقتی بماند و بترشد ارزش خود را از دست می‌دهد‌، نه لذت دارد و نه خواصی که در میوه تازه وجود دارند و حتی چه بسا زیان‌هائی هم داشته باشد».
این متن را روزنامه «جمهوری اسلامی» منتشر کرده و در ادامه آورده است: ‌ماجرای برجام هـم همین‌طور به پیش می‌رود. برخلاف ادعاها و تبلیغات پرحجم و سـروصداهایی که مخالفان برجام و کاسبان تحریم کرده‌اند و می‌کنند‌، این توافق در زمان خودش مناسب‌ترین دستاورد ممکن برای کشورمان بود.
روزنامه مذکور می‌افزاید: «توجه به زیانی که از رهگذر معطل ماندن برجام‌، پیوسته به کشور و ملت وارد می‌شـود‌، از اهمیت بالائی برخوردار است. برجام را دونالد ترامپ به کمک کاسبان تحریم‌، رژیم صهیونیستی و سران ارتجاع عرب از کار ‌انداختنـد. الآن هم این هر چهار عنصر برای جلوگیری از احیاء برجام و رفع تحریم‌ها تلاش فراوانی می‌کنند البتـه جمهوریخواهان آمریکا به نیابت از ترامپ. مردم ایران برای رسیدن هیئت مذاکره‌کننده ایرانی به توافـق انتظار می‌کشند چون ارتباط آن را با رفع تحریم‌ها و حل مشکلات اقتصادی کشور کاملا لمس می‌کنند.


نادیده گرفتن‌، هزینه دارد و هزینه‌اش برای ایران فقط در بخش فروش نفت‌، مبالغ هنگفتی است که بودن و نبودن آن تأثیر فوق‌العاده‌ای در زندگی و معیشـت مـردم دارد. در دوران تحریم‌، نفتمـان را بـه میـزان حداقلی و به ثمن بخس به چین می‌فروشیم ولی اگر تحریم‌ها برداشته شوند‌، در شرایط کنونی که قیمت هر بشکه نفت بالای ۱۰۰ دلار است و ما امکان استخراج و فروش بیش از ۲ میلیون بشکه را داریم‌، هر ماه حداقـل ۶ میلیارد دلار درآمد نفتی خواهیم داشـت آنهم به پول نقد نـه ادا و اطوارهایی که به بهانه تحریم‌ها ناچاریم تحمل کنیم.
فقط همین یک فقره تفاوت‌، کاملا نشان می‌دهد که گره نـزدن زندگی مـردم به برجام و تحریم‌ها چیزی بیش از یک شعار نیست.
نشریه وال استریت ژورنال از قـول مقامـات اتحادیه اروپا نوشته است ایران تا ۲۴ مرداد فرصت دارد درباره متن پیشنهادی توافق برجامی نظر مثبت یا منفی خـود را اعلام کند. پیشنهاد اتحادیه اروپا به ایران‌، شامل حل و فصـل مـوارد پادمانی مورد نظـر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اجرای توافق متکی بر ارزیابی آژانش از همکاری ایران است. به عبارت روشـن‌تر‌، اگر ایران به سؤال‌های آژانس در مورد سه نقطه مورد بحث میان ایران و آژانس پاسخ بدهد‌، راه برای رسیدن به توافق نهایی هموار خواهد شد.
رویاپردازی آمیخته با تحریف نویسنده این متن، مخاطبان را به یاد سیب و گلابی‌های برجامی می‌اندازد که آقای روحانی درباره‌اش گفته بود «ما غاصب را از باغ خود بیرون کردیم و درب باغ به روی مردم باز شده است. امروز عده‌ای کودک به درب باغ آمده و می‌گویند سیب و گلابی کجاست که می‌خواهیم میل کنیم. امروز این باغ که نهال‌های آن تازه غرس شده، آماده باروری است اما برای به ثمر نشستن صبر لازم است.»
اما غذا و میوه واقعی برجام، 900 تحریم جدید، به علاوه تورم 60 درصدی بود که سر سفره مردم آمد.
نویسنده در ادامه در تراز پادو و ماله‌کش دولت بایدن ظاهر شده و ادعا کرده که از کار افتادن برجام تقصیر ترامپ و صهیونیست‌ها و سران ارتجاع عرب و کاسبان برجام است؛ بی‌آنکه توضیح دهد چرا بایدن همان مسیر ترامپ را ادامه داده و حاضر به جبران عهدشکنی آشکار نشده است؟
در موضوع رویاپردازی‌های فروش نفت هم باید به چند واقعیت اشاره کرد و نخست اینکه اکنون بدون برجام در حالی قیمت نفت حول و حوش 100 دلار است که در دوره برجام (و به خاطر برجام ) به 40 دلار رسید؛ یعنی در دوره آرامش بخشی به بازار نفت باید دو برابر و نیم حالا نفت می‌فروختیم. اما نکته دوم این است که دولت برجام در سال پایانی خود با وعده فروش 2/3 میلیون بشکه نفت و بودجه‌نویسی براساس آن، به جایی رسید که سازمان برنامه و بودجه آن می‌گفت: حتی نمی‌توانیم یک قطره نفت بفروشیم. واقعیت دولت برجام و سرانجام و فرجام آن، این اعتراف تلخ (حاکی از تعطیلی و معطل ماندن در برجام) است نه آرزواندیشی‌های بلاوجه.
درباره خبر وال‌استریت ژورنال هم که رسماً از سوی مقامات آمریکایی تکذیب شد، باید به نویسنده روزنامه جمهوری اسلامی یادآور شد که آقای روحانی ادعا می‌کرد پرونده PMD با برجام بسته شده و دیگر گشوده نخواهد شد؛ اما همین حالا نویسنده روزنامه غربگرا آن هم به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال و خبر تکذیب شده آن وعده می‌دهد که پرونده کذایی، بسته شود. آیا همین واقعیت، برای پوچ بودن وعده‌های برجامی کفایت نمی‌کند؟! اقدامات کنگره جایی برای انتفاع ایران از برجام باقی نمی‌گذارد
تحرکات کنگره آمریکا برای ایجاد مضیقه‌های تحریمی بیشتر علیه ایران، نشانگر این واقعیت است که در صورت تکرار توافق برجام، خسارت‌های آن نیز تکرار شده، بلکه افزایش خواهد یافت.
در این زمینه روزنامه اعتماد به لایحه پیشنهادی مشترک سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه اشاره کرده و نوشت: سناتور لیندسی گراهان و باب منندز اخیرا لایحه‌ای مشترک را برای تصویب مجلسین این کشـور (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) ارائه داده‌اند که در صورت تصویب‌، قانونی دیگر به مجموعه قوانین ضد ایران اضافه می‌شـود و راه را حتی در صورت توافق کنونی هسته‌ای حداقل برای توافق‌های احتمالی در حوزه‌های مختلف دیگر سخت‌تر می‌کند.
لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوری‌خواه در بیان این لایحه گفته که ضروری است که دولت ایالات متحده روی نظارت بر آنچه وی جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران خواند متمرکز بماند. تصویب این قانون همچنین مستلزم آن است که گزارش‌های لازم از سوی آژانس‌های مربوطه در مورد وضعیت خواسته‌های هسته‌ای ایران در چندین زمینه کلیدی به کنگره آمریکا
گزارش شود.
سخن آقای گراهام هم قابل توجه است که گفته است مهم نیست در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران چه اتفاقی می‌افتد‌، ما باید مانند یک شاهین بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت کنیم. سناتور گراهام همچنین از همکاری با سناتور منندز سناتور حزب دموکرات و رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس سنا در مورد آماده کردن این طرح قدردانی کرده‌، زیرا او مدافع قابل اعتماد و استوار اسرائیل و مخالف رژیم ایران است. از سـوی دیگر آقای باب منندز سناتور ارشد حزب دموکرات نیز ضمن ابراز خوشحالی از همکاری با حزب جمهوری‌خواه برای آماده کردن این طرح گفته است که با توجه به برنامه‌های موشکی ایران و سرپیچی آن کشور در مواجهه با سرزنش‌های بین‌المللی‌، کنگره آمریکا بایستی به‌روزترین اطلاعات را درباره فعالیت‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران دریافت کند و تلاش برای مقابله با تهدیدات ناشی از اقدامات ایران دقیقا همان کاری است که این لایحه مشترک انجام خواهد داد.
لایحه جدید برخلاف قوانین گذشته ناظر به یک موضوع خاص مرتبط با ایران نیست بلکه تقریبا دربرگیرنده کلیه موضوعاتی است که به زعم تدوین‌کنندگان لایحه می‌تواند به نوعی تهدید برای آمریکا تلقی بشود.
این لایحه احتمالا به تصویب نمایندگان هر دو مجلس خواهد رسید و لذا می‌توان از هم اکنون آن را به عنوان قانونی در امتداد قوانین دیگر آمریکا برای مقابله با ایران قلمداد کرد.
هدف لایحه اخیر آن است که کلیه اطلاعات قوانین و دستورات اجرایی مرتبط با ایران را دسته‌بندی و پردازش کند و آن را در اختیار کارگروه مشترک قرار بدهد‌، به عبارتی اگر قوانین قبلی به ویژه قوانین آیسا و سیسادا در حوزه‌های مشخصی تحریم اعمال کرده بودند که ممکن بود به‌دلیل ضعف اطلاعاتی یا موازی‌کاری اطلاعاتی عمل نشده باشند این لایحه درصدد جبران آن ضعف‌ها و پوشش دادن آنها اسـت. لایحه به طور وضوح نشان می‌دهد که از نظر بانیان آن برای مقابله با ایران دیگر وجود یک میز در وزارت امور خارجه یا نهادهای دیگر کفایت نمی‌کند و فراتر از آن نیازمند کارگروه مشترکی است که بتواند فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران را تحت نظر بگیرد و گزارش تهیه کند و نتیجه گزارش را هم در اختیار کنگره قرار بدهد.
به عبارتی برای اجرای سایر قوانین تحریمی این لایحه جدید (در صورت تصویب) به کمک آن قوانین خواهد آمد و به این ترتیب عملا مهم‌ترین نهادهـای اجرایی را برای اجرای قوانین مصوب قبلی هماهنگ می‌سازد. رادیو فردا: باورکردنی نیست؛ ایران تامین‌کننده نیاز‌های روسیه شده
وبسایت رادیو فردا نوشت: چه کسی شش‌ماه پیش فکر می‌کرد که ایران به تامین‌کننده بسیاری از نیازهای روسیه تبدیل شود؟
این رسانه آمریکایی ضمن مرور تحلیل رسانه‌های روسیه می‌نویسد: زمینه‌های همکاری‌های روسیه و ایران متعدد است. از جمله؛ تعمیر هواپیما. خرید قطعات هواپیما از ایران در روسیه یکی از مهم‌ترین موضوعات هفته گذشته بود. این گزارش‌ها در پی آن منتشر شد که رئیس سازمان هواپیمایی ایران هنگام دیدار با یک معاون وزارت حمل‌ونقل روسیه در تهران اعلام کرد مقرر شده تفاهم‌نامه همکاری درباره صادرات قطعات و تجهیزات هواپیمایی ایران به روسیه و تعمیر و پشتیبانی هواپیماهای روسی در ایران به امضا برسد.
روسیه در آستانه جنگ علیه اوکراین ۱۲۸۷ هواپیما از جمله ۱۱۰۱ فروند هواپیمای مسافربری داشت؛ حدود ۷۰ درصد آنها بوئینگ و ایرباس بود. در پی تحریم‌های غرب، دولت روسیه اعلام کرد که طی ۱۰ سال آینده تمام هواپیماهای خارجی را با سوپرجت و ‌ام‌سی-۲۱ تولید داخلی جایگزین خواهد کرد اما پیش از تحقق این هدف، صنعت هوایی روسیه با مشکل جدی روبه‌رو شده است. صاحب‌نظران برآورد می‌کنند صاحبان هواپیما در روسیه ناچار خواهند بود از یکی دو ماه دیگر، چند هواپیما را به منظور تأمین قطعه اوراق کنند.
از سوی دیگر، به عقیده صاحب‌نظران روس، کمک ایران به رفع بحران حمل‌ونقل هوایی در روسیه می‌تواند موثر باشد اما صرفاً به‌طور موقت چراکه روسیه هم‌اکنون برقراری مسیرهای وارداتی با دور زدن تحریم‌های غرب و بدون کسب مجوز تولیدکننده اصلی را آغاز کرده است.
در زمینه راه‌آهن، روزنامه روسی ودوموستی گزارش داده که روسیه مصمم است تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳۰ میلیارد دلار در احداث خطوط ریلی به سمت قزاقستان، مغولستان و چین سرمایه‌گذاری کند. کریدور شمال- جنوب از دیگر مسیرهای مورد توجه است و برای تکمیل آن، روسیه ۱ و نیم میلیارد دلار برای ساخت ۱۶۴ کیلومتر راه‌آهن رشت- آستارا و برقی‌‌سازی ۴۹۵ کیلومتر راه‌آهن گرمسار- اینچه‌برون در نظر گرفته است.
همچنین روسیه و ایران سه ماه پیش درباره تهاتر فولاد روسی با توربین‌های ایرانی توافق کردند؛ در گزارش پایگاه خبری رپورتر آمده جدال گازپروم با آلمان بر سر توربین‌های خط ‌لوله انتقال گاز نورد استریم-۱، ضرورت تسریع اجرای این توافق تهاتر با ایران و حتی دستیابی به توافق درباره ساخت توربین‌های ایرانی در روسیه را در اولویت قرار داده است. چه کسی حتی شش‌ماه پیش می‌توانست فکر کند ارتش روسیه به پهپاد ایرانی و صنعت روسیه به توربین‌های تولید ایران نیاز پیدا کند؟
آلکساندر باباکوف قائم‌مقام رئیس دوما در مصاحبه با اینترفکس به‌ دفعات ایران را که به عقیده وی، به‌رغم ۴۰ سال تحریم پیشرفت‌های صنعتی مهمی داشته ستود و از جمله گفت ایران در تولید توربین در رتبه سوم در جهان قرار دارد و در دستیابی به این فن‌آوری می‌تواند به روسیه کمک کند.
در حالی که روابط روسیه با ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس در یکی از بهترین دوران خود قرار دارد، تنش‌ها میان روسیه و اسرائیل رو به افزایش نهاده و به‌رغم سفر هیئت اسرائیلی به مسکو، مسائل مرتبط با فعالیت آژانس یهود در روسیه برطرف نشده است. وزارت دادگستری روسیه از دادگاه خواست آژانس یهود که در روسیه «سخنوت» نامیده می‌شود و مسئول کمک به علیا، مهاجرت یهودیان به اسرائیل است را منحل کند.
صاحب‌نظران روس همچنین معتقدند اگر تنش‌ها میان ایران و اسرائیل شدت یابد و به‌ویژه به درگیری کشیده شود، روسیه قادر نخواهد بود به سیاست یکی به میخ یکی به نعل ادامه دهد و احتمالاً ناچار می‌شود طرف ایران را بگیرد، کشوری که به متحد کلیدی روسیه در خاورمیانه و جهان تبدیل
شده است.