جوان مسلح فلسطینی یک‌تنه به دل صهیونیست‌ها زد 10 صهیونیست زخمی شدند

  سرويس خارجي-

ساكنان منطقه اشغالي نزدیک دیوار البراق در شهر بيت المقدس،
شب يكشنبه را با ترس و وحشت بسيار زيادي تا صبح سپري كردند. در آخرين ساعات شنبه و در تاريكي شب، گروهي از صهیونیست‌ها كه در یک ایستگاه اتوبوس در قدس اشغالی مستقر بودند، از سوي يك جوان فلسطيني مورد حمله با سلاح گرم قرار گرفتند. براي دقايقي صداي تيراندازي‌هاي ممتد در خيابان سنگ فرش تاريخي بيت المقدس اشغالي شنيده شد و فضاي خيابان‌هاي مركزي شهر بيت المقدس به شدت هراس آور شد. در كسري از ثانيه همه صهيونيست‌ها بدنبال فرار از منطقه بودند و به جز ماشين‌هاي پليس، چندين دستگاه آمبولانس و اتوبوسي كه شيشه‌هاي آن روي سنگ فرش خيابان ريخته شده بود، هيچ فرد عادي ديده نمي شد و نيروهاي خدماتي با برانكارد مشغول حمل زخمي‌هاي صهيونيستي و آمريكايي در اين تيراندازي بودند. براساس گزارش‌ها در اين عمليات، علاوه‌بر اشغالگران صهيونيست، چندگردشگر آمريكايي نيز هدف شليك قرار گرفتند. در همان دقايق نخست حادثه، خبرگزاری فلسطینی «شهاب» گزارش داد که رزمندگان گروه‌های مقاومت به سمت صهیونیست‌های حاضر در یک ایستگاه اتوبوس در قدس اشغالی شلیک کردند. اداره اورژانس رژیم صهیونیستی نيز با تائيد اين حادثه گفت: در این عملیات حداقل ۱۰ نفر مجروح شدند که حال ۳ نفر از آنها وخیم است. با اين حال عامل اين عمليات ضداشغال در ابتداي كار موفق به فرار از محل شد، هرچند نظاميان صهيونيست با حدود ۴۰ خودروی نظامی و پهپادهای تهاجمی پس از ساعت‌ها جست‌وجوي خانه به خانه اعلام كردند كه جوان فلسطيني 28 ساله با نام «امیر الصیداوی» عامل عمليات بوده و بازداشت شده است.


الله اکبر حی علی الجهاد
مشخص است كه جوان فلسطيني عامل عمليات بيت المقدس
با هدف آزادسازي سرزمين مادري خود و در ادامه عمليات‌هاي مقاومتي دست به عمليات مسلحانه عليه صهيونيست‌ها زد، اما همزمان گزارش‌ها نشان مي دهد كه تجاوز و بمباران سه روزه اخير نوار غزه نيز در برانگيختن شور آزادي خواهانه اين جوان فلسطيني تاثير گذار بوده است و در واقع عمليات اخير در بيت المقدس بخشي از واكنش طبيعي فلسطيني‌ها به سه روز بمباران نوار غزه است. همچنين منابع ميداني گفتند كه صيداوي در جريان تيراندازي به سوي اشغالگران با صداي بلند، نام «ابراهيم نابلسي»،فرمانده شهيد فلسطيني را فرياد زده و گفته است: «الله اکبر حی علی الجهاد ابراهیم نابلسی».ابراهيم نابلسی فرمانده 26 ساله گردان‌های شهدای الاقصی شاخه نظامی جنبش فتح بود كه بارها از چندین سوءقصد جان سالم به در برده بود و سرانجام هفته گذشته در روز ۳ شنبه ۱۸ مرداد در نابلس در جريان محاصره اردوگاه محل اقامتش به شهادت رسید. صهيونيست‌ها به زعم خود ترور نابلسي را براي تامين امنيت شهرك‌هاي اشغالي انجام دادند، اما عمليات اخير در بيت المقدس نشان داد كه مقاومت فلسطين محدود به يك يا چند جوان نيست، بلكه جوانان بسياري در فلسطين حاضرند جان خود را در دست بگيرند و با انجام عمليات عليه صهيونيست‌ها به اشغالگران پاسخ
دهند.
واكنش يكپارچه فلسطيني‌ها
نكته مهم ديگر در عمليات اخير بيت المقدس، واكنش هماهنگ و استقبال گسترده گروه‌هاي فلسطيني از اين عمليات موفق عليه اشغالگران بود. «فوزی برهوم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت: «عملیات شجاعانه بیت‌المقدس، واکنشی طبیعی به پیکارجویی اشغالگران و شهرک نشینان و جنایات روزانه آنها علیه مردم، سرزمین ما و اماکن مقدس اسلامی و مسیحی ما است.» علاوه‌بر اين، مبارزان گردان‌های شهدای الاقصی شاخه نظامی جنبش فتح نيز برخلاف شاخه سياسي اين گروه، از عمليات بيت المقدس استقبال كرد و آن را ستود. «طارق عزالدین»، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در واکنش به این عملیات، آن را در چارچوب ادامه مقاومت علیه اشغالگران در اتحاد و وحدت میدان‌های نبرد علیه اشغالگران دانست. ديگر گروه‌هاي فلسطيني، نظير جنبش مجاهدین فلسطین، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و کمیته‌ مقاومت مردمی فلسطین نيز از ديگر گروه‌هايي بودند كه حمايت خود را از عمليات بيت المقدس اعلام كردند.
حركت خزنده به سمت مسلح شدن كرانه باختري
از سوي ديگر بايد در نظر داشت كه حمايت گردان‌های شهدای الاقصی به عنوان شاخه نظامی جنبش فتح از عمليات مسلحانه بيت المقدس حكايت از فعال شدن اين گروه مسلح در كرانه باختري است و اين موضوع مي تواند كابوس بزرگ شهرك نشينان و اشغالگران باشد. همچنين عمليات مسلحانه صيداوي در چند متري ايست‌هاي بازرسي صهيونيست‌ها نشان داد كه فلسطيني‌هاي كرانه باختري در حال حركت به سمت مسلح شدن در برابر اشغالگران هستند و در عمل كاري هم از نظاميان صهيونيست ساخته نيست.در واقع  استفاده از سلاح گرم در عمليات بيت المقدس به اين معناست كه شهروندان فلسطيني به خصوص در مناطق تحت اشغال رژيم صهيونيستي بيش از گذشته مسلح شده‌اند و به سلاح گرم دسترسي دارند.
همزمان روز يكشنبه تحلیلگر امور عربی در رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گفت، جهاد اسلامی بر روی راهبرد جدیدی برای تمرکز در کرانه باختری متمرکز شده تا درست به نسخه‌ای مشابه حزب‌الله لبنان تبدیل شود.
عربستان حماس را شوكه كرد
همزمان خبرهاي ديگر از فلسطين حكايت از آن دارد كه سعودي‌ها تمايل زيادي به ايفاي نقش در تحولات فلسطين دارند و در همين ارتباط نيز پيشنهادهايي را به گروه مقاومت حماس براي از سرگيري روابط اعلام كرده‌اند. در همين ارتباط نيز شبکه المیادین به از منابع آگاه نوشت، اخیرا تماسی میان جنبش حماس و عربستان سعودی برقرار شده اما با نتیجه ناامیدکننده متوقف شده است. این منابع اعلام کردند، این تماس در چارچوب تلاش‌های حماس برای آزادی بازداشت‌شدگان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. در ادامه این گزارش آمده، حماس از پاسخ عربستان سعودی به درخواستش که از طریق یک میانجی مقیم در عربستان سعودی ابلاغ شده، شوکه شده است. ریاض با ازسرگیری روابط با حماس و آزادی بازداشت‌شدگان مذکور موافقت کرده‌اما شرطی گذاشته که پذیرش آن برای حماس محال است. المیادین افزود، عربستان سعودی شرط قدیمی خود برای حماس مبنی بر قطع روابط با ایران را کنار گذاشته اما شرط جدیدی گذاشته مبنی بر اینکه حماس باید شروط کمیته چهارجانبه روند صلح (متشکل از روسیه، آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا) را بپذیرد، هرچند حماس پذيرش اين شروط را رد كرده است.