حسین امیرعبداللهیان از پاسخ مکتوب ایران به اتحادیه اروپا خبر داد توافق در دسترس است

گروه بین الملل - امشب جمع‌بندی نهایی خود را به هماهنگ کننده اروپایی می‌دهیم، گفت: اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف باشد توافق رخ می‌دهد و اگر آمریکا انعطاف نشان ندهد باید بیشتر گفت‌وگو کنیم.
این صحبت‌های روز گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در نشست با خبرنگاران بود. صحبت‌هایی که به گفته میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، سیگنال‌های دلگرم کننده از طرف ایران تعبیر شده است.
در آخرین دور مذاکرات میان ایران و طرف‌های برجام در وین، اتحادیه اروپا یک متن پیشنهادی ارائه داد و اعلام کرد که ایران و ایالات متحده باید تا روز دوشنبه (روز گذشته) نظر نهایی خود را در این خصوص اعلام کنند. به همین خاطر بود که وزیر خارجه کشورمان با اعلام این خبر که پاسخ مکتوب ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا تا 12 شب روز دوشنبه ارائه می‌شود، گفت: بعضا برخی به ما می‌گویند چیدمانی که شما گذاشته‌اید چیدمانی است که توافق نشود ولی واقعا این چنین نیست. ممکن است فردی یا افرادی در تیم، ملاحظاتی نسبت به برجام داشته باشند ولی ما همه به دنبال توافق خوب، پایدار و قوی برای کشور هستیم.
امیرعبداللهیان گفت: از خود من هم بپرسید می‌گویم برجام نتیجه ماه‌ها تلاش همکارانمان در وزارت خارجه بود که به سندی برسیم و این سند مثل هر سند دیگری می‌تواند ایراداتی داشته باشد.


وی با اشاره به حضورش در مجلس در هفته قبل گفت: هفته پیش در بین نمایندگان حضور پیدا کردم و تعدادی از آنها گفتند که پیش‌نویس توافق را دیده‌اند و به آن ایراداتی دارند من نیز می‌گویم که اگر فردا به توافق رسیدیم اگر کسی بخواهد موشکافی کند حتما در متنی که نوشته شده ایراداتی وجود دارد و این ایراد به این موضوع بر می‌گردد که بالاخره طرف مقابل نیز مطالبات و ملاحظاتی دارد.
امیرعبدالهیان همچنین با بیان اینکه در مورد بخش‌هایی از خطوط قرمز نیز و رعایت آن به نتیجه رسیده‌ایم. اگر بخواهم بگویم که در مذاکرات وین در چه مرحله‌ای هستیم باید بگویم اکنون در نقطه‌ای هستیم که شاید بتوان آن را شروع پایان توافق بنامیم ولی این‌که این شروع پایان توافق چقدر می‌تواند زمان ببرد دقیقا بستگی به طرف مقابل و آمریکایی‌ها دارد. آنچه که بین ما و سه کشور اروپایی و چین و روسیه باید انجام می‌شد انجام شده است و اکنون یکی از موضوعات اصلی لغو تحریم‌هاست.
به گفته امیرعبدالهیان، الان به صورت مشخص در مورد سه موضوع در حال تبادل پیام با طرف آمریکایی هستیم و طی روزهای آینده آخرین نظرات خود را اعلام می‌کنیم و به کشورهای مذاکره کننده به صراحت گفته‌ایم که اگر نظرات ما در مورد این سه موضوع که منطقی نیز هست آمادگی داریم که وارد مرحله توافق شویم و جلسه جمع‌بندی با حضور وزیران امور خارجه در وین برگزار شود و سپس وارد مراحل بعدی کار شویم.
با این حال وی تاکید کرد: در مذاکرات اخیر طرف آمریکایی در دو موضوع به صورت نسبی انعطاف‌هایی را به صورت شفاهی نشان داده است که باید مکتوب شود و تبدیل به متن شود و مساله سوم موضوع تضمین‌هاست که باید آمریکایی‌ها انعطاف داشته باشند و با واقع‌بینی برخورد کنند و اگر ما چنین انعطافی را مشاهده کنیم در روزهای آینده می‌توانیم به نقطه توافق برسیم. روزها آینده روزهای مهمی برای توافق است. اگر آنها انعطاف نشان ندهند دنیا به آخر نمی‌رسد آنها صحبت از پلن B می‌کنند ما هم پلن B خود را داریم.
پیشرفت‌هایی نسبی حاصل شده است
صحبت های امیرعبدالهیان در حالی مطرح شد که روز گذشته نیز ناصر کنعالی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: این دور از گفت‌وگوها، گفت‌وگوهای سنگین و حساسی بود، به صورت عام پیشرفت نسبی و قابل توجهی داشتیم و حرکت به سمت جلو بود. در برخی از زمینه‌های مورد مطالبه ما پیشرفت‌های نسبی حاصل شد و بخش‌هایی از انتظارات ما تامین شد. البته همانطور که گفتم پیشرفت‌های نسبی حاصل شده اما این پیشرفت‌ها به صورت کامل تامین کننده مطالبات قانون ایران نیست. ما انتظارات دیگری از طرف مقابل داریم که معتقدیم باید تامین شود. این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: ما به صورت دقیق می‌توانیم بگوییم که در مرحله پیشرفت قرار داریم اما اینکه بگوییم به توافق نزدیک شدیم و این دور از گفت‌وگوها به توافق منتهی می‌شود معطوف به برآورده شدن انتظارات ایران است، حتما زمینه برای توافق است مشروط به اینکه خطوط قرمز ما رعایت شود. منافع اساسی ایران که بر آن تاکید داریم محقق و تامین شود و در صورت تحقق چنین موضوعی حتما زمینه برای انجام توافق در آینده نزدیک وجود دارد.
ضرب الاجل اروپایی ها زیر سوال رفته
در این رابطه ، خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده است: طبق نظر دیپلمات‌ها، تحلیلگران و مقامات رسمی، چه تهران و واشنگتن پیشنهاد «آخر» اتحادیه اروپا را برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بپذیرند و چه نپذیرند، هیچ یک از آن‌ها پایان توافق را اعلام نخواهند کرد، چون حفظ آن در راستای منافع دو طرف است. در گزارش رویترز ادعا شده است: بالا رفتن قیمت نفت در نتیجه حمله روسیه به اوکراین و حمایت علنی مسکو از تهران، از نظر اقتصادی و سیاسی جانی تازه به ایران بخشیده است که موجب شده مقامات ایران فکر کنند می‌توانند منتظر بمانند. یک دیپلمات اروپایی که می‌خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت، «هر دو طرف مشکلی با تحمل وضع فعلی ندارند». به گزارش ایسنا، در ادامه گزارش رویترز آمده است: یک مقام ارشد ایرانی که می‌خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت، «ما هیچ عجله‌ای نداریم. نفتمان را می‌فروشیم، تجارت معقولی با بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای همسایه داریم، دوستان خودمان را داریم، از جمله روسیه و چین که رقیب واشنگتن هستند... برنامه هسته‌ای‌مان هم در حال پیشرفت است. چرا باید عقب‌نشینی کنیم؟» رویترز در ادامه مطرح کرد: دیپلمات‌های منطقه‌ می‌گویند، اتحادیه اروپا به طرفین مذاکرات گفته انتظار دارد تا ۱۵ اوت[۲۴ مرداد] به پیشنهاد آخر مطرح شده پاسخ بدهند، اگرچه چنین چیزی تایید نشده است. هنوز هیچ نشانه‌ای دال بر این وجود ندارد که ایران قصد دارد متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را بپذیرد. آمریکا گفته، آماده نهایی کردن توافقی بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپاست. یک مقام ارشد ایرانی دیگر نیز در این باره گفت، «جنگ اوکراین، قیمت‌های بالای نفت، تنش‌های بالاگرفته میان واشنگتن و چین، موازنه سیاسی را بر هم زده است. بنابراین، زمان برای ایران اهمیتی ندارد.»
در این گزارش همچنین آمده است: مقامات آمریکایی پس از ماه‌ها تاکید بر این که زمان رو به اتمام است، تجدید نظر کرده‌ و حالا می‌گویند، تا زمانی که احیای توافق در راستای منافع ملی آمریکا باشد، به دنبال آن خواهند بود، یعنی قاعده‌ای بدون ظرب‌الاجل. بایدن که یک دموکرات است، اگر توافق را پیش از انتخابات میان‌ دوره‌ای ۸ نوامبر احیا کند که امکان دارد آن موقع،‌ حزب او کنترل هر دو حزب کنگره را از دست بدهد، یقینا از سوی جمهوری‌خواهان به باد انتقاد گرفته خواهد شد. دنیس راس، دیپلمات پیشین آمریکایی می‌گوید، «اگر ایرانی‌ها همین فردا بیایند بگویند، باشد، ما توافق روی میز را می‌پذیریم، ما این کار را علیرغم در پیش بودن انتخابات میان‌دوره‌ای انجام می‌دهیم. این طور نیست که دولت توافق را به عنوان بهترین توافق کنترل تسلیحاتی جار می‌زند. موضعشان در واقع این است که حداقل، این بهترین گزینه بدی است که برایشان مقدور است.»
رویترز در پایان به نقل از هنری رم، تحلیلگر کروه اوراسیا نوشت: هم آمریکا و هم ایران دلایل محکمی برای حفظ توافق دارند، اگرچه هیچ یک از آن‌ها تمایلی به دادن امتیازاتی که واقعا احیای آن را تسهیل‌ خواهد کرد، ندارند. معلوم نیست که مقامات ایران تصمیم گرفته‌اند توافق را احیا کنند یا هنوز تصمیم قاطعی نگرفته‌اند، اما در هر حال، ادامه دادن در این برزخ، احتمالا در راستای منافعشان است. این واقعیت که غرب مدت‌هاست تهدید می‌کند زمان رو به اتمام است، احتمالا اعتبار و باورپذیری آن را در پافشاری بر این که توافق روی میز، نهایی و غیرقابل مذاکره است، زیر سوال برده.
سایر اخبار این روزنامه