سوء‌تغذیه حاد جان 2 میلیون کودک یمنی را تهدید می‌کند

  سرویس خارجی-

صندوق کودکان سازمان ملل متحد ، موسوم به یونیسف نيز در جديدترين گزارش خود با ابراز نگراني از وضعيت كودكان يمني اعلام كرده كه جنگ در یمن ۳۷۷هزار یمنی را به کام مرگ کشاند كه ۴۰ درصد از آنها به صورت مستقیم در نتیجه حملات کشته شدند. تاسف‌آورترين بخش گزارش يونيسف آنجاست كه به آمار كودكان قرباني در جنگ اشاره كرده و گفته: «حدود دو میلیون کودک در یمن به دلیل سوء تغذیه حاد نیاز به درمان دارند که از این تعداد ۳۶۰ هزار نفر در معرض خطر مرگ قرار دارند.»
اعلام 2 ميليون كودكي كه از سوءتغذيه حاد در يمن رنج مي برند، حتي از آمار كل جمعيت برخي كشورهاي اروپايي مانند لتوني و استوني هم بيشتر است، اما تا كنون هيچ كدام از كشورهاي اروپايي و غربي اقدام نتيجه بخشي براي توقف بحران انساني در يمن و جلوگيري از ادامه تجاوز و جنگ ائتلاف سعودي نكرده‌اند. حتي در گزارش‌هاي متعددي نيز كه تا كنون سازمان ملل منتشر كرده، تنها به ارائه آمار بسنده شده و هيچ‌گاه در هيچ‌كدام از اين گزارش‌ها اشاره اي به اتهامات وارد شده به ائتلاف متجاوز سعودي به عنوان عامل اصلي شروع و ادامه جنگ عليه يمن نشده است.


آمارهاي ديگري جداي از سازمان ملل عمق فاجعه در يمن را بسيار بزرگ‌تر و عميق‌تر نشان مي دهد. از جمله سازمان حامی حقوق زنان و کودکان «انتصاف» مستقر در یمن در گزارش بهمن ماه سال گذشته خود اعلام كرد كه بر اساس میانگین از هر هزار تولدی که در یمن صورت می‌گیرد، ۲۷ نوزاد مرده به دنیا می‌آیند. در اين گزارش گفته شده كه میزان ناهنجاری‌های مادرزادی طی این سال‌ها، به دلیل استفاده از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی، به میزان هشت درصد افزایش یافته است و میانگین سوء‌تغذیه طی این مدت به میزان ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. انتصاف همچنين در گزارش خود مي افزايد كه سوء‌ تغذیه میان کودکان زیر پنج سال یمني بدليل جنگ و محاصره به ۴۷ درصد رسیده و از ۵.۵ میلیون کودک زیر پنج سال، ۲.۶ میلیون کودک دچار این مشکل هستند. سازمان انتصاف همچنین خاطر نشان کرد كه فقط در سال ۲۰۱۹، از یک میلیون و ۱۲۲ هزار و ۷۸۱ نوزاد متولد شده، نزدیک به ۳۰ هزار نوزاد مرده به دنیا آمدند و در هر ساعت سه نوزاد به دلیل این محاصره و تجاوز ظالمانه از ادامه حیات باز ماندند. سازمان مزبور با اعلام اینکه کشورهای عضو ائتلاف سعودی از ورود وسایل الکتریکی ویژه بیماران قلبی يه يمن جلوگیری کرده‌اند، افزود: در نتیجه این اقدام ائتلاف متجاوز هزاران بیمار در معرض خطر مرگ قرار گرفته‌اند و بیش از ۳۰۰۰ کودک دچار مشکلات قلبی حاد شده‌اند. ادامه بحران انساني در يمن در حالي است كه حتي در شرايط آتش بس هم ائتلاف متجاوز سعودي به بمباران خود در مناطق مختلف ادامه مي دهد و در سكوت حمايت آميز كشورهاي اروپايي، چشم‌اندازي نيز از پايان بحران انساني در يمن به چشم نمي خورد.
سلاح ممنوعه آمریکایی و انگلیسی
بحران انساني در يمن با وجود مين‌ها و تسليحات ممنوعه انگليسي و آمريكايي حتي بدتر هم شده است. براساس گزارشي كه خبرنگار الميادين از يمن اعلام كرده شمار قربانیان مین‌ها و بمب‌های خوشه‌ای به جا مانده از جنگ ائتلاف متجاوز سعودی در یمن همچنان در حال افزایش است و فقط در دوره آتش بس اخیر، بیش از ۲۵۵ نفر از جمله ۸۴ کودک قربانی شدند.
«احمد محمد زبیبه» خبرنگار المیادین در صنعا گفت: در طول سال‌های جنگ، دولت نجات ملی در صنعا سه میلیون بمب و مین به جامانده از جنگ را خنثی و پاک‌سازی کرده، اما هنوز بسياري از مناطق ناامن هستند. در همين ارتباط نيز، «امین سلمان»، کارشناس و متخصص فنی در امور بمب‌های خوشه‌ای به الميادين گفت: در جنگ يمن بیش از ۱۵ نوع بمب و مهمات خوشه‌ای استفاده شده و شواهد حاکی است ۹ نوع آن در آمریکا، 2 نوع در انگلیس و ۴ نوع در برزیل ساخته شده است. اين ميزان بمب ممنوعه در حالي در يمن همچنان قرباني مي‌گيرند، كه بخشي از اين قربانيان كودكان يمني هستند. «علی الدیلمی» سرپرست وزارت حقوق بشر یمن نيز معتقد است كه سازمان‌های بشردوستانه از جمله سازمان ملل به وظایف خود در حمایت از یمنی‌ها به ویژه کودکان عمل نکرده‌اند. وی در گفت‌وگو با المسيره اوضاع کودکان در یمن را دشوار دانست و گفت، میلیون‌ها کودک تحت محاصره قرار دارند و تجاوزگری موجب دردها و رنج‌های روحی و جسمی آنان شده است.
آنچه اوضاع كودكان و به طور كلي يمني‌ها را در شرايط جنگي بحراني‌تر و بدتر كرده است، وضعيت محاصره اين كشور است كه از سوي ائتلاف متجاوز سعودي حتي در شرايط آتش بس ادامه دارد. تا كنون نيز سازمان ملل به صورت جدي از سعودي‌ها نخواسته تا محاصره يمن را متوقف و لغو كنند. گويي بحران انساني در يمن در شرايط محاصره با نظاره گيري صرف سازمان ملل ادامه مي بايد و صدايي هم از جانب غرب براي پايان دادن به اين بحران بلند نمي شود.
سایر اخبار این روزنامه