ليست ممنوع‌الکارها ي سينما به زودي اعلام مي‌شود

رئيس سازمان سينمايي: مشکل از ما نيست، مشکل رفتار غيرقانوني دوستان در فيلم «برادران ليلا » است رييس سازمان سينمايي گفت: اسامي هنرمنداني که احتمالا دچار ممنوع‌الکاري مي‌شوند هفته آينده اعلام خواهد شد و وضعيت سينماگراني که در ماجراي بيانيه مربوط به خوزستان و حاشيه‌هاي جشنواره کن دچار مشکل شدند، مشخص مي‌شود.
محمد خزاعي درباره وضعيت برخي فيلم‌هاي توقيفي و نيز فعاليت سينماگراني که گفته مي‌شود ممنوع‌الکار شده‌اند و در صحبت اخير محمدمهدي اسماعيلي - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - هم به آن اشاره شده بود بيان کرد:‌ آقاي وزير در صحبت‌هاي خود شخص خاصي را نام نبردند و گفتند اگر کسي ممنوع الکار شده باشد عطف به ماسبق نمي‌شود، يعني فيلم‌هايي که در گذشته بازي کرده‌اند دچار مشکل نمي‌شوند. اينکه رسانه‌ها اين حرف‌ها را به سمت و سوي يک بازيگر يا کارگرداني ببرند و تحليلي داشته باشند، مسئله ديگري است. با اين حال براي يکسري از دوستان در ارتباط با بيانيه 170 نفر (در حوادث خوزستان) و براي يکسري ديگر هم در ارتباط با جشنواره کن مشکلاتي به وجود آمده که ما درباره بيانيه 170 نفر گفتيم اين جريان به سازمان سينمايي مربوط نيست. از ما درخواست کردند، ما هم از دوستان (امضاکنندگان) درخواست کرديم که اگر بيانيه را نخوانده بودند يا اطلاعي نداشتند به طور رسمي اعلام کنند که دچار مشکلات عديده نشوند ولي اينکه از ميان ساير دوستان چه کساني ممنوع‌الکارند يا دچار مشکلاتي هستند تا آخر هفته آينده به صورت شفاف اعلام مي‌شود.
دست به دست شدن ليستي از ممنوعالکارها در جلسههاي متعدد 
او اضافه کرد: در اين مورد يک ليستي وجود داشت که خيلي از آن‌ها در جلسات متعدد کم و زياد شدند و قرار شده آخرين ليست را هفته‌ آينده به ما بدهند. ما تلاش کرديم بعضي دوستان که اسامي آن‌ها مطرح بود از اين ليست کنار گذاشته شوند. مجموع اين افراد به پنج، شش نفر مي‌رسد که البته چند نفر کم شده‌ ولي به طور کامل هفته آينده مشخص مي‌شود که مثلا تدوينگر فيلم «عنکبوت مقدس» (هايده صفي‌ياري) چه وضعيتي خواهد داشت ، چون يکي از افراد مورد بحث است. جمع‌بندي تمام اين‌ها به زودي مشخص مي‌شود و طبق گفته دکتر اسماعيلي اگر هنرمنداني ممنوع‌الکار شوند قطعا اين را مدنظر خواهيم داشت که عطف به ماسبق نشود و سرمايه و تهيه‌کننده و کارگردان و نتيجه زحمت گروه توليدي که مربوط به قبل از اين جريان‌هاست، دچار مشکل نشوند.


عوامل «برادران ليلا» ممنوعالکار شدهاند؟
خزاعي درباره اينکه آيا طبق برخي گفته‌ها، ممنوع‌الکاري درباره عوامل اصلي «برادران ليلا» يعني تهيه‌کننده، کارگردان و چند بازيگر فيلم اتفاق افتاده است؟ به ايسنا گفت: خير، هفته آينده وضعيت همه افرادي که مطرح هستند مشخص مي‌شود، اما براي «برادران ليلا» سازمان سينمايي همه گونه همکاري و مشارکت را با دوستان - حتي قبل از اعزام (به جشنواره کن) - داشته است. مواردي را گفتيم اصلاح کنند که دوستان ابتدا قبول کردند، بعد نپذيرفتند و در رسانه‌ها نيز اعلام کردند که «هيچ پلان را حذف و سانسور و مميزي نمي‌کنيم». در حقيقت آن‌ها بدون پروانه نمايش بين‌المللي در جشنواره کن حضور پيدا کردند. اين قوانين را هم که ما الان اعمال مي‌کنيم مربوط به دوره‌ي ما نيست و از قبل در سازمان سينمايي وجود داشت و هر کسي که مي‌خواست در جشنواره‌هاي خارجي حضور داشته باشد ،پروانه نمايش بين المللي گرفته است. او در پاسخ به اينکه آيا قبول دارد که در مورد «برادران ليلا» سختگيرانه برخورد شده است؟ گفت: سختگيرانه نبود ولي دلايل آن را عرض مي‌کنم. من از روز اولي که به سازمان سينمايي آمدم سه مسئله را مدنظر داشتم و برخي بحران‌هاي ما نيز در ارتباط با همين سه مسئله است يعني قانون‌گرايي، استانداردسازي و عدالت محوري. وقتي قرار باشد اين سه مورد اجرا شوند شما بايد در حق نزديکان خود نيز اجرا کنيد. ما در مواردي با بعضي دوستان خود از صنف، که همراه من نيز بودند به مشکل برخورديم که هرچند برطرف شد ولي در اين موضوع براي هيچکس تا حالا کوتاه نيامده‌ام. معتقدم اگر قانون به سينما برگردد تمام مشکلات اين سينما حل مي‌شود مثل قانون در اکران، جشنواره‌ها و حمايت.
«برادران ليلا» به کميته انتخاب اسکار ميرسد؟
خزاعي در پاسخ به اينکه آيا مشکل فيلم «برادران ليلا» را حل نمي‌کند تا با توجه به شرايطي که در حوزه پخش بين‌المللي دارد، بتواند به عنوان يکي از گزينه‌هاي معرفي به اسکار باشد؟ توضيح داد: مشکل «برادران ليلا» را ما ايجاد نکرديم که الان ما بخواهيم حل کنيم. اين فيلم شرايط طبيعي خود را داشت طي مي‌کرد. اصلاحاتي در مرحله اول داشتند که بايد انجام مي‌شد، ولي انجام ندادند. رسماً در مجامع بين‌المللي اعلام کردند که يک فريم از اين فيلم را کم نمي‌کنيم و مسئله بعدي هم اظهارنظرهايي بود که انجام دادند. همه اين‌ها دست به دست هم داد که اين‌ها به يک جريان تبديل شود، پس مشکل از سازمان سينمايي نيست، مشکل رفتار غيرقانوني دوستان است. اگر همين دوستان مثل آقايان ماني حقيقي و هومن سيدي که همين الان در بازار بين‌المللي شرکت دارند، براي دريافت پروانه نمايش اقدام مي‌کردند مشکلي به وجود نمي‌آمد.