اولین مورد «آبله میمونی» در ایران و راه‌های انتقال و علائم این بیماری

اولين مورد ابتلا به آبله ميموني در کشور شناسايي شده است؛ هرچند که گفته مي‌شود که اين بيماري  کشندگي بالايي ندارد، با اين حال اکنون مهمترين پرسش آن است که علائم اين بيماري چيست و چگونه منتقل مي‌شود؟
به گزارش ايسنا، ديروز، وزارت بهداشت از شناسايي اولين مورد ابتلا به آبله ميموني در کشور خبر داد. بر اين اساس پدرام پاک‌آيين سخنگوي وزارت بهداشت اعلام کرد که شناسايي اين مورد با همکاري بيمار که يک بانوي 34 ساله است و خانواده او، از طريق مشاهده ضايعات پوستي بيمار صورت گرفته است. به گفته پاک‌آيين، بيمار که در اهواز سکونت دارد، بلافاصله قرنطينه شده و با تاييد آزمايش‌هاي اوليه و نهايي در حال طي کردن دوره بيماري خود در منزل است. بايد توجه کرد که به گفته کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت، عامل بيماري‌زاي آبله ميموني که پيش از اين عمدتا به عنوان بيماري بومي آفريقاي مرکزي شناخته مي‌شد، اولين بار در ميمون گزارش شد و بر همين اساس نام آن را آبله ميموني گذاشتند، اما در جوندگاني مانند خرگوش، خوکچه هندي و ... نيز مشاهده شده است.
راههاي انتقال «آبله ميموني»
بايد توجه کرد که يکي از راه‌هاي انتقال اين بيماري تماس با حيوان آلوده است؛ اعم از لاشه حيوان يا حيوان زنده. در عين حال تماس نزديک با انسان آلوده به ويروس آبله ميموني هم مي‌تواند منجر به انتقال اين بيماري شود که از طريق قطرات تنفسي و ذرات تنفسي، ترشحات انسان آلوده و رابطه جنسي با فرد آلوده، تماس با وسايل شخصي بيمار و... منتقل مي‌شود.


علائم آبله ميموني
در عين حال به گفته متخصصان،  علائم اين بيماري شامل سردرد، درد بدن، درد عضلاني، خستگي، تب، تورم غدد لنفاوي و بثورات پوستي است.
طبق گفته متخصصان حوزه سلامت، آبله ميموني کشندگي بالايي نداشته و ميزان انتقال آن هم نسبت به بيماري‌هايي مانند سارس، مرس و کوويد19 پايين‌تر است. در عين حال  آبله ميموني در دوره پنهان بيماري قابليت انتقال و بيماري‌زايي ندارد، بلکه از زماني قابليت انتقال بيماري وجود دارد که علائم بيماري ظاهر شود. هرچند که بايد مراقبت‌هاي لازم انجام شود. از سوي ديگر گفته مي‌شود که افرادي که واکسن آبله تزريق کردند که در کشور ما افراد بالاي 50 سال هستند، اين افراد تا حدود 90 درصد در برابر اين بيماري مصونيت دارند. بنابراين واکسن آبله بين 85 تا 90 درصد مي‌تواند ايجاد مصونيت کند. در عين حال در هفته‌هاي اخير هم واکسن اختصاصي آبله ميموني  در اروپا و انگليس تاييديه گرفته بود.
در عين حال پيش از اين اعلام شده بود که سازمان جهاني بهداشت براي آبله ميموني سطح هشدار را مطرح کرده، به ويژه براي کشورهايي که تعاملات زيادي با آفريقا دارند. کشورهاي آفريقايي و اروپايي در اين زمينه بايد به هشدارها توجه کنند. بنابراين حالا که اولين مورد ابتلا به اين بيماري در کشور ما هم شناسايي شده، بايد هوشيار بوده و آمادگي داشته باشيم تا از انتقال بيشتر آن پيشگيري شود.