مثل ایتالیایی‌ها شده‌ایم!

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، اگرچه تیم ملی والیبال زنان ایران در فینال مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی مقابل تیم میزبان 3 بر صفر شکست خورد، اما همین که بعد از سالیان سال توانست به فینال یک تورنمنت بین‌المللی برسد، اتفاق بزرگی برای ورزش کشور محسوب می‌شود.

والیبال زنان ایران سال‌های سال بود که نمی‌توانست خارج از کشور و در تورنمنت‌های بین‌المللی چندان موفقیتی کسب کند، اما حالا با سرمایه‌گذاری چند ساله فدراسیون والیبال و البته برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ماه‌های گذشته اتفاقات خوبی در این رشته رخ داده است.

زمانی که حدود یک سال پیش فدراسیون والیبال یک مربی ایتالیایی به نام الساندرا کمپدلی را به ایران آورد و هدایت تیم ملی زنان را به او سپرد، مشخص بود محمدرضا داورزنی و همکارانش به دنبال پیشرفت این رشته هستند و حالا عملکرد این مربی و کادر فنی‌اش آرام‌آرام نتیجه می‌دهد و به نظر می‌رسد این اتفاقات خوب ادامه‌دار باشد.



نایب‌قهرمانی تیم ملی والیبال زنان در مسابقات کشورهای اسلامی نه تنها اولین مدال بین‌المللی این رشته بعد از انقلاب محسوب می‌شود که از آخرین مدال زنان والیبالیست ایرانی 56 سال می‌گذرد. اتفاقی که بدون تردید نوید روزهای بهتری هم برای دختران توانمند ایران‌زمین می‌دهد.

نیلوفر رشیدی، بازیکن سابق تیم ملی والیبال زنان و دستیار ایرانی الساندرا کمپدلی، سرمربی کنونی تیم‌ ملی، معتقد است نسل کنونی می‌تواند در بازی‌های بزرگ‌تر بین‌المللی نیز افتخارآفرین باشد. با این مربی باتجربه دقایقی همکلام شدیم که مشروح صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:

**تبریک بابت مدال نقره مسابقات آسیایی؛ این افتخار خیلی از مردم ایران را خوشحال کرد.

خدا را شکر می‌کنیم که توانستیم گامی برای خوشحال کردن مردم عزیزمان و به‌خصوص سیل عظیم طرفداران والیبال برداریم. والیبال زنان در ایران مدت زیادی است در مسیر پیشرفت قرار گرفته و خوشحالیم با کسب مدال نقره بازی‌های کشورهای اسلامی نشان دادیم که دختران والیبالیست ایران هدف‌های بزرگی دارند و می‌توانند آینده‌ای روشن برای خود رقم بزنند.

**با این حال، برخی اعتقاد دارند سطح مسابقات کشورهای اسلامی زیاد بالا نبوده و کسب مدال نقره کار بزرگی برای والیبال زنان محسوب نمی‌شود.

من چنین حرفی را قبول ندارم. در همین مسابقات تیم‌های بزرگی از قاره‌های مختلف حضور پیدا کردند. هر کسی بازی‌های ما را در این تورنمنت دید بر قدرت والیبالیست‌های ایران صحه گذاشت. فکر می‌کنم آنهایی که می‌گویند سطح مسابقات خیلی پایین بوده درصدد تخریب دختران والیبال ایران هستند. البته ما توجهی به این موضوعات نداریم.

**یکی از موضوعاتی که در کسب این مدال نقره بسیار به چشم آمد، عملکرد الساندرا کمپدلی، سرمربی ایتالیایی بود. نقش او را در این موفقیت چقدر می‌دانید؟

فکر می‌کنم خانم کمپدلی را باید معلم بزرگ برای والیبال زنان ایران بدانیم. جا دارد از فدراسیون والیبال ایران تشکر کنیم که چنین مربی بادانشی به ایران آوردند. در ماه‌های گذشته من از نزدیک شاهد بودم که چقدر ایشان برای موفقیت تیم زحمت کشید. او بسیار دلسوزانه برای بچه‌ها کار کرد، خودش پابه پای بچه‌ها سختی‌ها را پشت سر گذاشت و مثل یک دوست و خواهر بزرگ‌تر کنار تیم بود. همه ما موظفیم قدردان زحمات خانم کمپدلی باشیم، چراکه بدون حضور او این مدال نقره به دست نمی‌آمد.

**شما در ماه‌های گذشته همواره کنار کمپدلی بودید؛ به نظرتان او چگونه روی والیبال زنان ایران تاثیر گذاشت؟

من خودم احساس می‌کنم والیبال زنان ایران از زمانی که خانم کمپدلی اضافه شده، به سبک تیم ایتالیایی بازی می‌کند. طبیعی هم هست،‌ به هر حال تفکرات سرمربی این‌طور بوده و تاثیرگذار است. قطعا والیبال زنان ایران با تفکراتی که این مربی دارد، پیشرفت بسیاری خواهد کرد. نه تنها تیم ملی که باشگاه‌ها نیز از این مربی یاد می‌گیرند و رفته‌رفته بر قدرت کلی والیبال زنان در ایران افزوده خواهد شد. امیدوارم با حضور ایشان موفقیت‌های بیشتری نیز به دست آوریم.

**والیبال مردان ایران در دنیا یکی از بهترین‌هاست؛ فکر می‌کنید والیبال زنان هم در آینده چنین رویه‌ای را در پیش بگیرد؟

شک نکنید که باید چنین اتفاقی بیفتد. من به بازیکنان تیم ملی می‌گفتم که این مدال نقره تازه شروع کار خواهد بود. ما باید آنقدر قدرتمند شویم که در آسیا حرف برای گفتن داشته باشیم و سپس به دنبال رقبای جهانی بگردیم. دختران ایران‌زمین توانایی انجام هر کاری را دارند و با وجود اینکه شاید برخی محدودیت‌ها کار را برای آنها سخت کند، اما شک ندارم با اراده و عزمی که در بچه‌ها وجود دارد، می‌توانند روزهای خوبی را پشت سر بگذارند. خصوصا اینکه نسل خوبی در تیم ملی والیبال زنان حضور دارند و قطعا آینده روشنی در انتظار این نسل است.

**شما علاوه بر حضور در کادر فنی تیم ملی زنان، هدایت تیم والیبال پیکان را نیز بر عهده دارید؛ این نوع همکاری تداخل ندارد؟

جا دارد از فدراسیون والیبال و مدیران باشگاه پیکان تشکر کنم که چنین شرایطی را برای من ایجاد کردند. در هر صورت همزمان در دو جبهه جنگیدن سختی‌های زیادی دارد، اما من سعی کردم که در هر دو تیم کار کنم و البته خدشه‌ای به هیچ جا وارد نشود. همین حالا 6 بازیکن تیم ملی والیبال زنان از تیم خودم در پیکان بودند و این بسیار در آینده کاری آنها و من تاثیرگذار است. البته ما تلاش می‌کنیم بهترین نفرات را از همه ایران به تیم ملی بیاوریم، چراکه احساس می‌کنم فضا برای پیشرفت فراهم است. قطعا هر بازیکنی به تیم ملی بیاید، زیر نظر کمپدلی شرایط بهتری پیدا می‌کند و این برای ما خوشایند است.

**حرف خاصی باقی مانده است؟

می‌خواهم یک‌بار دیگر از مدیران والیبال ایران و به‌خصوص دکتر داورزنی تشکر کنم که در سال‌های گذشته خدمات بسیاری به این رشته به‌خصوص در حوزه زنان کردند. والیبال زنان ایران حالا یک قدرت محسوب می‌شود و امیدوارم همه ما بتوانیم با تلاش بسیار جواب اعتماد این عزیزان را بدهیم و افتخارات بزرگ‌تری نیز به دست آوریم.

//انتهای پیام