جزئيات افزايش حقوق بازنشستگان و کارمندان

مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي: پرداخت حقوق شهريور براساس احکام جديد صورت مي‌گيرد آرمان امروز| سرانجام پس از کش و قوس هاي فراوان به نظر مي‌رسد افزايش حقوق کارمنان و بازنشستگان به نتيجه قطعي رسيده است. هرچند طي اين 6 ماه بازنشستگان آنقدر اخبار ضدو نقيض شنيده‌ند که حالا تا ما به التفاوت حقوق‌شان به حساب‌هايشان واريز نشود باور نمي‌کنند. با اين حال به نظر مي‌رسد در نتيجه اتفاقات اقتصادي چند ماه اخير دولت قرار است در حقوق بازنشستگان و ديگر مزدبگيران تجديد نظرهايي انجام دهد. بعد از اصلاح حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي صحبت از ترميم حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته دولت است و در نهايت کارگران نيز خواهان ترميم دستمزد خود هستند.
سرپرست وزارت رفاه بلاخره نحوه افزايش حقوق بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي را اعلام کرد و گف: براي سال جاري، 38 درصد به علاوه عدد ثابت 515 هزار تومان به حقوق سايرسطوح بگيران اضافه خواهد شد و حقوق حداقلي بگيران نيز معادل درآمد ماهانه يک کارگر ساده خواهد بود.
اين نقل قول را افراد حاضر در گردهمايي کانون عالي بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي از زبان محمدهادي زاهدي وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي شنيدند و با ديگراني که در اين مجمع حضور نداشتند درميان گذاشتند.
مطابق اين صحبت‌ها انتظار مي‌رود که در روزهاي آينده، احکام جديدي براي بازنشستگان غير حداقلي بگير سازمان تامين اجتماعي صادر شود و برابر اين احکام از پايان شهريورماه افزايش حقوق‌ها اعمال شود.


اما در صورتي که اين اتفاق بيفتد، يک ميليون ششصد هزار بازنشسته غير حداقلي بگير بابت مابه‌التفاوت اين افزايش در پنج ماه گذشته از سازمان تامين اجتماعي طلبکار خواهند شد.
منظور از اين طلب جديد اختلاف حسابي است که براساس احکام افزايش حقوق قبلي در فاصله فروردين تا مرداد ماه امسال به بازنشستگان غير حداقل بگير سازمان تامين اجتماعي پرداخت شده است.
علاوه بر اين صحبت‌ها، زاهدي وفا در اجتماع امروز بازنشستگان تامين اجتماعي در مورد فروش يا واگذاري سهام برخي شرکت‌ها و نيز کمک به برطرف کردن مشکل مسکن کارگران بازنشسته، حرف‌هايي زده است که هنوز از جزئيات آن اطلاعي در دست نيست. بر اين اساس به نظر مي‌رسد که بالاخره پرونده بحث برانگيز افزايش حقوق بازنشستگان سال 1401 سازمان تامين اجتماعي، بعد از پنج ماه اختلاف ميان بازنشستگان و دولت و نهايتا مداخله مجلس بسته شده باشد.
افزايش حقوق کارمندان هم قطعي شد
معاون توسعه مديريت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي اعلام کرد: مراحل پاياني تصويب فوق العاده ويژه 35 درصد براي کارکنان دستگاه هايي که شامل حال آنها نمي شد، در حال انجام است.
به نقل از ايرنا،  محمد رضا حسيني اظهار داشت: با زحمتي که وزير پيشين آغاز کرد و محمدهادي زاهدي وفا سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به سرانجام رساند، فوق العاده ويژه 35 درصد براي کارکنان وزارتخانه هايي که تاکنون شامل شان نشده بود از جمله وزارت کار، مراحل پاياني تصويب را طي مي کند و از ماه آينده (شهريور ماه) در فيش اين کارکنان اعمال مي شود.
وي افزود: رويکرد دولت سيزدهم عدالت است و بر اين مبنا اقشار ضعيف و استان هاي محروم در آن جايگاه ويژه اي دارند و دولت جايگاه ويژه اي براي آنان قائل است.
معاون توسعه مديريت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي تصريح کرد: هدف بنده از سفر استاني بررسي مسائل و مشکلات اداره کل و حضور در شوراي هماهنگي، مرور سياست هاي دولت جديد و ارزيابي اقداماتي است که تاکنون انجام شده است.
زمان صدور احکام جديد حقوق بازنشستگان اعلام شد
ميرهاشم موسوي گفت: روش‌هاي تامين منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌هاي قبل نيز در همکاري با کانون‌هاي بازنشستگان، متعاقباً اعلام مي‌شود. ميرهاشم موسوي (مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي) در نشست با بازنشستگان اعلام کرد: مطابق پيگيري ويژه رئيس جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، احکام جديد مستمري بازنشستگان ساير سطوح، مطابق ماده 96 قانون تأمين اجتماعي و مصوبه شوراي عالي کار، در شهريور ماه صادر خواهد شد و حقوق شهريور اين عزيزان بر مبناي احکام جديد پرداخت مي‌شود. همچنين روش‌هاي تامين منابع، نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌هاي قبل نيز در همکاري با کانون‌هاي بازنشستگان، متعاقباً اعلام مي‌شود.
موسوي در اين جلسه با تشريح برخي دستاوردهاي سازمان تأمين‌اجتماعي در دوره اخير، از جمله تسويه بدهي بانکي انباشته اين سازمان، توجه به معيشت بازنشستگان را از اولويت‌هاي اصلي اين سازمان معرفي کرد و گفت: در سال جاري در بودجه، بازپرداخت 90 هزار ميليارد تومان از مطالبات سازمان تأمين‌اجتماعي پيش‌بيني شده که در حال پيگيري براي تدوين سازوکارهاي تحقق آن هستيم.  موسوي همچنين در تماس تلفني با بخش خبري ساعت 14 شبکه يک سيما در اين زمينه توضيح داد: قبلا مصوبه‌اي که براي ساير سطوح بازنشستگان عزيز تأمين اجتماعي در هيأت دولت طرح شد، مصوبه‌اي بود که در ساير سطوح، مصوبه قبلي شوراي عالي کار را نپذيرفته بودند و تا سقف 10 ميليون تومان 10 درصد بعلاوه 650 هزار تومان بود و بالاتر از 10 ميليون تومان افزايش 10 درصد را مصوب کرده بودند که اين مصوبه در خرداد ماه به ما اعلام شده بود و ما بر اساس قانون اجرا کرديم.
عضو هيات مديره سازمان تأمين اجتماعي گفت: صدور احکام جديد را در شهريورماه انجام مي‌دهيم و پرداخت حقوق شهريور براساس احکام جديد صورت مي‌گيرد.