افزایش 38 درصدی + 515 هزارتومان

از همان ابتدا که دولت سیزدهم در مرداد ماه سال 1400 بر سر کار آمد، سه واژه کلیدی مردمی کردن اقتصاد، عدالت و توسعه اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد. نشانه بارز این موضوع افزایش میزان دستمزد کارگاران بود که پس از سه دهه سرکوب دستمزدی، سرانجام میزان دستمزدها بر اساس نرخ تورم و سبد معیشتی در ابتدای سال 1401 تعیین شد. بر پایه این گزارش، همان طور که سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری خود در روز سه‌شنبه 25 مرداد ماه امسال گفته بود، روز پنجشنبه هفته گذشته در نشست با کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرستان بندرانزلی، جزئیات تصمیم دولت برای بازنگری در میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

​​​​​​​گروه اقتصادی: از همان ابتدا که دولت سیزدهم در مرداد ماه سال 1400 بر سر کار آمد، سه واژه کلیدی مردمی کردن اقتصاد، عدالت و توسعه اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد نشانه بارز این موضوع افزایش میزان دستمزد کارگاران بود که پس از سه دهه سرکوب دستمزدی، سرانجام میزان دستمزدها را بر اساس نرخ تورم و سبد معیشتی در ابتدای سال 1401 تعیین کرد.
بر پایه این گزارش، همان طور که سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری خود در روز سه‌شنبه 25 مرداد ماه امسال گفته بود، روز پنجشنبه هفته گذشته در نشست با کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرستان بندرانزلی، جزئیات تصمیم دولت برای بازنگری در میزان افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد. «افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح، مطابق مصوبه شورای‌ عالی کار یعنی ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان خبر داد و گفت: افزایش حقوق و احکام اصلاح‌شده بازنشستگان از شهریورماه اعمال شده و افزایش مطابق با سقف مصوبه شورای عالی کار و هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگان پرداخت خواهد شد.»


مسأله‌ای که سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بدون آنکه فرافکنی کند به آن اشاره کرد و در میان اعضای کانون بازنشستگان کشوری آن را بازگو کرد.زاهدی‌وفا در این جمع دوستانه گفت که دولت سیزدهم مشکلی در تأمین و تصویب حقوق بازنشستگان نداشته و ندارد و علت تأخیر را در نقدشوندگی منابع سازمان تأمین احتماعی اعلام کرد. این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توضیح داد که منابع تأمین اجتماعی بیشتر «تعهدی» است و بحث نقد شدن این منابع نیاز به کار و زمان داشت و به همین علت کار با تأخیر انجام شد تا پرداخت‌ها انجام شود. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محدودیت‌های بودجه‌ای را یکی دیگر از عوامل اصلی در تأخیر اجرای این مصوبه بیان کرد و توضیح داد، برای هر تصمیمی که وزرای عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی باید اتخاذ می‌کردند نیاز به کار کارشناسی دقیق بود تا در نهایت توانستیم سقف آنچه در ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی آمده اعمال کنیم که همان مصوبه شورای عالی کار و هیأت مدیره تأمین اجتماعی بوده است.
زاهدی‌وفا، در نشست کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی در بندرانزلی با اعلام اینکه دولت برای سایر اقشار و بهبود وضعیت معیشت این افراد نیز برنامه دارد، با اعلام این مطلب که احکام اصلاح‌شده از شهریور اعمال‌شده و افزایش مطابق با مصوبه شورای عالی کار و هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگان پرداخت خواهد شد، گفت: دولت در این زمینه می‌خواست تصمیم دوباره در مجموعه سازمان تأمین اجتماعی گرفته شود و به همین جهت کار را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی سپرد.
زاهدی وفا اعلام کرد: احکام اصلاح‌شده بر این مبنا از شهریورماه در پرونده شخصی بازنشستگان تأمین اجتماعی اصلاح و حقوق براساس آن از همان ماه، جاری خواهد شد.