بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور افتتاح شد

  پایانه متروی اکباتان به عنوان بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور با ۷۰ هزار مترمربع زیربنا و همچنین با ظرفیت ۲۱ رام قطار به بهره‌برداری رسید.
به گزارش سایت شهر، عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۸۷ آغاز شده است. همچنین پایانه متروی اکباتان در دو طبقه طراحی شده و شامل ۷۰ هزار متر مربع زیربنا با کاربری‌های اداری و خدمات فنی و مهندسی است.
ظرفیت پذیرش این پایانه ۲۱ رام قطار است که ۹ خط ریلی آن دارای جایگاه تعمیرات دوره‌ای و سرویس قطارها است. اجرای بارانداز، جرثقیل دروازه‌ای و سیستم هوای فشرده از دیگر خصوصیات پایانه اکباتان به شمار می‌آید.
از جمله مزایای افتتاح این پایانه می‌توان به بهره‌مندی قطارهای خط4 از خدماتی نظیر تعمیر، نگهداری و باز‌سازی در دو پایانه شهید کلاهدوز و اکباتان در ابتدا و انتهای خط اشاره کرد؛ موارد مذکور منجر به کاهش سرفاصله حرکتی قطارها و افزایش ظرفیت مسافرگیری در خط ۴ می‌شود.


برای بهره‌برداری از پروژه‌ها
منتظر مراسم افتتاحیه نمی‌مانیم
شهردار تهران در مراسم «افتتاح بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور» گفت: با این شروع و افتتاح، آغاز یک راهی رقم خواهد خورد؛
۱۳ روز دیگر یک سالگی این دوره از مدیریت شهری است و اگر به گذشته برگردم و نیم نگاهی تا امروز داشته باشم، دو مقطع برجسته را می‌توانم یاد کنم؛ نخست استقرار و عبور از موانع و مشکلات و دوم شناخت نیازها و ارائه یک الگو و تحول در کلانشهر تهران. علیرضا زاکانی با بیان اینکه به هیچ وجه برای بهره‌برداری از پروژه‌ها منتظر مراسم افتتاحیه نمی‌مانیم و بهره‌برداری از پروژه‌ها باید به محض اتمام آن انجام شود، افزود: امروز افتتاح بزرگ‌ترین پایانه کشور خواهد بود و هر شنبه تا دهه فجر افتتاح پروژه‌های بزرگ مقیاس را خواهیم داشت که برخی از آنها جزو آرزوهای مدیریت شهری در سال‌های گذشته بوده؛ مثلا در قالب ساخت مسکن، ساخت مترو و توسعه ایستگاهی پروژه‌هایی خواهیم داشت که به عنوان نمونه تا نوروز ۱۴۰۲ ایستگاه‌های مترو از ۱۴۳ به ۱۵۵ ایستگاه خواهد رسید.
زاکانی بیان داشت: اگر امروز از دو هزار
و 200 اتوبوس برای خدمت‌گیری بهره‌مند هستیم تا عید سال ۱۴۰۲ بالغ بر پنج هزار و 500 اتوبوس در شهر فعال می‌شود؛ در حوزه فنی و عمرانی سالها بود پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ خوابیده بود و در دو فاز در آبان و بهمن این پروژه تحویل می‌شود؛ همچنین پروژه شهید شوشتری در شرق تهران سالها بود که بر زمین مانده بود و از سه هفته پیش قطعه اول آن آغاز شد و امیدواریم در خرداد ۱۴۰۲ قطعه اول را بتوانیم افتتاح کنیم که اگر دو قطعه آن تکمیل شود، ۱.۵ درصد ترافیک کل تهران و ۵.۵ درصد ترافیک شرق تهران را کم می‌کند.
وی یادآور شد: با وزارت دفاع درخصوص یادگار امام تفاهم شد و به زوری این پروژه پس از سال‌ها شروع و با زمانبندی تقدیم مردم می‌شود؛ در حوزه اجتماعی امروز مفتخریم که سه هزار تخت برای معتادان و آسیب‌دیدگان مهیا کنیم و هزار
و 500 تخت دیگر در دست آماده شدن است. شهردار تهران گفت:تلاش کردیم توجه به تحول در حوزه مدیریت و بعد از آن توجه به تحول اجتماعی را دنبال و نقشه راه تعالی را در شهر ترسیم کنیم که در همان گام اول یک الگویی را مبتنی بر چشم‌انداز
۱۰ ساله در ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه را ابراز داشتیم؛ همزمان توجه به پروژه‌های بر زمین مانده و تاکید بر تکمیل این پروژه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت.
چمران: وظیفه دولت و مجلس کمک به مترو است
رئیس‌شورای شهر تهران هم در این مراسم گفت: به لطف خدا شاهد تحول مترو هستیم؛ اما اینکه گفته می‌شود ساخت این پروژه ۱۴ سال طول کشیده خوب نیست چرا که می‌توانستند با سعی و اهتمام بیشتر در گذشته زودتر آن را افتتاح کنند و ما نباید در کشور عادت کنیم که برخی پروژه‌ها سال‌های سال ساخت‌شان طول می‌کشد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی چمران با بیان اینکه در دوره‌های قبل نیز اصرار داشتیم که حتی با استقراض پروژه‌ها را زودتر راه‌اندازی کنند، اظهارداشت: این مسئله هم به نفع شهر است، هم به نفع شهرداری و هم قیمت تمام شده کمتر می‌شود و باید تلاش کنیم که مدت زمان اجرای پروژه‌ها را کوتاه‌تر کنیم و جا دارد از مدیران جدید که تلاش کردند عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنند، تشکر کنیم.
چمران با بیان اینکه در هر خط مترو نیاز به یک پایانه داریم، گفت: امیدواریم دولت و مجلس به این مهم توجه کنند. البته این توجه از جنس کمک نیست بلکه به عنوان وظیفه باید صورت گیرد چرا که توسعه مترو از نظر مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش اتلاف وقت و انرژی تأثیرگذار و به نفع همه است. وی با بیان اینکه قابل قبول نیست که این زیرساخت‌های موجود فقط یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر را جابه‌جا کنند، تأکید کرد: هر چقدر میزان سفرها با مترو افزایش یابد آلودگی هوا و استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی کاهش می‌یابد و لازم است که به مترو توجه شود.
وزیر کشور: تأمین ۳۵۰ واگن مترو برای شهرها
در دستور کار است
وزیر کشور هم در حاشیه افتتاح پایانه مترو اکباتان در جمع خبرنگاران اظهارداشت: مترو در کشور ما اهمیت خاصی دارد و ایجاد ۹۳۰ کیلومتر مصوب است که ۳۰۰ کیلومتر آن انجام شده است.
به گزارش ایرنا احمد وحیدی با بیان اینکه سهم تهران حداکثری است، گفت: توسعه مترو کاملا به نفع دولت است و تأمین ۳۵۰ واگن در دستور کار است و تلاش می‌شود با سرعت بیشتری کار انجام شود.
وحیدی پایانه مترو اکباتان را یکی از بزرگ‌ترین پایانه‌ها عنوان کرد و افزود: کار ارزشمندی برای توسعه شهر صورت گرفته است و این پایانه یک دستاورد بزرگ است.
وزیر کشوربا تاکید بر توسعه حمل‌ونقل عمومی ادامه‌داد: قراردادهایی با خودروسازان داخلی برای اتوبوس انجام شده و امیدواریم این کار منجر به توسعه اتوبوسرانی شود.
وی افزود: قراردادهایی بسته شده و منابعی تامین شده و امیدواریم چند صد تا اتوبوس به ما تحویل داده شود.
سایر اخبار این روزنامه
مراقب بلوف آمریکا باشید توافق برای غرب مسئله مرگ و زندگی است غذای کپک‌زده انگلیسی و میز برجام(یادداشت روز) اخبار ویژه 2 کارمند رژیم صهیونیستی، 7 سال از حساس‌ترین مراکز اسرائیل جاسوسی می‌کردند طرح جدید «پزشک خانواده» طی دو ماه آینده نهایی می‌شود بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور افتتاح شد دولت مردمی رتبه‌بندی معلمان را پس از 11 سال تأخیر محقق کرد ضرورت برخورد قاطع قوه قضائیه با فساد 92هزار میلیارد تومانی در فولاد مبارکه موساد از «ایران اینترنشنال» برای جنگ اطلاعاتی استفاده می‌کند تأکید بر توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتقای قدرت سایبری زورگیر اتوبان نیایش باید در همان‌ محل اعدام شود پهپادهایی که ایرانی‌ها در شرایط تحریم ساخته‌اند مایه شگفتی است به تضمین آمریکا اعتباری نیست مراقب بلوف آمریکا باشید توافق برای غرب مسئله مرگ و زندگی است ضرورت برخورد قاطع قوه قضائیه با فساد 92هزار میلیارد تومانی در فولاد مبارکه مراقب بلوف آمریکا باشید توافق برای غرب مسئله مرگ و زندگی است ضرورت برخورد قاطع قوه قضائیه با فساد 92هزار میلیارد تومانی در فولاد مبارکه