سنــگ قبــر آیت‌ا... صانعی مخدوش شد

آرمان ملی: روز گذشته محسن بیات فرزند آیت‌ا... بیات زنجانی، مرجع تقلید با انتشار تصویری از مخدوش شدن سنگ قبر آیت الله صانعی خبر داد و نوشت: «سنگ‌قبری که می‌شکنید و تصویری که مخدوش‌اش می‌کنید؛ خوبی‌اش این است که‌ آدم می‌فهمد تهی از استدلالید..» به دنبال آن خبرگزاری ایلنا به نقل از میثم صانعی فرزند این مرجع فقید این خبر را تایید کرد  و گفت: از اوایل ارتحال حاج آقا تا همین چند وقت پیش، یک قاب عکس حاج آقا را بالای مزار ایشان قرار می‌دادیم. گاهی که می آمدیم، می‌دیدیم که این تصویر خط خطی و مخدوش شده است؛ به همین خاطر بعد از تکرار چند باره این اتفاق، تصمیم گرفتیم سفارش حکاکی تصویر مرحوم آیت‌الله العظمی صانعی را روی یک کاشی بدهیم تا این اتفاق دیگر تکرار نشود اما متأسفانه باز هم شاهد این هتک حرمت و اهانت به ساحت مرجع تقلید فقید حضرت آیت‌الله صانعی هستیم.

وی ادامه داد: چندین بار به اداره اوقاف و امور خیریه استان قم به عنوان متولی آرامستان شیخان قم، گفته‌ایم از دوربین‌هایی که در این قبرستان کار گذاشته‌اید، استفاده کرده و افراد اهانت‌کننده را به دستگاه قضایی معرفی کنید اما متأسفانه پاسخی به ما نداده‌اند. فرزند آیت‌الله صانعی افزود: ما شکایت کرده‌ایم و امیدواریم با خاطیان برخورد صورت گیرد تا دیگر شاهد اهانت و هتک حرمت به مرحوم آیت‌الله صانعی نباشیم. تا کنون چندین بار چه در زمان حیات و چه پس از درگذشت آیت الله صانعی از مراجع تقلید نسبت مراکز مربوط به ایشان تعرض و مزاحمت ایجاد شده است. به عنوان نمونه در سال 94 دفتر آیت‌ا... صانعی در نجف‌آباد در پی هجوم افراد ناشناس و آتش‌سوزی خسارت دیده بود. در پی وقوع این حادثه شیشه درهای ورودی این دفتر شکسته و قسمت‌های داخلی ساختمان بر اثر آتش‌سوزی خسارت دیده بود که ظرف 24 ساعت مرمت شد. یا در مورد دیگری تابلوی یکی از دفاتر آیت‌ا... صانعی در يكي از مناطق غربي تهران بر اثر حمله افراد ناشناس با مواد آتش‌زا تخریب شد. فرزند آیت‌ا... صانعی می‌گوید: «ناملایمات بسیار زیادی وجود داشت و حتی همان شب حمله به منزل چنان آرامشی داشت که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. اصلا برایشان مهم نبود که چه می‌شود. یعنی واقعا دنیا برایشان مهم نبود. راهی که ایشان در حوزه‌های علمیه باز کردند، ان‌شاءا... توسط شاگردانشان و کسانی که ما در این پیام‌ها می‌خوانیم و نمی‌شناسیم‌شان این حرکت ادامه پیدا کند؛ جامعه به طرف عقلانیت حرکت کند و این حرکت متوقف نشود؛ که نخواهد شد.»
 تخریب سنگ قبر یزدی
شبیه این برخوردها با سنگ قبر برخی دیگر از بزرگان کشور و انقلاب نیز صورت گرفته است. 13 آبان سال گذشته عصر ایران نوشت: «خانواده ابراهیم یزدی (وزیر خارجه پیشین ایران) از تخریب سنگ قبر وی برای دومین بار خبر داده است.» ابراهیم یزدی در شهریور سال ۹۶ درگذشت و در بهشت زهرا(س) مدفون است. قبل از این در اسفند ۹۶ هم برای نخستین بار، سنگ قبر توسط افراد ناشناس تخریب اما تعویض شد. در سال 97 هم تصویری از سنگ قبری در گورستان ابن‌بابویه شهرری منتشر شد که در آن نام ذکاء‌الملک در میان قطعات شکسته سنگی که پیش از این متعلق به محمدعلی فروغی بود، خودنمایی می‌کرد. مجید فراهانی عضو شورای شهر وقت به شهردار منطقه ۲۰ تهران در خصوص تخریب سنگ قبر محمدعلی فروغی در گورستان ابن‌بابویه شهر ری نامه نوشت. فراهانی می‌گوید: «تخریب سنگ قبر محمدعلی فروغی سیاستمدار کارکشته ایرانی و مصحح بوستان و‌گلستان سعدی نه فقط تخریب میراث این سرزمین است بل سبب محرومیت نسل جدید از شناخت و بهره‌مندی از عناصر و شخصیت‌هایی است که هریک از اجزای آن مقوم بخش هویت تاریخی ایرانیان به حساب می‌آیند.»


  شاملو را تحمل نکردند
اسفند سال گذشته هم رایان شجریان، فرزند استاد محمدرضا شجریان از احتمال تخریب سنگ مزار پدرش خبر داده است. او در صفحه اینستاگرام خود یک استوری گذاشت و نوشت: «دوستان عزیز، لطفا اگر کسی امروز سر مزار پدر رفت، عکس و یا فیلمی برای من ارسال کنید. متأسفانه از اخبار به گوش‌رسیده در چند روز گذشته چند شخص سعی بر شکاندن یا تخریب سنگ پدر نمودند.» «اما مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این خصوص اظهار کرد: این موضوع از اساس کذب بوده و تاکنون هیچ موردی در خصوص این موارد مشاهده نشده است. شهر تاریخی توس و مجموعه تاریخی فرهنگی آرامگاه فردوسی ‌به‌همراه مزار استاد شجریان، ‌استاد اخوان ثالث، مقبره‌الشعرای خراسان و سایر فضاهای فرهنگی و تاریخی که وسعتی قریب به بیش از ۱۰۰ هکتار را شامل می‌شود به ‌صورت شبانه‌روزی و در سخت‌ترین شرایط چه در سرما و چه در گرما توسط حافظان میراث‌ فرهنگی حفظ و ‌صیانت می‌شود.» سنگ مزار احمد شاملو هم بارها تخریب شد. درسال 85 برای چهارمین سال متوالی مزار احمد شاملو در امامزاده طاهر کرج توسط افراد ناشناس تخریب شد. سیاوش شاملو پیرامون جزئیات این حادثه به شرق گفت: «نیمه شب 11 فروردین مقبره احمد شاملو شاعر ملی کشورمان را با دیلم از جا کنده‌اند و چند متر دورتر برده‌اند و با پتک خرد کرده‌اند. مسئول آستان امامزاده طاهر روز بعد از این اتفاق با من تماس گرفت و ضمن عذر خواهی گفت که سنگ قابل ترمیم است و فقط دو ترک برداشته است اما کسانی که همان روز سر مزار رفتند گفتند که سنگی باقی نمانده و قطعات آن در جاهای مختلف امامزاده پخش شده است.» سیاوش شاملو در ادامه می‌گوید که تنها امضای شاملو روی سنگ قبر گیرش آمده که آن را هم با خود به خانه برده است.» سال 94 عکسی از سنگ قبر استاد بنان منتشر شده است که نشان می‌دهد قبر این خواننده قدیمی در امامزاده طاهر تخریب شده است.
   بدرود با درختان گیلاس
پس از بدرود حیات عباس کیارستمی، او را خارج از قطعه هنرمندان دفن کردند و در کنار سنگ قبرش شماری درخت گیلاس کاشتند؛ حرکتی که از سوی جمعی از هنرمندان در بزرگداشتش رخ داد اما این وضعیت چندان دوام نیاورد و چندی پیش، بهمن فرمان آرا که بر سر مزار دوستش رفته بود، از تخریب مقبره کیارستمی، سیمان پاشیدن بر سنگ قبرش و بیرون کشیدن درختان گیلاس از خاک خبر داده بود.
 تخریب سنگ قبر‌ ناصر ملک مطیعی
میرعلی ملک مطیعی فرزند، زنده یاد ملک مطیعی درباره این اتفاق گفت: «سنگ قبر پدر من و آقای روبیک منصوری کنار هم قرار دارد و این اتفاق برای اسم هر دوی این‌ها رخ داده بود. ما امروز رفتیم و این آثار را از روی هر دو سنگ پاک کردیم.»  او درباره انگیزه احتمالی برای این اقدام ابراز بی‌اطلاعی کرد و افزود: علت این اتفاق معلوم نیست، اما اگر مسئولان این قطعه و بهشت زهرا عزمی داشته باشند و بخواهند حتما می‌توانند با دوربین مداربسته - اگر وجود داشته باشد-  یا نگهبان آن بخش این افراد را پیدا کنند.
 چرا تعلل می‌شود؟
تعداد قبور تخریب شده بیش از آنچه است که در این گزارش ذکر شده. اکنون یک سوال بی‌پاسخ مانده و آن هم اینکه چرا نهادهای مربوطه اقدامی درراستای شناسایی تخریب‌کنندگان قبور انجام نمی‌دهند؟