فروش میعانات گازی ایران در دولت سیزدهم ۳۴ برابر شد

جواد اوجی در مصاحبه با سیما با تأکید بر اینکه «مشتریانی خوب در آمریکای لاتین، آسیا و حتی اروپا برای نفت و میعانات گازی ایران پیدا کردیم»، اضافه کرد: ما برای فروش نفت دنیا را دور زدیم و مشتریان جدید خوبی پیدا کردیم که نفت ما با تأسیسات پالایشگاهی آنها سازگاری داشت؛ همچنین تهاتر نفت با کالاهای اساسی یکی دیگر از روش‌های ما برای فروش نفت خام بوده و هست.
وی شناسایی پالایشگاه‌های فراسرزمینی و استفاده از ظرفیت خالی آنها برای پالایش نفت خام ایران را از دیگر روش‌های فروش نفت خام و میعانات گازی دانست و گفت: هم‌اکنون 80 درصد از فروش نفت خام ایران به‌صورت نقدی و با ارزهای خارجی انجام می‌شود و پول نفت را تمام و کمال گرفته‌ایم و این روند ادامه دارد.
اوجی با اعلام اینکه فروش میعانات گازی ایران از هفت هزار بشکه در روز در روزهای ابتدایی دولت سیزدهم به رکورد روزانه 230 تا 240 هزار بشکه در سال 1401 رسیده است، یادآور شد: ما از 12 نفتکش غول‌پیکر جدید خریداری ‌شده برای ذخیره‌‌سازی استفاده نکردیم، بلکه از 87 میلیون بشکه نفت خام روی آب، 47 میلیون بشکه را صادر یا در داخل تبدیل به ارزش افزوده کردیم.
وی در ادامه درباره اقدام‌های انجام‌ شده برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی در دولت سیزدهم گفت: اکنون 705 میلیون مترمکعب از میدان گازی پارس جنوبی برداشت می‌شود که رکورد این برداشت پارسال جابه‌جا شد و تنها فاز بلاتکلیف همین فاز 11 است که 20 سال است طلسم شده و در این سال‌ها بین شرکت‌های خارجی دست به دست شده و هیچ اتفاقی هم برای آن نیفتاده است.


وزیر نفت افزود: در این دولت اما کاری جهادی و انقلابی به همت شرکت ملی نفت ایران، شرکت نفت و گاز پارس و به پیمانکاری پتروپارس اتفاق افتاد در حالی که پیش از آن هیچ اقدامی انجام نشده بود.
اوجی تصریح کرد: زمستان امسال از فاز 11 پارس جنوبی که 20 سال فقط در آن قرارداد رد و بدل شد، ان‌شاءالله روزانه 11 میلیون مترمکعب برداشت خواهد داشت.