خدمت بزرگ دولت رئیسی به سلامت مردم سال گذشته در چنین روزی تعداد قربانیان کرونا 709 نفر بود

  سرویس اجتماعی-

تابستان سال گذشته در جریان اوج گیری موج پنجم کرونا و فوت روزانه صدها نفر در کشور، پس از ثبت رکورد تلخ فوت 709 بیمار کرونایی در دوم شهریور 1400 در یک روز، مردم و رسانه‌ها در بهت ناشی از این خبر فرو رفتند و باز هم مطالباتی درباره خرید واکسن و دارو مطرح می‌شد. برخی رسانه‌ها از سیاه‌ترین روز کرونایی کشور نوشتند. این میزان از مرگ و میر، به دلیل شیوع پیک پنجم کرونا در کشور بود و هنوز میزان واردات واکسن و واکسیناسیون کمتر از حد نیاز بود.
نگاهی به آمارها نشان می‌دهد در آن روزها حدود 24 میلیون واکسن در کشور تزریق شده بود. در تاریخ دوم شهریور 1400، ۱۷ میلیون و ۲۳۳ هزار


و ۶۶۱ نفر دُز اول و ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار
و ۷۷۳ نفر نیز دُز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده بودند.
359 شهر در وضعیت قرمز، 59 شهر در وضعیت نارنجی و 30 شهر در وضعیت زرد به سر می‌بردند.
ایرج حریرچی معاون وقت کل وزارت بهداشت بر اساس یک برآورد بین‌المللی هشدار داده بود اگر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید! اما آنچه مورد تاکید تمام کارشناسان، مسئولان نظام سلامت و پروتکل‌های بهداشتی بود، تزریق واکسن کرونا برای کاهش مرگ و میر و کاهش شیوع موج دلتا بود. اما کدام واکسن؟
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت دولت سیزدهم اخیرا اعلام کرد: «وقتی ما وزارت بهداشت را تحویل گرفتیم هیچ واکسنی برای تزریق نبود.»
به گفته پدرام پاک آیین، سخنگوی کنونی وزارت بهداشت، تعداد ثبت سفارش واکسن کرونا تا قبل از ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ و تشکیل دولت جدید،
۲۶ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۶۱۰ دُز واکسن بوده است. این در حالی است که پس از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ و با تشکیل دولت سیزدهم میزان ۱۳۵ میلیون
و ۴۷۵ هزار و ۳۹۰ دُز واکسن ثبت سفارش شد که این رقم از افزایش بیش از پنج برابری ثبت سفارش واکسن‌ها حکایت دارد. پاک آیین با بیان این که تعداد کل واکسن وارد شده قبل از تشکیل دولت سیزدهم در ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ فقط ۱۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۱۰ دُز بوده است، افزود: این در حالی است که جمع کل واردات واکسن بعد از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
و در دولت سیزدهم به رقم ۱۴۳ میلیون و ۲۴۵ هزارو ۳۹۰ دُز واکسن رسیده است. همچنین میزان توزیع واکسن تا ۱۴ مرداد سال گذشته 20 میلیون و570 هزار و807 هزار دز و توزیع واکسن تا ۱۴ مرداد امسال نیز 188 میلیون و 109 هزار و479 دز بوده است. به عبارت دیگر‌، سال قبل تا نیمه مرداد ماه حدود ۱۴ درصد جمعیت واکسینه شده بودند ولی در حال حاضر ۷۷ درصد کل جمعیت واکسن دریافت کرده‌اند و در نتیجه آن آمار روزانه جانباختگان کرونا از ۷۰۰ نفر در زمان تحویل دولت سیزدهم به تک رقمی و در مقاطعی به صفر رسید.
ادعایی که تکذیب شد
این در حالی است که مرداد ماه سال جاری رئیس‌جمهور دولت قبل مدعی شد شرایط به گونه‌ای شد که حداقل حدود ۱۱۰ میلیون دُز واکسن، علاوه‌بر واکسن داخلی خریداری کردیم! که سخنگوی وزارت بهداشت آن را تکذیب کرد.
اظهارات حسن روحانی در شرایطی است که در همان روزهایی که آمار مرگ و میر بر اثر کرونا در کشور بسیار بالا بود، رئیس‌دولت دوازدهم در پاسخ به مطالبه خرید واکسن اظهار داشت: ««واکسن که سوهان قم نیست که فراوان و در دسترس باشد.» از طرفی برخی مسئولان دولت قبل و نزدیکان و همفکران آن دولت علت تاخیر در واردات واکسن و کندی واکسیناسیون را به تحریم‌ها و عدم پیوستن ایران به FATF ربط می‌دادند که در نهایت مشخص شد این ادعاها غیر واقعی بود.
عزم دولت سیزدهم ورق را برگرداند
روی کار آمدن دولت سیزدهم و عزم جدی رئیس‌جمهور سبب شد تا وی شخصا پیگیر خرید و ثبت سفارش واکسن شود. تماس‌های شخصی ابراهیم رئیسی با رئیس‌جمهور چین سبب شد تا زمینه خرید واکسن سینوفارم فراهم شود.
در این میان ادعای ثبت سفارش و پیش خریدکردن این واکسن‌ها توسط دولت قبل از سوی برخی مطرح شد اما سفیر ایران در چین در آن مقطع این ادعاها را تکذیب کرد و گفت: «خرید واکسن سینوفارم به روز انجام می‌شود.»
بررسی‌ها نشان می‌دهد در آن بازه زمانی که اکثر کشورها به واکسن نیاز داشتند هیچ واکسنی قابل پیش خرید شدن نبود به جز سازوکار کووکس بهداشت جهانی. با این تفاسیر سینوفارم خریداری شده در زمان دولت دوازدهم، حدود ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دز بوده است که ۹.۳ میلیون دز تا پایان تیر و ۴.۴ دز تا نیمه مرداد تامین شده بود. واکسن‌های اسپوتنیک و بهارات از دیگر واکسن‌هایی بودند که دولت دوازدهم سعی در تامین آنها داشت اما از مجموع ۶۴ میلیون واکسن ثبت سفارش شده از این نمونه‌ها در دولت دوازدهم، تنها یک میلیون
و ۱۷۰ هزار دز وارد کشور شد. علاوه‌بر این تا
۲۱ شهریور 1400 از مجموع ۱۶.۸ میلیون دز واکسن ثبت سفارش شده از طریق کووکس، طبق آمار گمرک و البته محموله سه میلیون و ۲۰۰ هزار دزی سینوفارم از سبد کووکس، مجموعا ۶ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۴۰۰ دز واکسن وارد کشور شد. بنابراین در زمانی حدود ۷ ماه و نیم که دولت دوازدهم متولی خرید و واردات واکسن بود، واکسن محقق شده توسط این دولت، ۲۰ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۴۰۰ دز واکسن بوده است. این در حالی است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، فقط حجم سینوفارم خریداری شده و وارد شده به کشور در دولت سیزدهم تا اواخر شهریور 1400 حدود ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دز بوده است که ۴.۴ میلیون دز نیمه دوم مرداد و ۱۲.۲ میلیون دز در شهریور توسط هلال احمر و پنج میلیون دیگر از امارات در شهریور وارد کشور شدند. بنابراین واکسن محقق شده توسط دولت سیزدهم در مدت زمان حدود یک ماه و نیم (نیمه مرداد تا پایان شهریور)، ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دز واکسن بود.
این شروع واردات واکسن و ثبت رکوردهای خیره‌کننده در تزریق واکسن بود. امروز پس از گذشت یک‌سال از آن روز سیاه که 709 هموطن را از ما گرفت، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۶۸۰ دُز رسیده است.
تاثیر مهم واکسیناسیون عمومی در کاهش فوتی‌ها
اهمیت واکسیناسیون آنجایی مشخص می‌شود که به گفته عین اللهی وزیر بهداشت، تاکنون ۱۴۳ هزار و 505 مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور داشته‌ایم. این در حالی است که پس از آغاز واکسیناسیون گسترده در آذرماه سال 1400 تاکنون 11 هزار مرگ و میر ثبت شده است. به عبارت دیگر حدود 132 هزار مرگ ناشی از کرونا مربوط به دوره‌ای است که واکسیناسیون عمومی آغاز نشده بود که دلیلش نبود واکسن یا اهمال در تامین آن بود. امروز براساس آمار وزارت بهداشت، ۹۶ درصد مردم دز اول، ۸۶ درصد دو دز و ۵۵ درصد مردم هر سه دز واکسن را دریافت کرده‌اند و واکسیناسیون دز یاد آور هم در جریان است.
این روزها البته با شیوع موج هفتم شاهد فوت روزانه چند ده نفر از بیماران کرونایی هستیم اما قطعا این آمار با امار 709 فوتی در چنین روزی قابل مقایسه نیست و این روند کاهشی را باید از لطف خدا و خدمت بزرگ دولت سیزدهم به سلامت مردم دانست.
تبدیل از وارد‌کننده واکسن به صادر‌کننده
از طرفی در شرایطی که سال قبل به شدت نیازمند واردات واکسن بودیم اکنون 6 شرکت تولید واکسن کرونا در کشور مشغول فعالیت هستند و 50 میلیون دز واکسن کرونا در کشور ذخیره است. همچنین دیگر نیازی به واردات واکسن نداریم و به لطف تلاش دانشمندان جوان از یک وارد‌کننده واکسن کرونا به صادر‌کننده آن تبدیل شده‌ایم و تاکنون محموله‌های متعددی به کشورهای مختلف صادر کرده‌ایم.