دل‌مان به هلال احمری ها گرم است

فاطمه عسگری‌نیا| دو هفته‌ای می‌شود که بحران آب و قطع آن در همدان همه توجهات را به سمت‌وسوی خود جلب کرده است. جمعیت هلال‌احمر مثل همیشه اولین نیروی امدادرسانی بود که به محض شنیدن صدای کمک‌خواهی مردم این شهر در سایه مهرومحبت خیرین و داوطلبان با خودروهای حامل بطری‌های آب‌معدنی، نیروهای خود را راهی این منطقه کرد تا نه کودکی لب تشنه بماند نه پدر و مادری شرمنده فرزندان خود در تامین آب موردنیاز شود. حتی رئیس جمعیت هم دلش طاقت نیاورد و در سفری یک‌روزه به منطقه هم از نزدیک به بررسی اوضاع پرداخت و هم دستورات لازم را در خصوص تسریع روند امدادرسانی به نیروهای خود داد. خلاصه اینکه حالا با وجود تداوم مشکلات موجود اما با کمک سرخ‌وسفیدپوشان هلال‌احمر در همه خانه‌ها حداقل آب آشامیدنی موجود است و کسی دغدغه این مهم را ندارد.

روزی 20 ساعت آب قطع می‌شود. در آن 4 ساعت هم که آب هست نه فشار خوبی دارد نه کیفیت مناسبی. عمدتا گل‌آلود است و بی‌کیفیت. این حرف‌های مادری 52 ساله است که قطعی آب کلافه‌اش کرده: «تا چندروز پیش برای تامین آب آشامیدنی هم دردسر داشتیم نه در مغازه‌های سوپرمارکتی پیدا می‌شد نه در فروشگاه‌ها، انگار قحطی آمده بود. تا اینکه یک شب دیدم زنگ خانه‌مان را می‌زنند. باورم نمی‌شد جوان‌هایی با به دست داشتن باکس‌های آب‌معدنی پشت در بودند. شاید باورتان نشود اما با دیدن این صحنه اشک ریختم و یکی از زیباترین صحنه‌های زندگی‌ام بود، وقتی دیدم هنوز هم کسانی هستند که با مهربانی خود دنیا را زیبا می‌کنند.»

هلال احمر خیال‌مان را راحت کرد
یکی دیگر از اهالی این منطقه می‌گوید دل‌مان آرام شد وقتی از بابت وجود آب آشامیدنی در خانه خیال‌مان راحت شد. او هم مردی میانسال است که 4 فرزند دارد و می‌گوید هفته پیش بزرگ‌ترین دغدغه‌مان تامین همین بطری آب آشامیدنی بود. آنقدر شرایط بر ما سخت گذشته بود که کسی امیدی نداشت: «الان چند روزی هست که نیروهای داوطلب هلال‌احمر در شهر مشغول توزیع باکس‌های آب‌معدنی هستند. اهالی محله‌ها هم وقتی آنها را می‌بینند گاهی به یاریشان می‌روند و این تلاش به‌صورت شبانه‌روزی ادامه دارد.»
او می‌گوید مردم همدان قدردان هلال‌احمر هستند که بحران آب در شهر ما با زلزله، سیل و حوادث دیگر برایشان فرقی نداشت و بلافاصله همراه با رئیس مجموعه‌شان در استان حاضر شدند.

سفر کولیوند و دلگرمی مردم
خبر سفر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر به منظور ارزیابی بحرانی که دامنگیر همدان شده است به گوش مردم این شهر رسیده و به قول خودشان دلگرم شنیدن این خبر شده‌اند. پیرحسین کولیوند به هنگام ورود به استان همدان گفت جمعیت هلال‌احمر براساس وظایف بشردوستانه و کاهش آلام مردم عملیات توزیع آب آشامیدنی به مردم همدان را آغاز کرده است.



رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور با اشاره به توزیع یک هزار گالن آب آشامیدنی ۱۵ لیتری بین مردم همدان یک شب قبل از سفر او به همدان اظهار امیدواری کرد تا در پی سفر او سطح همکاری و امدادرسانی برای تامین آب شرب مردم افزایش یابد.
تدارک یک میلیون بطری یک‌ونیم لیتری آب آشامیدنی توسط هلال‌احمر برای ارسال به همدان خبر خوبی بود که کولیوند در بدو ورود به همدان داد. آب‌معدنی‌هایی که قبل از بازگشت رئیس جمعیت هلال‌احمر به همدان رسیدند و حالا چند روزی است تمام نیروهای امدادی و داوطلب حاضر در منطقه به صورت شبانه‌روزی مشغول توزیع آنها بین مردم هستند.

سقاهای هلال
میلاد ابراهیمی یکی از این نیروهاست که حالا به صورت شبانه‌روزی در کنار دوستانش مشغول توزیع بطری‌های آب‌معدنی بین همشهریان خود است: «هیچ‌وقت فکر نمی‌کردیم که روزی در شهر خودمان نیاز باشد اینگونه امدادرسانی کنیم چراکه شهر ما به شهر قنات‌ها شهرت داشت، اما خدا را شاکرم که زیر پرچم هلال‌احمر و نام درخشانش این روزهای سخت مردم ما با دلگرمی می‌گذرد. شاید بطری‌های آبی که ما تقسیم می‌کنیم همه نیاز مردم را رفع نکند اما همین که می‌بینند هلال‌احمر کنارشان هست باعث قوت‌قلب و دلگرمی‌شان می‌شود.»
او و دوستانش این روزها تمام هدف‌شان کمک‌رسانی به مردم است تا مبادا لبی تشنه بماند: «اولین شبی که محموله آب‌معدنی‌ها از تهران به همدان رسید بچه‌ها همان شبانه  کار توزیع را شروع کردند و اجازه ندادند کار برای صبح بماند خیلی‌هایمان نگران بچه‌های کوچک و افراد سالمند بودیم که در سایه لطف خدا و هلال‌احمر کار توزیع آب‌معدنی‌ها با سرعت دنبال شد.»
وحید اسکندری هم جوان هلال‌احمری دیگری است که این روزها مشغول خدمت‌رسانی به مردمش است. او هم از فعالیت شبانه‌روزی دوستان داوطلبش در اقصی نقاط همدان می‌گوید: «بحران در مناطق حاشیه‌ای شهر سخت‌تر است. ما تمام این چندشب را مشغول آبرسانی به مناطق حاشیه‌ای شهر هستیم که هم جمعیت بیشتری دارد هم بافت متراکم‌تر. گاهی اوقات نیمه‌شب کار توزیع دنبال می‌شود و مردم باور نمی‌کنند که کسی زنگ خانه‌شان را بزند و آنها را میهمان آب آشامیدنی در شرایط بحران نبود آب کند. آن وقت است که ما را با نام سقاهای هلال خطاب می‌کنند.»
او خوشحال است که خیلی از مردم در این بحران با جمعیت هلال‌احمر و خدمات داوطلبانه‌اش آشنا شدند و معتقد است بعد از این بحران بر تعداد داوطلبان جمعیت هلال استان افزوده می‌شود.

نیاز به تانکرهای آبرسان داریم
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان هم که این روزها پابه‌پای داوطلبان و امدادگرانش مشغول آبرسانی و کمک به همشهریان خود است، می‌گوید: «توزیع آب‌معدنی توسط جمعیت هلال‌احمر بازار سیاه ایجاد شده آب‌معدنی را در همدان شکست و باعث خوشحالی مردم شد.»
به گفته علی سنجربگی دو هفته قطعی‌های پی‌درپی آب در همدان  تامین آب آشامیدنی مردم با آب‌معدنی‌ها باعث شده بود تا عده‌ای سودجو از این وضعیت استفاده کرده و بازار سیاهی در شهر درست کنند که در آن آب‌معدنی با قیمت‌های گزاف به دست مردم می‌رسید. خوشبختانه هلال‌احمر سریع و به‌موقع ورود کرد و این بازار از هم پاشید: «در ابتدای کار از سوی جمعیت هلال‌احمر استان همدان هزار گالن 15 لیتری تاشوی موجود در انبار هلال‌احمر را از آب آشامیدنی سالم پر و بین مردم توزیع کردیم. بعد از آن همراه با سفر دکتر کولیوند به منطقه یک میلیون بطری یک‌ونیم لیتری در همدان توزیع شد و با تامین 20 هزار گالن 15 و 20 لیتری آب بخشی از نیاز مردم مرتفع کردید.»
او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر 35 دستگاه خودروی سنگین، 10 دستگاه وانت به همراه بالغ بر 200 نیروی داوطلب، کار توزیع آب‌های معدنی را در همدان دنبال می‌کنند.»
به گفته سنجربگی هر شب12500 بطری آب‌معدنی در محله‌های شهر همدان توزیع می‌شود و برای تامین نیاز مردم لازم است که خیرین و نیکوکاران به یاری هلال‌احمر بیایند.
او معتقد است اگر می‌خواهیم مشکل مردم منطقه را با مسکن قوی‌تری در مدت کوتاه حل کنیم نیاز به تانکرهای ثابت آبرسانی در مناطق است تا مردم با خیالی آسوده آب موردنیاز خود را تامین کنند.  
آنچه امروز نیاز داریم به شکل توزیع آب‌معدنی و بطری توزیع خوبی است اما کافی نیست اگر تانکرهای ثابت داشته باشیم که در سطح شهر مستقر کنیم مردم می‌توانند بهتر بهره‌مند شوند.