پاسخ شدید ایران و روسیه به «اسرائیلیات» گروسی

به‌رغم نگاه مثبت اروپایی‌ها به پاسخ‌های ایران و امیدواری نسبت به امضای توافق هسته‌ای، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاسه داغ‌تر از آش شده و کمافی‌السابق ادعا‌های نخ‌نماشده خود را درباره لزوم تحقیقات درباره شفاف‌سازی از برخی اماکن در ایران تکرار کرد. بلافاصله مقامات ایرانی و روسی از خجالت گروسی درآمدند و جواب دندان‌شکنی به او دادند که موضوع نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات حل شده است و این اقدامات اگر قرار باشد به عنوان اهرم فشار سیاسی استفاده شود، راه به جایی نخواهد برد.
به گزارش «جوان»، درحالی که به نظر می‌رسد ایران و دیگر طرف‌های حاضر در برجام بیش از هر زمان دیگری به امضای توافق در میز مذاکرات نزدیک شده‌اند و خوش‌بینی اروپایی‌ها و روس‌ها هم حاکی از این است، اما مثل همیشه برخی طرف‌ها هستند که در لحظات آخر سعی دارند در مسیر توافق سنگ‌اندازی کرده و روند مذاکرات را مختل کنند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در دو سال گذشته به هر حربه‌ای متوسل شده تا بتواند از ایران امتیاز گرفته و همه فعالیت‌های هسته‌ای آن را تحت کنترل آژانس بگیرد، این بار هم لفاظی‌های سابق خود را تکرار کرده است. رافائل گروسی دو شنبه شب در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان بار دیگر ادعا‌های اثبات نشده را درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران تکرار کرد. گروسی مدعی شد: «به ما پاسخ‌ها و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم چیز‌های زیادی را که شفاف‌سازی درباره آن‌ها ضروری است، شفاف‌سازی کنیم.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در توضیحی که به نظر می‌رسد درباره ادعا‌ها در خصوص مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران است، گفت: «اجازه دهید توضیحی در اختیار ما قرار بگیرد. آن‌ها الان کجا هستند؟ آن وقت قادر خواهیم بود گزارشی داشته باشیم که می‌گوید این مسئله را شفاف‌سازی کرده‌ایم.» گروسی در پاسخ به این پرسش که آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون دریافت پاسخ، به تحقیقات پایان می‌دهد، گفت: قطعا نه. وی همچنین ادعا کرد: «ایران تاکنون به ما جواب‌های فنی در مورد منشأ بسیاری از آثار اورانیوم ارائه نداده است.» وی مدعی شد: «این ایده که ما به صورت سیاسی کار را متوقف می‌کنیم، غیرقابل‌قبول است.» ادعا‌های گروسی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران همان چیز‌هایی است که مقامات صهیونیستی بار‌ها آن را مطرح کرده‌اند تا غربی‌ها را به عدم توافق با تهران متقاعد کنند. گروسی چند ماه پیش نیز در سفر به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با مقامات تل‌آویو این ادعا‌ها را مطرح کرده بود و نشان می‌دهد که تحت تأثیر لابی صهیونیستی سعی دارد با چنین ادعا‌هایی و تهدید خواندن بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، فشار‌های جهانی را علیه ایران افزایش دهد. ادعا‌های گروسی درحالی مطرح می‌شود که به گفته مقامات روسی و اتحادیه اروپا، بسیاری از اختلافات بین امریکا و ایران حل شده و احتمالاً به زودی توافق احیای برجام امضا خواهد شد. موش‌دوانی گروسی در مسیر مذاکرات حکایت این ضرب‌المثل معروف است که «شاه می‌بخشه، شاه قلی نمی‌بخشه»؛ غربی‌ها از مواضع خود عقب نشسته‌اند، اما آژانس به عنوان آلت دست غرب هنوز به اقدامات مخربش ادامه می‌دهد.
پاسخ دندان‌شکن تهران و مسکو به گروسی
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه در واکنش به ادعا‌های گروسی درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان این ادعا‌ها را رد کرد و گفت: «ایران عضو NPT است، تمامی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران طبق ضوابط پادمان انجام می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران مستقر است و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تحت نظارت دقیق خودش دارد و ایران تمام فعالیت‌های خودش را از نخستین روز با هماهنگی و ضوابط آژانس دنبال کرده است.» به گزارش ایرنا، اسلامی درباره اینکه آیا اگر در برجام به توافق برسیم دوربین‌ها از نو روشن و فعال می‌شود، گفت: «شرط برداشته شدن آن این است که همه موارد ادعایی را کنار بگذارند و امروز هم اعلام می‌کنیم تا وقتی که آن‌ها به تعهدات خود بازنگردند و این موارد ادعایی و کذب را کنار نگذارند، دوربینی نصب نخواهد شد.» اسلامی تأکید کرد: «ما به هیچ وجه نمی‌پذیریم که مواضع و فشار‌های رژیم صهیونیستی به عنوان دستور کار مدیرکل آژانس مورد پیگیری قرار بگیرد. به گفته اسلامی، موارد ادعایی، مکان‌های ادعایی و مدارک ادعایی ساخته و پرداخته ضدانقلاب و رژیم صهیونیستی است و بار‌ها جوابش را گرفته‌اند. اگر قرار باشد این به عنوان یک اهرم فشار سیاسی استفاده شود، راه به جایی نخواهد برد؛ کما اینکه در برجام هم توافق کردند و کنار گذاشتند.»


از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و مذاکرات وین هم در واکنش به لفاظی‌های گروسی گفت که موضوع نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در مذاکرات حل شده است و با این اظهارنظر آب پاکی را روی دستان آژانس ریخت که سعی دارد با سناریو‌های نخ‌نماشده امتیازاتی را از تهران بگیرد. توقف تحقیقات آژانس درباره کشف آثار اورانیوم در تأسیسات اتمی اعلام نشده ایران یکی از شروط ایران برای بازگشت به برجام بود و حتی رسانه‌های غربی نیز اخیراً ادعا کردند که اروپا در این زمینه به ایران تضمین داده تا پیگیری این موضوع را متوقف کند.
همه منتظر امریکا
ایران هفته گذشته پاسخ‌های مکتوب خود را به اتحادیه اروپا ارسال کرد و اکنون همه چیز در دستان امریکا است تا نظر نهایی خود را نسبت به درخواست‌های تهران اعلام کند، ولی تاکنون پاسخی نداده است. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم دیروز در سخنانی گفت که بیشتر کشور‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور دارند، با پیشنهاد اتحادیه اروپا که هدف آن حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، موافق هستند. او گفت: «اما من هنوز پاسخی از امریکا دریافت نکرده‌ام که در طول این هفته انتظار دارم، دریافت کنم.» سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم روز سه شنبه در جریان کنفرانس مشترک مطبوعاتی با فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه گفت که مسکو مدت‌هاست موافقت خود را با نسخه سندی که اکنون به همه شرکت‌کنندگان در این فرآیند ارائه شده، اعلام کرده است. بنابراین، همه طرف‌های برجام متن پیشنهادی اخیر را پذیرفته‌اند و اکنون منتظر امریکا هستند. به همین منظور، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است، این کشور در حال بررسی است و به محض تکمیل رایزنی‌های داخلی، پاسخ داده خواهد شد. پرایس دو شنبه شب در سخنانی در این ارتباط گفت: «من می‌توانم تضمین دهم که حتی یک روز بیش از زمان لازم برای ارائه پاسخ به اتحادیه اروپا، وقت را از دست ندهیم». این درحالی است که شبکه الجزیره ادعا کرده که واشنگتن از پاسخ‌های ایران استقبال کرده است. به ادعای این شبکه، پرایس گفته است که ایران از برخی درخواست‌های خود مثل خارج کردن سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی عقب‌نشینی کرده است، ولی برخی مسائل باقی مانده است که باید حل شوند. این درحالی است که سیدمحمد مرندی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی دیروز در واکنش به این مسئله در توئیتر نوشت: «ماه‌هاست که می‌گویم حذف سپاه پاسداران از FTO (فهرست ادعایی سازمان‌های تروریستی خارجی) پیش‌شرط نیست. هیچ توافقی قبل از بسته شدن دائمی پرونده اتهامات نادرست (ضد ایرانی) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرا نخواهد شد. برنامه هسته‌ای ایران نیز برچیده نخواهد شد.»