تکمیل قطعات واردات خودرو در هفته دولت

اگر به خاطر داشته باشید در پی وقوع بحران ارزی، واردات خودرو به کشور تعلیق و با هدف مدیریت ارزی، این کالا، کالایی لوکس تلقی شد. حالا نزدیک پنج سال از این تصمیم گذشته و مدت‌هاست اخباری با محوریت واردات خودرو، افکار عمومی را به خود مشغول کرده، این موضوع در شرایطی است که همزمان با تعلیق واردات خودرو، دیگر خودروسازان در حوزه انحصار بر بازار داخلی خودرو چنان اوردوز کرده‌اند که برخی دنبال کنندگان داستان واردات خودرو بر این باورند واردات خودرو فقط حرف است؛ نه دلاری برای واردات وجود دارد، نه بانک مرکزی با خروج ارز موافقت می‌کند، از این رو بعید می‌دانند واردات خودروی مناسب خارجی به کشور به این سادگی‌ها امکانپذیر باشد.
از سوی دیگر برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگر برجام به نتیجه برسد، امکان دارد به جای بخشی از دارایی‌های ارزی ایران در کشور‌های خارجی خودرو وارد کشور شود و در عمل هم سد انحصار خودروسازان داخلی بر بازار شکسته می‌شود و هم این سد بسیار گران‌قیمت خودرو، اما اینکه این خودرو‌های خارجی باید صاحب چه مشخصه‌ای باشند موردی است که روز گذشته سخنگوی وزارت صمت به آن اشاره کرده است. سخنگوی صمت چه می‌گوید
در حالی که ابتدا صحبت از واردات خودرو‌های اقتصادی بود و برخی مسئولان رقم ۱۰ هزار دلار را برای خودرو‌هایی که قرار است به کشور وارد شود، اعلام می‌کردند، اما حالا سخنگوی دولت پرده از افزایش این رقم برداشته و اعلام کرده سقف ۲۰ هزار دلار برای واردات در نظر گرفته شده است.
امید قالیباف گفته است: آیین‌نامه واردات نهایی شده است و به زودی جزئیات آن اطلاع رسانی و واردات انجام می‌شود.


به گفته وی، با کشور‌های مختلف برای واردات رایزنی شده است. هدف‌گذاری واردات برای کم‌درآمدهاست و دو سقف ۱۰ و ۲۰‌هزار دلار تعیین شده است، بنابراین خودروی وارداتی بالای ۲۰‌هزار دلار نخواهیم داشت.
قالیباف با تأکید بر اینکه استاندارد‌های هشتادوپنج‌گانه و حتی بیشتر حتماً باید برای خودرو‌های وارداتی پاس شود، گفت: باید به این نکته توجه شود که خودرو‌های اقتصادی بی‌کیفیت و زشت نیستند، بلکه با کیفیت و مناسب هستند. ۵۰‌درصد تقاضا در دنیا را خودرو‌های اقتصادی تشکیل می‌دهد و خودروسازانی که در اشل جهانی کار می‌کنند هم روی دهک ۱۰ برنامه‌ریزی نمی‌کنند. بانک مرکزی معمولاً درباره تأمین ارز واردات خودرو مخالفت‌هایی دارد، اما ما آیین‌نامه را تصویب کردیم. گویا با خودروسازانی مثل تویوتای ژاپن و همچنین شرکت‌های خودروساز آلمانی، چینی و هندی مذاکراتی صورت گرفته است. مخالفت بانک مرکزی با واردات خودرو
بر اساس شنیده‌ها بانک مرکزی به دلیل خروج گسترده ارز از کشور با واردات خودرو مخالف است و به همین دلیل هنوز درباره تیراژ واردات خودرو اتفاق نظر وجود ندارد. همچنین احمد کریمی اصفهانی، رئیس اتحادیه تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌های فرش دستباف درباره واردات خودرو در ازای صادرات فرش گفته که این موضوع تازه مطرح شده و فعلاً در حد صحبت است.
واردات خودرو در ازای صادرات فرش
به گفته فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش افرادی که ۷۰میلیون دلار فرش صادر کنند، می‌توانند برای واردات خودرو اقدام کنند.
چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟
در عین حال عضو کمیسیون صنایع مجلس از امکان واردات توسط همه اشخاص حقیقی و حقوقی خبر داد و افزود: خودرو‌های تمام برقی و هیبریدی ابتدا در مناطق آزاد وارد می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. خودرو‌های دیگر مربوط به حمل‌ونقل عمومی است که باید جایگزین خودرو‌های فرسوده و تاکسی‌ها شود و قسمی دیگر خودرو‌هایی با میانگین قیمتی متوسط و پایین است.
حجت‌الله فیروزی در رابطه با ورود خودروی اقتصادی به کشور گفت: خودرو‌های وارداتی باید با حجم موتور کم و رعایت مسائل زیست‌محیطی و قیمت‌شان به میزانی باشد که جمعیت متوسط از نظر درآمدی قادر به خریداری آن باشند. این نماینده مجلس تأکید کرد: خدمات پس از فروش باید قادر به پشتیبانی این خودرو‌ها باشد. قبل از مصوبه سران قوا عمدتاً خودرو‌های لوکس وارد کشور می‌شد، ولی امروز بر اساس تصمیم‌گیری‌ها، بخش عمده خودرو‌های وارداتی توسط قشر متوسط جامعه خریداری می‌شود، ضمن اینکه بر واردات خودرو‌های برقی تأکید شده است.
فیروزی درعین‌حال تأکید کرد: آیین‌نامه هنوز نهایی نشده است، از طرفی نظرات فعالان این حوزه باید لحاظ شود.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس در رابطه با تقویت خودروسازی‌های داخلی گفت: امروز سرعت علم و تکنولوژی در جهان زیاد است و در سنوات اخیر به جهت برخی تحریم‌ها، امکان نوسازی تجهیزات را نداشته‌ایم، لذا ورود خودرو‌های جدید به کشور با تکنولوژی روز امکان استفاده خودروسازان داخلی از علم جدید را فراهم می‌آورد. خودرو‌های وارداتی چه زمانی می‌رسند؟
در حالی که از ابتدا گفته شد خودرو‌های وارداتی به ایران شهریور ماه از راه خواهند رسید، اما به واسطه آماده نشدن آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو این امر به سه ماه بعد، یعنی اواخر پاییز موکول شده است. گفته می‌شود اولین خودرو‌ها پس از ثبت سفارش در این تاریخ وارد کشور خواهد شد. از سوی دیگر باید در نظر داشت که انتشار اخباری با این محور بازار خودرو را دستخوش تغییر کرده و خودرو‌های مونتاژی در بازار با تغییر قیمت و ریزش قابل ملاحظه روبه‌رو شده‌اند.
قیمت خودرو‌های خارجی به واسطه ممنوعیت واردات در ایران بسیار بالاست، از این رو بسیاری از فعالان بازار معتقدند با واردات خودرو حباب قیمتی در این بازار می‌ترکد.