رئیسی بر سر مزار هاشمی رفسنجانی

آرمان ملي – مطهره شفيعي: رئيس‌جمهور و اعضاي هيات دولت صبح ديروز (اول شهريور) به مناسبت آغاز هفته دولت، با حضور در حرم مطهر امام خميني(ره)، با آرمان‌هاي بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي و شهداي انقلاب، تجديد پيمان کردند. رئيس‌جمهور و اعضاي هيات دولت سپس با حضور بر مزار شهيدان رجايي، باهنر، بهشتي، شهداي دولت و هفتم تير و نيز گلزار شهداي بهشت زهرا (س) به مقام والاي شهيدان نيز اداي احترام کردند. همچنين اعضاي دولت بر سر مزار هاشمي رفسنجاني و سيد احمد خميني نيز حضور يافتند.
نظر آيت‌ا... هاشمي درباره رئيسي
روابط رئيسي با آيت‌ا... هاشمي در زمان حياتشان مثبت بود. پس از آن هم از اظهارات محسن هاشمي فرزند ارشد آيت‌ا... چنين بر مي‌آيد که روابط حسنه ادامه دارد. در کتاب خاطرات آيت‌ا... هاشمي درباره ابراهيم رئيسي چنين آمده است: « آقاي محسن رضايي آمد. عازم کره شمالي است. مشورت کرد و خواست محسن هم همراه او باشد. آقاي [ابراهيم] رئيسي دادستان انقلاب آمد. درباره تعزيرات حکومتي و مبارزه با منکرات و اموال توقيفي بلاتکليف نظراتي داشت و مشورت کرد و به نتيجه رسيديم. به‌ نظرم آمد عاقل و معتدل است.» 20 دي 95 هم آيت‌ا... رئيسي که در آن زمان توليت آستان قدس رضوي بود، با بيان اين مطلب که پس از رحلت امام عظيم‌الشان(ره) خناسان بسيار تلاش کردند که ميان افراد موثر در انقلاب اختلاف ايجاد کنند، تصريح کرد: آيت‌ا... هاشمي يکي از اهداف خناسان براي ايجاد تفرقه در نظام بود، اما آنچه توانست به‌رغم تمام اختلاف نظرها و اجتهادهاي متفاوت، همواره ايشان را در کنار مقام معظم رهبري قرار دهد، ابتدا تدابير توأم با بصيرت رهبري معظم انقلاب و سپس محبت، عشق و علاقه وافر آيت‌ا... هاشمي نسبت به معظم له بود.» وي با اشاره به جلسات دوره‌اي آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني با رهبري معظم انقلاب، عنوان کرد: «ايشان به صورت هفتگي يا 15 روز يکبار در جلسات صميمي که با آيت‌ا... خامنه‌اي داشتند، بسياري از موارد، مسائل و موضوعات را با رهبري معظم انقلاب در ميان مي‌گذاشتند و معظم له نيز با سعه صدر گوش مي‌دادند و بسياري از مسائل در همين جلسات حل مي‌شد.» رئيسي با تاکيد بر اين مطلب که دشمنان همواره به دنبال توطئه و ايجاد فتنه در کشور هستند، عنوان کرد: «از همان لحظات ابتدايي که خبر فوت آيت‌ا... هاشمي مخابره شد، رسانه‌هاي بيگانه شيطنت‌هاي خود را آغاز کردند و اين موضوع براي مسئولان کشور يک درس عبرت است تا بدانند دشمن از هر شرايطي براي توطئه و ايجاد فتنه در کشور استفاده مي‌کند؛ اينجاست که دليل تاکيدات رهبري معظم درباره داشتن بصيرت مشخص مي‌شود؛ بصيرت يعني انسان شرايط کشور را بشناسد و به حيله‌ها و توطئه‌هاي دشمن آگاه باشد.» از سوي ديگر مشاور رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام در سال 95 درباره نظر آيت‌ا... هاشمي درباره کانديداتوري حجت‌الاسلام ابراهيم رئيسي يادآور شد: آقاي هاشمي گفتند چه بهتر! ايشان هم روحاني و سيد هستند از قضا بحث انتخابات هم باز داغ مي‌شود و حضور و مشارکت مردم را بيشتر مي‌کند. حجت‌الاسلام علي عسگري در پاسخ به اين سوال که از صحبت‌هاي شما اينطور برداشت مي‌شود که نظر آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني درباره کانديداتوري آقاي رئيسي مثبت بود آيا همين طور است؟ توضيح داد: بله، تحليل آقاي هاشمي اين بود که آقاي رئيسي با نامزدي در انتخابات رقيب نسبتا جانداري مي‌شوند. اينکه بالاخره انتخابات در هر مقطع و شرايطي بايد از نوعي باشد که هم رضايت رهبري را به‌همراه داشته باشد و هم حضور مردم را. عسگري با بيان اينکه حضور مردم و رضايت رهبري از نظر آقاي هاشمي دو پايه اصلي براي انتخابات محسوب مي‌شدند، تأکيد کرد: آقاي هاشمي معتقد بود در انتخابات رياست‌جمهوري که رئيس‌جمهور مستقر يکي از نامزدهاست، نامزدهاي جانداري نمي‌آيند و فضاي انتخابات از حالت رقابتي خارج و حالت کاهنده پيدا مي‌کند بنابراين چه خوب است که آقاي رئيسي و ديگران هم بيايند تا فضاي انتخابات پر رونق شود.
روابط فرزندان آيت‌ا... با رئيس‌جمهور


پس از رياست‌جمهوري رئيسي اين روابط دچار تغييراتي شد از جمله مميزي بخش‌هايي از کتاب خاطرات آيت‌ا... هاشمي توسط وزارت ارشاد دولت رئيسي که محسن هاشمي اين ميزان مميزي و حذف از «مقدمه و متن و پاورقي» خاطرات اکبر هاشمي رفسنجاني را موجب «آسيب ديدن بخش مهمي از تاريخ انقلاب» دانست. البته پسر ارشد آيت‌ا... هاشمي در مراسم افطار اين اقدام را به اطلاع رئيسي رساند و چنين روايت کرد: « در گفت‌وگويي سرپايي و کوتاه به ايشان خبر دادم که براي نخستين بار و پس از 23 سال، خاطرات روزنوشت آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني، توسط وزارت ارشاد دولت ايشان دچار مميزي شده است و ليستي بلند بالا و در حدود صد مورد از مقدمه و متن و پاورقي را براي حذف و اصلاح به دفتر نشر معارف انقلاب به عنوان ناشر اين کتاب ابلاغ کرده‌اند که منجر به آسيب ديدن بخش مهمي از تاريخ انقلاب خواهد شد و همانجا نامه‌اي تنظيم و به رئيس دفتر ايشان دادم. اما شايد مهم‌ترين نکته اين مراسم، نه سخنان رسمي مطرح شده در نشست و نه گفت‌وگوهاي حاشيه آن، بلکه شرايط عجيب و سختي بود که آقاي رئيسي در آن قرار گرفته است و اين شرايط را به‌خوبي مي‌توان در چهره، سخنان و زبان بدن ايشان حس کرد. نام آقاي رئيسي از حدود سي سال قبل در خاطرات آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني، ذکر شده است و ايشان به‌عنوان رئيس بازرسي کل کشور ديدارهاي زيادي با آيت‌ا... داشته است و همواره آيت‌ا... هاشمي از آقاي رئيسي به‌عنوان چهره‌اي معتدل و مثبت ياد کرده است.» بار ديگر محسن هاشمي درباره مميزي‌ها توضيح داده بود: « در نهايت من جلسه‌اي با آقاي رئيسي درباره کتاب‌ها داشتم و گفتم حالا که در قدرت حضور داريد لازم است در ارتباط با سانسورها تدبيرهاي خاصي انجام شود.» فاطمه هاشمي دختر ارشد آيت‌ا... هاشمي هم به اعتبار توصيفاتي که رئيسي از پدرش داشت، فرصت را براي طرح نياز بيماران از رئيس‌جمهور مناسب مي‌ديد چنانکه رئيس بنياد امور بيماري‌هاي خاص از سيدابراهيم رئيسي و وزير بهداشت دولت سيزدهم خواست حمايت‌هاي خودشان را از بيماران خاص نه تنها کم نکنند بلکه مشکلات فعلي را هم حل کنند تا اين افراد بتوانند زندگي راحت‌تري داشته باشند.