تاکيد بر عدم استفاده از مشاوران مانع رفاه مردم

گزارش «آرمان امروز» از حضور رئيس‌جمهور و اعضاي دولت در مرقد مطهر امام خميني (ره) در اولين روز از هفته دولت

آرمان امروز: در اولين روز هفته دولت، ديروز (سه‌شنبه) رئيس‌جمهور،  اعضاي دولت و سيد حسن خميني، براي تجديد ميثاق با آرمان‌هاي امام و انقلاب اسلامي، در مرقد مطهر امام خميني (ره) حاضر شدند. در اين نشست که سخنرانان به ويژه سيد حسن خميني، نوه امام (ره) و متولي مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني در اظهاراتي به صفات مديران و مشاوران از نگاه امام علي(ع) پرداخت تا از اين طريق پيام خود را به دولت‌مردان در اولين روز هفته دولت برسانند.
علاوه بر سيد حسن خميني، سيد ابراهيم رئيسي، رئيس‌جمهور کشورمان نيز در پيامي صريح خطاب به دولت‌مردان آن‌ها را از در پيش‌گرفتن نگاه جناحي، حزبي و در پيش گرفتن توسعه منافع شخصي بر حذر داشت. همچنين، رئيس‌جمهوري ميان ادعا و خدمت واقعي تفاوت قائل شد و بر گذار از نگاه مادي‌گرايانه تاکيد کرد. با اين مقدمات در ادامه گزارش حاضر اظهارات سيد حسن خميني و سيد ابراهيم رئيسي خطاب به دولت‌مردان بازگو مي‌شود.
سه صفت اساسي براي مشاورن و مديران دولتي


سيد حسن خميني در تجديد ميثاق رييس جمهور و اعضاي دولت با آرمان‌هاي امام راحل گفت: اميرالمؤمنين(ع) مي‌فرمايند در حلقه مشاورين حاکم اسلامي، که تصميم سازان هستند، فردي که داراي سه صفت هست را نبايد راه بدهد. ايشان با نهي شديد مي فرمايند که در حلقه مشاورانت «بخيل» را داخل نکن؛ بخيلي است که فضل را از تو و مردم بر مي گرداند. به تعبيري اگر بخواهيم فضل را به لسان امروزي معنا کنيم، هر آن چيزي است که موجب رفاه بيشتر مردم مي شود. هرکسي ريشه اي در بخل دارد و مانع رفاه شود به شما وعده فقر مي دهد. به تعبير حضرت، هرکسي مانع بهتر شدن زندگي مردم مي شود را در حلقه مشاورانت راه نده.
وي افزود: دومين مطلبي که اشاره مي فرمايند، «ترسو» است؛ چون ترسو تو را از امور باز مي دارد. امام بزرگوار در کتاب هاي اخلاق بسيار به اخلاق سه بعدي و دو بعدي اشاره مي کنند. اخلاق در مکاتب اخلاقي گاهي حدّ وسط دو طرف افراط و تفريط دانسته شده و گفته اند که انسان داراي سه قوه غضبيه، شهويه و مفکره است. اگر قوه غضبيه در حالت افراط قرار بگيرد آدمي به تهور کشيده مي شود و اگر در حالت تفريط قرار بگيرد به جبن و ترس منتهي مي شود؛ اما اگر در حالت اعتدال قرار بگيرد، شجاعت است.
سيد حسن خميني ادامه داد: فارغ بزرگ بين تهور، جبن و شجاعت اين است که اين قوه در خدمت عقل باشد و اگر آدمي با عقلش به نتيجه اي رسيد بتواند براي آن هزينه بدهد و ايستادگي کند؛ يک جا مثل داستان کربلا بايد از جان بگذرد، يک جا مثل داستان امام مجتبي(ع) بايد از آبرو بگذرد و يک جا از پول بگذرد. پس شجاعت يعني اينکه انسان مالک قوه غضبيه خودش باشد. اگر اخلاق را دو بعدي هم پيش برديم، که امام در کتاب شرح حديث جنود عقل و جهل بر اخلاق دو بعدي تأکيد دارند، باز هم شجاعت در خدمت عقل و تأکيدي است بر اينکه انسان توانايي از خود گذشتن داشته باشد.
وي تأکيد کرد: يک مدير يا مشاور تنها به شرطي مدير اسلامي است که شجاع باشد؛ نه از حرفي بترسد، نه از عزلي وحشت کند و نه در مقابل دشمن خارجي متزلزل باشد. يکي از مستمرترين صفاتي که رهبر معظم انقلاب در مورد امام بيان مي کنند و کاملا درست است و مي شود گفت امام را از اقرانش متمايز کرده، «شجاعت» است؛ شجاعت در آن گاه که بايد بجنگد، صلح کند، بر عقيده بايستد و حرف حق را بزند.
يادگار امام اظهار داشت: سومين صفتي که اميرالمؤمنين فرموده اند در مشاوران شما نباشد، «حريص» است. حرص في نفسه در زبان عربي صفت منفي نيست و بعضا به پيامبر(ص) هم نسبت داده شده است. ميل شديد به بدي ها انسان را با سر به زمين مي زند و ميل شديد به خوبي ها آدمي را به تعالي مي رساند. آدمي وقتي قدرت پيدا مي کند بايد مراقب باشد که ديگران کار بد او را تزئيين نکنند. همواره اين مسأله هست که ممکن است کساني باشند که براي خوش آمد آدمي کارهاي بد او را زينت ببندند.
وي يادآور شد: جالب است که علل الشرايع ابن صدوق همين روايت را نقل کرده و گفته وصيت پيامبر(ص) به اميرالمؤمنين(ع) بوده و فقط وصيت علي(ع) به مالک نيست. اما اين صفات از يک نگاه واحد و از يک نگاه متعدد هستند. اگر به واقعيت نگاه کنيم واحد و اگر به نمودشان نگاه کنيم متفاوت هستند.
 سيد حسن خميني اظهار داشت: حضرت امام در حديث سي و دوم از شرح چهل حديث، بحث مفصلي در رابطه با يقين دارند و مي گويند آدم اگر به خدا يقين داشته باشد، حرص ندارد و به مقام رضا مي رسد. سيدالشهدا(ع) روز عاشورا فرمود «رِضاً بِرِضِاکَ» و زينب کبري(ع) گفت « ما رأيتُ الّا جميلاً».
وي افزود: در اينکه سعدي مي گويد «ما با توايم و با تو نه ‌ايم» يک نکته هست و  آن اينکه آدمي به خداوند سوء ظن دارد. شبي که جنگ احد به پايان مي رسد مسلمانان خيلي وحشت دارند و آنجا قرآن مي گويد آرامشي فرستاديم و دل هاي شما را فرا گرفت و آنهايي که مؤمن بودند با اين آرامش خوابيدند اما گروهي به خدا بدگمان بودند؛ وقتي چنين بدگماني عارض شد، مي ترسند.
وي در پايان گفت: الحمدلله بعد از رحلت امام سکاندار عزيزي آن مسير را ادامه داده و امروز هم دولتمردان در مسندي هستند که بسيار مي تواند سکوي پرشي باشد به سوي جايگاهي که انسان را متعالي کند و نام نيکي از او به يادگار بگذارد و خداي ناکرده مي تواند باعث لغزشي شود که خودمان و همه برادران را از چنين مسأله اي بر حذر مي داريم و به آن تنبه مي دهيم.
تاکيد بر حرکت در راه امام و خدمت به مردم
رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه امروز اگر مي‌خواهيم در خط امام حرکت کنيم، مفسر اين خط رهبري معظم انقلاب اسلامي است، تصريح کرد: امام اجراي عدالت را اصل مي‌دانست و لذا همه بايد مشي عادلانه را مورد توجه قرار دهيم و به خودمان و به مجموعه‌مان اجازه ندهيم که کوچکترين تخطي از عدالت بشود چرا که آنچه مردم مي‌پسندند، همين است.
 سيد ابراهيم رئيسي صبح ديروز سه‌شنبه پس از زيارت مرقد مطهر امام خميني (ره) و تجديد ميثاق با آرمان‌هاي امام و انقلاب اسلامي، ياد شهيدان به ويژه شهيد رجايي و شهيد باهنر را گرامي‌داشت و گفت: حضور اعضاي دولت در روز اول هفته دولت در مرقد نوراني امام بزرگوارمان اين پيام را دارد که دولت ميثاق با امام راحل را ميثاق با همه خوبي‌ها و ارزش‌ها مي‌داند.
رئيس جمهور با بيان اينکه امام (ره) عبد صالح خدا بود و دل در گرو خداوند متعال داشت، افزود: تمام وجود امام (ره) صرف خدمت به مردم بود لذا عهد و پيمان و ميثاق با ايشان، ميثاق و عهد با همه خوبي‌ها و ارزش‌ها است. از روح بلند امام (ره) کمک بخواهيم و مدد بجوييم که به اذن پروردگار، روح بلند ايشان و ارواح مطهر شهيدان، دولت را مدد کنند تا بتواند خدمتگزار مردم باشد چرا که خدمت به مردم بهترين زمينه قرب به پروردگار متعال بعد از انجام فرائض است.
رئيسي با اشاره به اين تعبير امام رضا (ع) که هيچ امري مثل خدمت به مردم زمينه قرب و نزديکي به خداوند متعال را فراهم نمي‌کند و امروز اين زمينه براي ما وجود دارد، اظهار داشت: امروز در اين کره خاکي خيلي‌ها مدعي خدمت به مردم هستند. حتي اگر از کساني که در کشور بيگانه‌اي حضور دارند، سوال شود اينجا چه مي‌کنيد، مي‌گويند آمديم به مردم خدمت کنيم، اما حقيقت آن است آنچه اين مدعيان انجام مي‌دهند، يک خدمت منفعت‌گرا است.
رئيس جمهور ادامه داد: اين مدعيان براي نفع خودشان خدمت مي‌کنند و اگر مورد سوال قرار بگيرند هم مي‌گويند که دنبال نفع خودمان هستيم. اين يک نگاه ماترياليستي يا مادي‌گرايانه به خدمت است. مي‌گويند هيچ کاري نمي‌کنيم و قدمي برنمي‌داريم الا اينکه به نفع خودمان، حزب‌مان و جريان‌مان باشد.
رئيسي نوع ديگر خدمت را خدمت از سر نوع‌دوستي دانست که از سر دلسوزي انجام مي‌شود و تصريح کرد: کساني که از سر نوع‌دوستي خدمت مي‌کنند در عالم بسيارند. اين نوع از خدمت نيز برگرفته از نگاه اومانيستي، انسان‌مدارانه و انسان‌محوري است.