مذاکره‌کنندگان از جنس مردم هستند و ذره‌ای به دشمن باج نخواهند داد


آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران بیان داشت: خبر ارتحال آیت‌الله ناصری دولت‌آبادی اصفهانی بزرگی خودساخته و چراغ راه کسانی که به‌دنبال راه خدا و معنویت بودند، ما را متاثر کرد. خوشا به حال او که عمری الهی زندگی کرد و با پروردگار انس داشت. این داغ را به محضر مقام معظم رهبری و همه مردم مومن اصفهان و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و برای بازماندگان طلب صبر می‌کنم.
به گزارش مهر، امام جمعه موقت تهران گفت: این ایام مربوط به پزشکان است؛ به سهم خود از جامعه پزشکی،‌ پرستاران و همه کسانی که در دو سال کرونا خدمات شایان توجهی داشته‌اند تشکر می‌کنم. آمار ۲۵۰ شهید سلامت گویای خدمات و فداکاری این عزیزان است. مردم قدر آنها را می‌دانند، مسئولان نیز بکوشند مطالبات و درخواست‌های این قشر به‌ویژه پزشکان جوان را تأمین کنند.
وی در رابطه با مذاکرات رفع تحریم‌ها، اظهار داشت: مذاکره‌کنندگان از جنس مردم هستند، امین، شجاع و مرد میدان هستند و ذره‌ای به دشمن باج نخواهند داد. سه نکته مهم وجود دارد؛ اول لغو تحریم‌های نفتی است که نفت سرمایه ملت ایران است. اگرچه با شیطنت آنها نیز می‌توانیم نفت خود را صادر کنیم آنچنان‌که مسئولان این کار را انجام می‌دهند اما این تحریم‌ها باید برطرف شوند.


آیت‌الله خاتمی افزود: نکته دوم لغو تحریم‌های بانکی است. این موضوع نیز مشکلاتی برای اقتصاد کشور به وجود آورده است که با توجه به سوابق پیمان‌شکنی طرف‌های غربی باید راستی‌آزمایی نیز درباره آن نیز صورت بگیرد. از خدمات تیم مذاکره‌کننده و فعالان عرصه دیپلماسی تشکر ویژه می‌کنیم. همچنین از عزیزان عرصه میدان نیز قدردانی می‌کنیم که شهید سردار حاج قاسم سلیمانی یکی از قهرمانان این عرصه بود.
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: نکته سوم این است که یک حرف مبنایی وجود دارد و اصلاً سخن از این نمی‌گوییم که دیپلماسی نباشد بلکه می‌گوییم دیپلماسی با صلابت باید برقرار باشد؛ اما حرف مبنایی ما این است که آمریکا دشمن ما است؛ از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ که آمریکا شاه را به ایران برگرداند کشور ما زندانی بزرگ بود چراکه آمریکا ارباب او بود.
وی افزود: ایران زندانی از آزادگان و قهرمانان با شکنجه‌های قرون وسطایی بود که همه اینها کار آمریکا بود. بعد از پیروزی انقلاب تاکنون در طول ۴۳ سال آمریکا لحظه‌ای دست از توطئه برنداشته است. این جنایات را فراموش نمی‌کنیم و غافل نمی‌شویم که آمریکا مدام در حال توطئه است و می‌خواهد ما را به مشکل بیندازد.
آیت‌الله خاتمی گفت: دشمن نمی‌خواهد خوشی ملت ایران را ببیند و اگر ناخوشی ما را ببینند اظهار خوشحالی می‌کنند. قصه ما و آمریکا بر سر موضوعات هسته‌ای نیست. آمریکا با نظام ما مشکل دارد. یکی از تئوری‌پردازان آمریکایی می‌گوید که مشکل ما ایران هسته‌ای نیست بلکه مشکل آن است که علی‌رغم آنکه این کشور ارتباطی با کشور آمریکا ندارد، بزرگ‌ترین قدرت نظامی و علمی منطقه شده است.
امام جمعه موقت تهران افزود: این تئوری‌پرداز می‌گوید مشکل ما با ایران آن است که ایران یکپارچه است؛ رهبری محبوب دارد که هرچه بگوید مردم آن را می‌پذیرند؛ پذیرش چنین چیزی برای دشمن بسیار دشوار است. مشکل آنها این است که رهبر ما می‌گوید دوره بزن و در رو تمام شده است.
وی متذکر شد: راه‌حل در دو چیز است؛ اول آنکه قوی شویم و دوم آنکه مقاومت کنیم و خسته نشویم. به لطف خدا مردم خسته نیستند و این شعارهای جانانه را کسی دیکته نکرده است. اینها نشان‌دهنده خستگی‌ناپذیری مردم است؛ اما برخی می‌خواهند به ناحق ملت ایران را خسته نشان دهند در حالی ‌که به لطف خدا ملت عاشورایی ایران محکم و مقاوم پای انقلاب خود ایستاده است.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: انصافاً دولت سیزدهم در عرصه خدمت کم نگذاشته است. مقام معظم رهبری فرمودند با مردم و در متن جامعه باشید، شاهد بوده‌ایم که تعطیلات هر هفته که زمان استراحت است رئیس‌جمهور به مناطق محروم می‌رود، طوفان و شن نمی‌شناسد و این رویکرد جای سپاس و تشکر دارد.
آیت‌الله خاتمی بیان داشت: خستگی‌ناپذیری، عمل به وعده‌ها از جمله مقابله با ویروس کرونا و سایر خدمات این دولت را باید منصفانه ببینیم. البته در کنار اینها باید بگوییم مردم از دولت انتظار دارند با تلاش بیشتر، جلوی سرعت سیر گرانی‌ها را بگیرند؛ آن چنان که هفته گذشته شاهد سیر نزولی تورم بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم بوده‌ایم.
وی افزود: دیده شده است که برخی گرانی‌ها بی‌دلیل، بی‌جهت و بی‌قانون بوده است. ضروری است که نظارت‌ها تقویت شود و با متخلفین برخورد صورت بگیرد.
خرید تضمینی گندم در کشور
به ۷.۵ میلیون تن رسید
سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در کشور به ۷.۵ میلیون تن رسید، گفت: در حوزه امنیت و تولید غذا در کشور و اوضاع جهانی امنیت غذایی و عملکرد یک‌ساله دولت سیزدهم می‌توان گفت امروز در دنیا بعد از جنگ روسیه و اوکراین یک وضع ویژه در حوزه غذا ایجاد شده است.
وی همچنین اظهار داشت: ما جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل وضعیت اقلیمی و جغرافیایی‌مان، به لطف خداوند و نعمت‌های خدادادی در جنوب غرب آسیا، بهترین موقعیت تولید غذا را داریم غذا که می‌گویم یعنی محصولات کشاورزی؛ بنابراین کرسی اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا از نظر ظرفیت تولید از آن جمهوری اسلامی است. چشم‌اندازی که در دولت سیزدهم در حوزه غذا تعریف شده، رسیدن به قله حوزه کشاورزی و به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا است. این کرسی که از آن ماست و ما باید روی آن بنشینیم.
ساداتی‌نژاد در ادامه افزود: دولت سیزدهم با چشم‌انداز بلندی که در این یک سال برنامه‌ریزی کرده (رسیدن به اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا)، پنج محور اصلی را مدنظر قرار داده است. محور نخست، حوزه تولید است حفظ امنیت غذایی و پایداری غذا از تاکیدات مهم رئیس محترم جمهور در برنامه تحول دولت سیزدهم بود. مقام معظم رهبری در فرمایشات آغاز سال درخصوص برنامه تحول دولت سیزدهم در حوزه غذا و کشاورزی به خودکفایی، کاهش وابستگی به واردات و افزایش معیشت کشاورزان تاکید کردند.
برنامه تحول در حوزه تامین و تولید غذا را 
از اوایل کار دولت شروع کردیم
وزیر جهاد کشاورزی همچنین تصریح کرد: ما برنامه تحول در حوزه تامین و تولید غذا را از اوایل کار دولت شروع کردیم. محوری‌ترین برنامه ما، کشاورزی قراردادی است. در دنیا مدرن‌ترین روش حمایت از کشاورز، کشاورزی قراردادی است. کشاورزی قراردادی به عبارتی یعنی، ما به کشاورزمان بذر اصلاح‌شده، کود و سم می‌دهیم که او دغدغه خرید نداشته باشد، او را بیمه می‌کنیم و زمانی که تولید کرد، آن هنگام سر خرمن با کشاورز محاسبه می‌کنیم؛ لذا کشاورز فقط توجه‌اش به تولید است. ما با ۲۵۰ هزار هکتار برای کشت گندم از مهرماه شروع کردیم و ان‌شاءالله برای سال زراعی جدید که از انتهای شهریور شروع می‌شود، کشت گندم را در کل کشور به این سمت پیش خواهیم برد.
۴۵ درصد قیمت کود را پایین آوردیم
ساداتی‌نژاد گفت: با فرمایشات مقام معظم رهبری در آغاز سال، در سوم فروردین‌ماه، قیمت خرید تضمینی گندم را از هفت هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دادیم و همچنین برای اینکه کود مناسب به زمین داده شود، ۴۵ درصد قیمت کود را پایین آوردیم. حالا با مقایسه‌ای در آمار تولید، به‌طور کلی در سال گذشته هشت و نیم میلیون تن تولید گندم داشتیم، در حالی که تولید گندم در سال اول دولت سیزدهم به ۱۱ میلیون تن رسید. دولت پارسال چهار و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرد و ما امسال هفت و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریدیم.
امسال ۲.۳ میلیون تن برنج در کشور تولید می‌کنیم
وی افزود: کشاورزان ما در سال گذشته یک و هشت دهم میلیون تن برنج در کشور تولید کردند، اما امسال دو و سه دهم میلیون تن برنج در کشور تولید می‌کنیم. همچنین در تولید جو، ۳۰ درصد رشد داشتیم؛ تولید ذرت ۱۳ میلیون تن در سال گذشته بود و امسال به
۱۵ و نیم میلیون تن رسید؛ در تولید پنبه ۲۵ درصد رشد داشتیم، یعنی امنیت حوزه تولید غذا و محصولات کشاورزی با حمایت جدی تولید در کشور افزایش پیدا کرده است.
رئیس‌زاده خبر داد
رتبه نخست ایران
در عمل پیوند قلب اطفال در دنیا
محمد رئیس‌زاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران نیز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جامعه پزشکی کشور مسیر تعالی و پیشرفت را به سرعت طی نمود، گفت: در دوران قبل از انقلاب ما ۱۴ یا ۱۶ هزار پزشک داشتیم که ۴ الی ۵ هزار نفر آنها از پزشکان خارجی بودند.
وی افزود: در سال‌های بعد از انقلاب تعداد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های پزشکی کشور از ۷ مورد به بیش از ۶۰ دانشگاه و دانشکده پزشکی رسیده است. تعداد پزشک نسبت به جمعیت ۱۲ برابر شد و سرانه پزشک نسبت به جمعیت، ۵ برابر شد.
رئیس‌زاده بیان داشت: در حال حاضر بالغ بر ۵۰ هزار دانشجوی پزشکی و ۱۵ هزار دانشجوی تخصصی و فوق تخصصی در کشور مشغول تحصیل هستند.
به گزارش مهر، رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: امسال حدود ۴۱۴۳ متخصص و ۳۷۸ فوق تخصص فارغ‌التحصیل خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: در پیوند اعضا رتبه دوم یا سوم منطقه و در دنیا رتبه پنجم را داریم. در دو سال پاندمی کرونا، جراحان قلب اطفال، ۶۳ عمل موفق پیوند قلب اطفال را انجام دادند که رتبه اول را در دنیا به دست آوردیم.
رئیس‌زاده افزود: با افتخار اعلام می‌کنیم که در حال حاضر برای انجام پیچیده‌ترین خدمات درمانی در کشور خودکفا شده‌ایم و مردم به هیچ عنوان نیاز به سفرهای خارجی ندارند و بالعکس، از کشورهای دیگر برای درمان به ایران می‌آیند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: البته مردم ما گرفتاری‌هایی در حوزه سلامت دارند که مربوط به زیرساخت‌ها است و متوجه جامعه پزشکی نمی‌شود.