3 گام برای بهبود اقتصاد

گروه سیاسی /  پنجشنبه و جمعه گذشته، در دومین و سومین روز هفته دولت، هزار و 650 پروژه با دستور معاون اول رئیس جمهور در دو استان مازندران و تهران افتتاح شد که در مجموع حدود 30هزار میلیارد تومان منابع و اعتبار صرف آنها شده است. این پروژه‌ها، طی دو مراسم متفاوت در دو استان و از طریق ویدیوکنفرانس افتتاح شد. پنجشنبه گذشته، با سفر یک‌روزه محمد مخبر به مازندران، 935 پروژه در این استان افتتاح شد که 4 هزار و 473 میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافت. روز گذشته نیز با حضور مخبر در شهرک صنعتی صفادشت شهرستان ملارد، ۷۱۵ طرح اقتصادی و عمرانی با سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
کاهش نرخ تورم به 2 درصد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی  معاون اول رئیس جمهور ، مخبر ظهر روز گذشته در مراسم متمرکز افتتاح ۷۱۵ طرح اقتصادی و عمرانی در شهرک صنعتی صفادشت شهرستان ملارد، با بیان اینکه در دولت سیزدهم توانستیم نرخ تورم را طی دو ماه از 12،6 به ۲ درصد کاهش دهیم، اظهارکرد: وضعیت مدیریت و اداره کشور را به مرحله‌ای رسانده‌ایم که به‌صورت روزانه نرخ تورم، پایه پولی و نقدینگی کشور و همچنین خلق نقدینگی از سوی بانک‌ها محاسبه و در تصمیم گیری‌های کشور درنظر گرفته می‌شود.
وی، سرمایه‌گذاری و اشتغال را خط قرمز دولت دانست و با تأکید بر اینکه مدیر در تراز انقلاب اسلامی باید شاخصه‌های دلسوزی، تدین و حضور بین مردم را دارا باشد، گفت: از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های دولت سیزدهم از رئیس جمهور تا سایر ارکان دولت، حضور میدانی و دیدار چهره به چهره با مردم است.معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تلاش شبانه‌روزی آیت‌الله رئیسی و اهتمام ایشان به تمامی امور کشور، ادامه داد: رئیس جمهور در تمام اقدامات صرفاً به فکر آبروی خود نبوده و حتی در ابتدای روی کار آمدن دولت و همچنین آغاز طرح‌های مهمی همانند طرح اصلاحات اقتصادی، نگرانی‌هایی نسبت به دولت مطرح شد اما بدنه دولت سیزدهم با انجام کاری بزرگ گرفتاری‌های سنگینی را در دراز مدت از کشور رفع کرد و حتماً مردم شیرینی طرح اصلاح اقتصادی را در آینده خواهد چشید.


مخبر تأکید کرد: در آغاز اجرای این طرح هیچ دلسوزی نبود که دولت را از خطرات و مشکلات پیش رو آگاه کند و در عین حال در ابتدای کار دولت، تمام شاخص‌های اقتصادی کشور در وضعیت نامناسبی قرار داشت که باید مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها نیز همزمان انجام می‌شد، اما رئیس جمهور و دولت به این جمع‌بندی رسیدند که همزمان باید شاخص‌های اقتصادی به نقطه اطمینان‌بخشی برسد تا بتوانیم از موضع قدرت مذاکره کنیم که توانستیم با سرعت مناسبی وضعیت اقتصادی را به حالت ثبات و قابل قبولی برسانیم.
وی با اشاره به مشکلات کشور در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم گفت: دولت توانست ظرف دو ماه با اقداماتی از جمله آزاد‌سازی اموال و دارایی‌های کشور، افزایش ذخایر کالاهای اساسی به بالای ۷۰ درصد، کاهش نرخ تورم، افزایش فروش و درآمد نفت و واکسیناسیون سراسری کرونا با کمک مردم بر این مشکلات فائق آید که اولین آثار این اقدامات مهم دولت در جایی مشخص شد که یکی از طرف‌های مذاکره‌کننده اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران مشکلی در فروش نفت، جابه‌جایی پول و اداره کشور ندارد و توانستیم با اقتدار مذاکرات رفع تحریم‌ها را جلو ببریم.معاون اول رئیس جمهور درباره حذف ارز ترجیحی افزود: در سال گذشته نزدیک به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه به کالاهای اساسی اختصاص یافته بود اما عده‌ای از این یارانه بهره می‌بردند که بیشترین خرید را از این اقلام داشتند در حالی که طبقه نیازمند توانایی خرید و رفع مایحتاج روزمره خود را نداشت که اجرای این طرح حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه پولی به خانواده‌ها باعث شد تا یک خانواده از دهک‌های پایین توانایی رفع مایحتاج ضروری و غذایی خود را پیدا کند.
 مخبر با بیان اینکه طی ادوار گذشته و حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با دو تفکر «نمی‌توانیم» و همچنین «می‌توانیم» در مدیریت کشور مواجه بوده‌ایم ادامه داد: با تفکر صحیح دوم می‌شود از تمامی مشکلات در حوزه‌های مختلف مانند فروش نفت، تهیه کالاهای اساسی، تورم، دسترسی به دارایی‌ها و اموال کشور در خارج و بیکاری عبور کرد و به ثبات در اقتصاد رسید.
اهتمام دولت به اتمام طرح‌های نیمه‌تمام
 محمد مخبر پنجشنبه گذشته در بدو ورود به فرودگاه ساری، هدف از سفر خود به این استان را بررسی مشکلات مردم و افتتاح چند پروژه عنوان کرد و گفت: دولت نسبت به اتمام و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور اهتمام  جدی دارد و در همین راستا در سفرهای استانی رئیس‌جمهور، تمرکز اصلی بر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام است.
بازدید هوایی از نوار ساحلی 
مخبر در این سفر، طی بازدید هوایی و با توضیحات استاندار، از آخرین اقدامات صورت گرفته در راستای اجرای دستور رئیس‌جمهور برای آزادسازی سواحل در این استان مطلع شد. رئیس‌جمهور بهمن‌ماه سال گذشته در این باره دستوری صادر و دستگاه‌های اجرایی را موظف کرد که نسبت به آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز مجاز قانونی (حداقل ۶۰ متر از ساحل) اقدام کنند. البته مطابق ضرب‌الاجل  تعیین‌شده، یعنی تا 20 روز پس از این دستور، بیش از 95 درصد سواحل از تصرف بخش‌های خصوصی و دولتی خارج شد.
افتتاح همزمان ۹۳۵ پروژه عمرانی در مازندران
عصر پنجشنبه نیز طی مراسمی با حضور مخبر و از طریق ویدیوکنفرانس، ۹۳۵ پروژه عمرانی استان مازندران با اعتبار 4 هزار و 473 میلیارد تومان به صورت همزمان به بهره‌برداری رسید.
معاون اول رئیس‌جمهور در این آیین، خط قرمز دولت را معیشت و رفاه مردم برشمرد و با اشاره به اینکه اقتصاد کشور با مشکلاتی مانند تورم ۵۰ ساله، ناترازی‌های مکرر و مستمر بودجه، وضعیت نامناسب بانک‌ها، کاهش ارزش پول ملی و وضعیت نامناسب سرمایه‌گذاری روبه‌رو بود، تأکید کرد: به لطف خداوند و با تلاش جدی دولت و همکاری قوای سه‌گانه شرایط سخت را پشت‌سر گذاشتیم و توانستیم از این وضعیت عبور کنیم.
ذخیره 120 درصدی کالاهای اساسی
معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز ذخایر کالاهای اساسی در برخی اقلام حساس بالای ۱۲۰ درصد است و کارهای بزرگی انجام شد به نحوی که دشمن توقع چنین اقدامات مهمی را ظرف چند ماه نداشت.مخبر با یادآوری اینکه در کنار این دغدغه‌ها با مسائل دیگری نیز مواجه شدیم، گفت: یکی از این مسائل به ارز ترجیحی مربوط بود که باید به سه دلیل آن را اصلاح می‌کردیم که یکی از این دلایل الزام قانونی و مصوبه مجلس شورای اسلامی و دلیل دوم تفاوت قیمت کالاها در کشور ما با کشورهای همسایه بود که زمینه قاچاق کالا را فراهم می‌کرد و دلیل سوم استقرار عدالت بود.معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ یارانه پرداخت شده برای کالاهای اساسی بیشتر نصیب کسانی می‌شد که مصرف و خرید بیشتری داشتند و طبقات ضعیف جامعه بهره چندانی از این یارانه نمی‌بردند.
تدارک سه بسته اقتصادی مهم در دولت
وی با اشاره به اینکه دولت هیچ‌گاه به دلیل پرداختن به امور جاری و روزمره از کارهای اساسی برای حل مشکلات کشور غافل نشده است، اظهارکرد: دولت سه بسته مهم اقتصادی را تدارک دیده که یکی از این بسته‌ها برای کنترل نوسانات اقتصادی است چرا که یکی از دلایل تزلزل سرمایه‌گذاری وجود نوسانات اقتصادی و عدم امکان پیش‌بینی اقتصاد کشور است.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه بسته دوم برای سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی است، افزود: بسته سوم در زمینه مبارزه با فقر و استقرار عدالت است که یکی از شعارها و وعده‌های رئیس‌جمهور کشورمان بوده است.
سرمایه‌گذاری 60 میلیارد دلاری در دیپلماسی اقتصادی
مخبر با ابراز تأسف از اینکه به همسایگان و ظرفیت کشورهای اطراف توجه لازم صورت نگرفته بود، گفت: رئیس‌جمهور کشورمان در رفت‌و‌آمدهای دیپلماتیک زمینه همکاری و ارتباط با این کشورها را فراهم کرد و اکنون نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار در دیپلماسی اقتصادی در حال سرمایه‌گذاری هستیم که در قالب تفاهمنامه و قرارداد دنبال می‌شود.
فرصت به شرکت‌های بزرگ برای تأمین آب از دریا
معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود خشکی کشور با وجود دریا در شمال و جنوب را غیرقابل قبول توصیف کرد و افزود: یکی از مشکلات در این زمینه این است که شرکت‌های بزرگ با سودهای زیاد از منابع آب کشور با حداقل قیمت استفاده کرده‌اند و مردم با مشکل کمبود آب مواجه هستند که دولت به این شرکت‌ها سه سال فرصت داده تا آب مورد نیاز خود را از دریا تأمین کنند. مخبر افزود: ۵خط انتقال آب از دریا طراحی شده که یکی از آنها بزودی افتتاح خواهد شد و آب مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و بخشی از آب آشامیدنی در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمان و یزد تأمین خواهد شد.
دولت می‌خواهد اقتصاد را به مردم بسپارد
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت سیزدهم دو عنوان مردمی و انقلابی را یدک می‌کشد، گفت: مردمی بودن دولت یعنی اینکه دولت می‌خواهد اقتصاد را به دست مردم بسپارد چراکه معتقد است اگر اقتصاد در اختیار مردم باشد محدودیتی در زمینه منابع مالی، مدیریتی و ایده پردازی نخواهیم داشت. وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشورمان در زمینه کشاورزی و صنایع تبدیلی گفت: کل درآمد نفت در بهترین شرایط ۳۵ میلیارد دلار است و این در حالی است که در استان‌های شمالی کشور ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی تا دو برابر این مقدار وجود دارد.مخبر ادامه داد: دولت طراحی و ایجاد ۳۰ شهر را در کنار دریا در دستور کار خود دارد و معتقد هستیم با ظرفیت‌های گسترده‌ای که در بخش‌های مختلف کشور وجود دارد اگر راه را برای مردم باز کنیم و مقررات دست‌و‌پاگیر را از پیش رو برداریم تحولات مثبتی در کشور حاصل خواهد شد. وی تصریح کرد: به آینده کشور بسیار امیدوار هستیم و این دولت بیشترین نقش را در حل مسائل اقتصادی ایفا خواهد کرد. البته هر استان باید در این برنامه نقش جدی ایفا کند و استانداران نیز باید ظرفیت‌های استان را به طور جدی به کار گیرند.


بــــرش
آبرسانی به 600 هزار نفر از جمعیت مازندران
در نخستین برنامه سفر به مازندران ، با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در شهرستان بابلسر، طرح آبرسانی به بابل، بابلسر و شهرهای مسیر از سد البرز بهره‌برداری شد. طول خط انتقال در این طرح ۹۰ کیلومتر و ظرفیت آن ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه است که ۵۰ کیلومتر از این طرح به همراه مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی آن پنجشنبه گذشته با حضور مخبر به بهره‌برداری رسید. طرح آبرسانی به شهرهای گروه الف مازندران با هدف آبرسانی به شهرهای بابل، بابلسر، فریدونکنار، شهرها و روستاهای مسیر، جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد. تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی یکی از مشکلات استان و از مطالبات جدی مردم بود که با افتتاح این پروژه بخشی از مشکلات آبی بزرگ‌ترین شهرهای مرکز و گردشگرپذیر استان مازندران مرتفع خواهد شد.