پاسخ گرم به امریکا در «التنف »

حسین فاطمی/ در پی حملات ارتش امریکا به مواضع گروه‌های مقاومت در سوریه، از شامگاه چهارشنبه تا پایان روز پنجشنبه، دو پایگاه امریکا در شرق سوریه، چندین بار هدف حمله راکتی قرار گرفت. گفته می‌‌شود، دست‌کم 3 نظامی امریکایی در این حملات مجروح شدند. این در حالی است که  به نظر می‌‌رسد سلسله عملیات‌ها و حملات نظامی صورت گرفته طی 5 روز اخیر در سوریه شرایطی را فراهم کرده است که بی شک بیشترین ماهیگیری از آن را اسرائیل خواهد کرد که در فضای پر آشوب سیاسی داخلی قرار دارد. چرا که تداوم این وضعیت سبب پوست‌اندازی امنیتی در منطقه به نفع دولت یائیر لاپید خواهد شد.
تبادل آتش‌ها بین گروه‌های مقاومت و ارتش امریکا از اواسط هفته گذشته آغاز شد. روز سه شنبه هفته گذشته ارتش امریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد به مواضع گروه‌های مقاومت در سوریه حمله کرده است. ارتش این کشور ادعا کرد حملات مذکور واکنشی به حمله پهپادی 15 آگوست/ 24 مرداد علیه نیروهایش در سوریه بوده است. البته ایالات متحده با «ضروری» خواندن حملات سه‌شنبه گذشته برای محافظت و دفاع از پرسنل خود، عنوان داشته بود که این حملات کاملاً «متناسب و حساب شده» صورت گرفت تا به تشدید و گسترش درگیری منجر نشود. 
ضربه‌های مقاومت به ارتش امریکا
اتفاقات بعدی برخلاف برنامه‌ریزی امریکایی‌ها پیش رفت. چرا که به فاصله یک روز بعد از حملات سه‌شنبه امریکایی‌ها شاهد حملاتی به پایگاه‌های ایالات متحده در سوریه بودیم. در جریان این حمله راکتی و موشکی، 3 نظامی امریکایی زخمی شدند. ارتش امریکا هم مجدداً در واکنش به این حملات، عملیات بالگردی علیه مواضع گروه‌های مقاومت در سوریه را در دستور کار قرار داد.


در ادامه بامداد پنجشنبه منابع محلی از حملات نظامیان امریکایی به مواضعی در خاک سوریه برای دومین شب متوالی خبر دادند. رسانه‌های عربی گزارش دادند که ائتلاف امریکایی حملات گسترده‌ای به مواضع گروه‌های مقاومت در شرق سوریه انجام داده است. طبق گزارش‌ها نیروهای وابسته به امریکا مناطقی را اطراف شهرهای المیادین و القوریه در شرق سوریه هدف قرار دادند. همچنین گفته می‌شود بالگردهای امریکایی به پایگاه مقاومت در نزدیکی قلعه الحربه در المیادین حمله کردند.
به دنبال این شرایط گروه‌های مقاومت نیز به حملات ایالات متحده واکنش نشان داده‌اند. شامگاه پنجشنبه منابع خبری از حمله در سومین شب متوالی به نظامیان امریکایی در شرق سوریه خبر دادند. کانال تلگرامی «صابرین نیوز» نوشت که در جریان این حملات که با چند فروند پهپاد صورت گرفت، پایگاه  امریکا در میدان نفتی العمر در استان دیرالزور هدف قرار گرفت.
البته پیش از آن خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)،‌ ظهر پنجشنبه خبر داده بود که پایگاه امریکا در میدان نفتی «کونیکو» واقع در استان دیر الزور (شرق) برای بار دوم هدف حمله راکتی قرار گرفته است. خبرنگار سانا گزارش داد که پس از حمله راکتی به پایگاه امریکا در میدان کونیکو صدای چند انفجار در این پایگاه به گوش رسیده و هنوز مشخص نشده که آیا این حمله تلفاتی به دنبال داشته یا خیر. البته دو پایگاه نظامی ارتش امریکا هم چهارشنبه شب در میدان نفتی «العمر» و میدان گازی کونیکو در شرق سوریه هدف حملات راکتی قرار گرفتند. شبکه اِن‌بی‌سی نیوز نیز بامداد پنجشنبه به نقل از یک مقام دولتی امریکا گزارش داد: «تعداد نامعلومی از نظامیان امریکایی در دو حملـــه راکتـــی جداگانه به تأسیسات محل استقرار نیروهای امریکا در سوریه، زخمی شدند.» این در حالی است که فرمانده سنتکام نگــــران از ادامـــه حملات مقاومت، خطاب به نیروهای خود در عراق و سوریه، فرمان آماده بــاش صادر کرد. 
ماهیگیری اسرائیل از آب گل آلود
به موازات این شرایط، فضای لازم برای تشدید حملات اسرائیل به خاک سوریه فراهم شد. کما اینکه رسانه‌های رسمی سوریه پنجشنبه گذشته به نقل از منبع نظامی از حملات هوایی اسرائیل به دو شهر حماه و طرطوس در سوریه خبر دادند. در جریان این حمله هوایی دو شهروند غیرنظامی زخمی شدند. آن گونه که مطرح است حملات انجام شده توسط اسرائیل به اطراف این دو شهر یاد شده بوده است.
 این حمله اسرائیل علاوه بر نوعی فرصت طلبی برای هدف قرار دادن مواضع نیروهای مقاومت در سوریه به نوعی تلاش برای تداوم و تشدید فضای امنیتی در سوریه و کل منطقه خاورمیانه است. چرا که این فضای امنیتی بهترین و ایده آل ترین شرایط برای منافع اسرائیل خواهد بود. به هر حال شکنندگی سیاسی در داخل سرزمین‌های اشغالی و گسل حزبی در آستانه انتخابات زودهنگام کنست، آن هم برای پنجمین بار متوالی در دو سال حکایت از آن دارد که اسرائیل اکنون بیش از هر زمان دیگری به یک فضای امنیتی در سطح منطقه نیاز دارد تا ضمن استفاده ابزاری از این فضا برای به انحراف کشاندن ساکنین سرزمین‌های اشغالی در انتخابات پیش رو به جبهه‌گیری علیه نیروهای مقاومت دامن بزند.