زنــــان در آزادی!

آرمان ملي – مطهره شفيعي: بالاخره زنان توانستند به‌طور رسمي از سکوهاي ورزشگاه آزادي شاهد مسابقه فوتبال ميان استقلال و مس کرمان باشند. روز پنجشنبه زنان علاقه‌مند به فوتبال باشگاهي توانستند با خريد بليت راهي ورزشگاه شوند و در اين مورد مشخص، بازي تيم محبوبشان يعني استقلال را از نزديک تماشا کنند. گفته شد که 2 هزار بليت براي زنان در نظر گرفته شده و جماران نوشت: « بليت بخش زنان در ورزشگاه آزادي براي ديدار استقلال و مس در بازار سياه تا دو ميليون تومان هم قيمت گذاشته شده است.» سيدحسين حسيني دروازه‌بان و کاپيتان استقلال که اولين بازيکن آبي‌ها بود براي گرم کردن وارد زمين چمن شد، به سمت جايگاه بانوان هوادار استقلال رفت و به آنها اداي احترام کرد و خوشامد گفت.
زيرساخت‌هايي که درست شد
در دولت‌هاي مختلف زنان از حضور در ورزشگاه منع مي‌شدند که يک دليل مشترک داشت: « آماده نبودن زيرساخت‌ها» اما ​انسيه خزعلي، معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهوري پيش از بازي روز پنجشنبه گفت: «براي حضور زنان در استاديوم آزادي براي تماشاي رقابت‌هاي ليگ برتر فوتبال تلاش شده تا زيرساخت‌ها آماده و بازي خوب و سالمي برگزار شود.» در ميان مشخص نشد چه زيرساخت‌هايي آماده شده که در دولت‌هاي قبل آماده نبود!
يک بام و دوهواي اصولگرايان


اصولگرايان در مواجهه با حضور زنان در ورزشگاه هم رفتار متفاوت دارند. تا پيش از دولت سيزدهم که مخالف اين حضور بودند اما پس از آن و زماني که حضور زنان در ورزشگاه جدي شد، رفتار متفاوتي پيش گرفتند. رسانه‌هاي اين جريان‌که تمايلي به مخالفت علني با دولت نداشتند، به اصلاح‌طلبان هجمه بردند مانند جهان‌نيوز که نوشت: « آيا دغدغه دختران جوان کشورمان، رفتن به ورزشگاه براي تماشاي بازي مردان است!؟ اين اولويت چندم دختران جوان ماست!؟ جريان اصلاح‌طلب براي رسيدگي به زنان سرپرست خانوار که بخش مهمي از آنان جوان هستند، چقدر پيگير بوده است!؟ براي تهيه جهيزيه دختران جوان کشورمان چطور؟» از سوي ديگر شيوا قاسمي پور نماينده مريوان و عضو فراکسيون زنان مجلس يازدهم در گفت‌وگو با «تابناک» گفت: بحث حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها اتفاق خوبي است که در بين اعضاي فراکسيون زنان مجلس يازدهم در مورد آن بحث و بررسي شده است و حتي برخي از اعضاي اين فراکسيون هم در ورزشگاه‌ها حضور يافته‌اند، چون نظر ما اين است که از اين اتفاق استقبال کنيم. 11 خرداد سينا کلهر، معاون فرهنگي و توسعه ورزش همگاني وزير ورزش و جوانان به چالش‌هاي پيش روي حضور زنان در ورزشگاه پرداخته و صراحتا اعلام کرده است که حضور زنان در ورزشگاه حتي در شهر‌هايي مانند مشهد هم پذيرفته شده و مانعي وجود ندارد و وعده داده است که اين موضوع به زودي حل مي‌شود.
روايت زنان و دولت‌هاي مختلف
دولت اصلاحات زماني بر سر کار آمدند، فضاي کشور آنگونه آماده مهياي حضور زنان در ورزشگاه نبود. اگر چه شعار آزادي مدني بيش از دولت‌هاي بعدي سر داده شد اما موانع چندين برابر دولت‌هاي بعد بود و مخالفت‌ها با دولت اصلاحات و خاتمي چنان بود که حضور زنان در ورزشگاه در مخيله آگاهان نمي‌گنجيد. بسياري با طرح موضوع حضور زنان در ورزشگاه ياد دولت احمدي‌نژاد افتادند که در آغاز سال 1385 با ارسال نامه‌اي به رئيس سازمان تربيت‌بدني بر «ضرورت اختصاص جايگاه ويژه‌اي براي بانوان» تأکيد کرد، اما باوجود همسويي سياسي احمدي‌نژاد و اصولگرايان، انتقادهاي تند و پرتعداد اصولگرايان و حتي روحانيون حامي احمدي‌نژاد، روانه رئيس‌جمهور شد و او ناچار به عقب نشيني شد. در زمان رياست‌جمهوري حسن روحاني تنها خواست زنان براي ورود به ورزشگاه نبود بلکه برخي نهادها هم به ايران براي صدور مجوز ورود زنان به ورزشگاه براي تماشاي فوتبال فشار وارد کردند. اسفند سال 96 رئيس فدراسيون جهاني فوتبال، پس از سفر به تهران اعلام کرد که رئيس‌جمهور ايران، به او قول داده که با لغو ممنوعيت کنوني، زنان ايراني «به زودي» اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را پيدا کنند. البته اينفانتينو به جزئيات اين وعده اشاره‌اي نکرد. خبرآنلاين درباره فضاي آن روزها نوشت: «در همه اين سال‌ها، مسئولان ورزش کشور مدام وعده ايجاد بستر مناسب براي ورود زنان و حل اين دغدغه‌ها را داده‌اند اما در عمل اتفاقي را پيش نبردند. درحالي‌که مسعود سلطاني فر در طول رقابت انتخاباتي سال 96 اعلام کرد به‌عنوان يک مطالبه مردمي، ورود زنان به ورزشگاه‌ها در آينده‌اي نزديک حل مي‌شود، اين چالش همچنان پابرجاست. به‌طوري‌که نمايش حضور زنان در ورزشگاه در روز بازي پرسپوليس با کاشيما در فينال ليگ قهرمانان آسيا هم ديگر براي فيفا باورپذير نيست و اين بار اينفانتينو با ادبياتي تهديدآميز اعلام کرده در شهريورماه يا زنان به استاديوم مي‌آيند و بازي تيم‌ملي را بدون محدوديت از نزديک مي‌بينند يا ايران قيد ميزباني در کشورش را بايد بزند! اتفاقي غريب براي فوتبال ايران در دل فشارهاي سياسي خارجي به کشورمان و تحريم‌هايي که سبب شده فوتبال‌مان طلب‌هايش را هم نتواند بگيرد، حالا با خطر محروميت خانگي روبه‌رو شده است.» مردان روحاني هم مجبور شدند در پس اين فشارها عقب نشيني کنند چنانکه شهريور 98 محمود واعظي، رئيس دفتر رئيس‌جمهور تأکيد کرد: «با فضاي فعلي که طرفداران تيم‌ها عليه يکديگر فحش مي‌دهند و درگيري وجود دارد حضور زنان در ورزشگاه به مصلحت نيست» ديگر اعضاي دولت را واعظي هم نظر نبودند چنانکه سلطاني فر وزير وقت ورزش نيز در موضع‌گيري بينابين گفت: توانايي تأمين امنيت حضور تماشاگران زن در استاديوم‌ها را داريم. با رعايت ملاحظات فرهنگي و شرعي، با حضور بانوان در استاديوم‌هاي ورزشي موافق هستيم. نهايتاً، روز پنج‌شنبه 18 مهر 98 عده‌اي از زنان ايراني براي اولين بار، رسماً، به‌عنوان تماشاگر زن فوتبال به استاديوم آزادي در تهران راه يافتند تا بازي ايران و کامبوج را از نزديک تماشا کنند.
چطور مخالفان تبديل به موافق شدند
با آغاز دولت رئيسي بار ديگر مطالبه حضور زنان در ورزشگاه مطرح شد به‌ويژه اينکه باز هم فشار فيفا بر ايران بود. اما سخنان رئيسي در زمان انتخابات رياست‌جمهوري کمي سبب دلسردي شد. او گفته بود: « برخي مي‌گفتند خانم‌ها براي ديدن مسابقات آقايان به ورزشگاه بروند؛ اما آيا اين مشکلي را از خود خانم‌ها حل مي‌کند؟ پس ورزش خانم‌ها و سهم آنان از بازار کار چه مي‌شود؟ در همين ايام کرونا خيلي از خانم‌ها در منزل آموزش آشپزي مي‌دهند و از اين مسير توليد محتوا مي‌کنند؛ اما سود اقتصادي آن را افراد ديگر مي‌برند که اين مساله بايد اصلاح شود.» 3 بهمن سال گذشته آيت‌ا... علم الهدي هم اينگونه مخالفت خود با حضور زنان در ورزشگاه را اعلام کرد: « مسئولان فوتبال بيايند در ورزشگاه‌ها مکان‌هايي را مخصوص بانوان فراهم کنند که صيانت داشته باشند. زنان را بايد صيات کرد چه مانعي دارد از ورزشگاه فوتبال را ببيند. اينکه مي‌گويند فيفا مجبور کرده است زنان بايد تماشاي بازي فوتبال شرکت کنند؛ شيطنت‌هاي افراد بي‌دين و ضد‌انقلاب خارج‌نشين است که فيفا را تحريک کردند وگرنه فيفا به اين کارها کار نداشت» اکنون شرايطي پيش آمده که سخني از مخالفت نيست و اين سوال مطرح است که آيا در بازي بعدي هم زنان حضور دارند؟