5 میلیون تن کالای اساسی در حال ترخیص از بنادر کشور است


علیرضا مقدسی دیروز در پاسخ به سؤال خبرنگار اقتصادی کیهان درباره میزان کالا در گمرک‌های کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت با اعتبارات در اختیار توانسته‌اند کالاهای اساسی را برای کشور تامین کنند که براین اساس در حال حاضر 3.5 میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد که تشریفات گمرکی آنها در حال انجام است همچنین 500 هزار تن کالای اساسی در حال تخلیه و بارگیری در اسکله‌ها است. یک میلیون تن کالای اساسی هم در لنگرگاه‌های کشور موجود است که در مرحله قبل از اسکله قرار دارد و در مجموع 5 میلیون تن کالای اساسی به عنوان یک ذخایر مناسبی برای کشور وجود دارد که برای مردم تهیه شده و دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد.
این ذخایر خوب کالای اساسی در بنادر کشورمان در حالی است که بسیاری از کشورهای غربی این روزها به دلیل جنگ اوکراین با کمبود شدید مواد غذایی و کالای اساسی مواجهند.
رئیس‌کل گمرک همچنین گفت:‌ روزانه 1500 کامیون حامل کالاهای اساسی و 70 واگن از طریق ریل از گمرک بندر امام خمینی(ره) ترخیص می‌شوند و 90 درصد کالاهای ترخیصی مربوط به کالاهای اساسی است که تشریفات گمرکی آن هم به سرعت انجام می‌شود.


وی اظهار کرد:‌یک میلیون تن از کالاهای باقی مانده در گمرکات مربوط به سال‌های قبل از 13، 10،7 و حتی دو سال گذشته باقی مانده است که در چند ماه اخیر با همکاری گمرک مراحل ترخیص آن انجام شده است.
رشد تجارت خارجی کشور بدون برجام
خبرنگار کیهان در ادامه از میزان تجارت خارجی و ترانزیت کشور که بدون برجام و FATF انجام می‌شود پرسید که رئیس‌کل گمرک گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه گمرک از تمام ظرفیت‌های قانونی و کنوانسیون‌های جهانی برای ترخیص سریع‌تر کالاهای مختلف استفاده می‌کند و برهمین اساس تجارت خارجی کشور تحت تأثیر برجام قرار نگرفته و خوشبختانه حجم تجارت رو به افزایش است و عمده واردات هم مربوط به کالاهای اساسی و تجهیزات خط تولید است. تراز تجاری کشور هم در بخش واردات و صادرات نزدیک به هم است.
به گفته مقدسی ترانزیت کشور در یک‌ساله دولت سیزدهم بدون برجام 44درصد رشد داشته است. همچنین میزان صادرات غیرنفتی در 5ماهه نخست امسال 44میلیون تن به ارزش 20میلیارد و 924میلیون دلار بوده که با افزایش بیش از 21درصدی در ارزش دلاری مواجه بوده و البته میزان واردات هم به 21میلیارد و 665میلیون دلار رسیده است.
وی در ادامه در توضیح تراز منفی تجارت خارجی با بیان اینکه تراز تجاری واردات و صادرات به هم نزدیک است افزود: دومین کشوری که در تجارت جهانی نقش دارد در عین حال بزرگ‌ترین واردکننده کالا است و عمده وارداتش هم مواد اولیه است که وارد می‌کند و با ارزش افزوده صادر می‌کند بنابراین افزایش واردات برای کشور ما هم در حالی صورت گرفته که عمده کالاهای وارداتی مواد اولیه و تجهیزات تولید است و ورود کالاهای مصرفی ممنوع است.
جریمه ال‌جی و سامسونگ چه شد؟
خبرنگار ما در ادامه از رئیس ‌کل گمرک درباره آخرین وضعیت جریمه شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ که در دولت قبل مرتکب تخلف گمرکی شده بودن پرسید که مقدسی پاسخ داد: در مقطعی در دولت قبل شرکت‌های اقماری این دو شرکت یک‌سری قطعات وارد کرده بودند که پس از بررسی مشخص شد این‌ها می‌توانستند این کالاها را باهم وارد کنند اما واردکنندگان آن قطعات به جای اینکه همه قطعات مورد نیاز را از یک گمرک و همزمان وارد کنند چون مأخذ تعرفه گمرکی متفاوت بود از طریق گمرکات مختلف و در زمان‌های متفاوت وارد کردند که پرونده‌ای در این‌باره تشکیل شد و رقمی برایشان در نظر گرفته شد البته آنها می‌توانستند طبق قانون به کمیسیون حل اختلاف گمرکی اعتراض کنند که این کار را کردند و در نهایت معاونت حقوقی وقت ریاست جمهوری رای داد که پرونده این موضوع باید از گمرک به وزارت صمت برود که پرونده در اختیار آنها است.
گفتنی است شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ طبق نظر گمرک به پرداخت 4700میلیارد تومان محکوم شده بودند.
کالاهای قاچاق
مقدسی در مورد حق کشف کالاهای قاچاق برای مأموران گمرک هم گفت:‌خیلی وقت است که موضوع حق کشف از بین رفته است بعد از مصوبه 3 دی ماه سال 92 در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دستگاه‌های کاشف دیگر حق کشف نمی‌گیرند در نتیجه گمرک هم نمی‌گیرد البته در موردی که همکار گمرکی ما بیش از 1118 کیلو موادمخدر کشف کرده بود پاداشی برایش در نظر گرفتیم، اما از محل دیگری بود که پاداش ناچیزی است. وی در مورد دستگاه‌های تصویربرداری ایکس‌ری گفت: ‌از این دستگاه‌ها مراقبت می‌شود همچنین در مورد سگ‌های موادیاب در مواردی صاحبان کالای قاچاق می‌خواستند این سگ‌ها را مسموم کنند و حتی یکی دو سگ هم از این طریق از بین رفت.
عمده همکاران گمرک پاک‌دست هستند
به گزارش فارس، رئیس ‌کل گمرک جمهوری اسلامی با بیان اینکه عمده همکاران گمرک پاک‌دست هستند گفت:‌اخیرا کشفی در گمرک شهید رجایی صورت گرفت و قاچاقچی‌ها می‌خواستند همکاران ما را تطمیع کنند و گاهی ما نکات مثبت را هم می‌گوییم متأسفانه عده‌ای آن را منفی بازتاب می‌دهند. مقدار زیادی سوخت قاچاق توسط همکاران گمرک اخیرا کشف شده است.
مقدسی در مورد اتصال این سازمان به سامانه جامع تجارت گفت:‌ در چند ماه اخیر اهتمام ویژه داشتیم که سامانه جامع تجارت تکمیل شود گمرک وظایفی بر عهده‌ دارد سایر دستگاه‌ها مجوزدهنده هستند و به گمرک خط می‌دهند 8.5 ترابایت داده گمرک وجود دارد که باید کم کم به سامانه جامع تجارت مرتبط شود در حال حاضر گمرک به این سامانه جامع تجارت وصل است وگرنه ترخیص صورت نمی‌گیرد اما برخی از رویه‌ها تغییراتی پیدا کرده است و مرجع محاسبه ارز از ترجیحی به ETS تغییر پیدا کرده بنابراین مأخذ حقوق ورودی تغییر می‌کند و این سامانه همانند یک موجود زنده باید مرتب در حال تغییر باشد.
وی این را هم گفت:‌ در حال حاضر عمده سامانه‌ها به یکدیگر متصل هستند حتی به دستگاه‌های ایکس‌ری و دوربین‌های مداربسته متصل هستیم البته باید دستورالعمل‌ها بازنگری شوند ارسال ثبت سفارش‌ها از طریق سامانه جامع تجارت انجام می‌شود و در حال حاضر پته‌های گمرکی در مرحله نهایی قرار دارد.
وی گفت:‌ داده‌های همه دستگاه‌های همجوار روی هم رفته به ‌اندازه داده‌های گمرک در سامانه جامع تجارت نیست اما باید مرحله به مرحله این اتصال صورت گیرد.
کمبود نیروی انسانی در گمرک
رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی در مورد کمبود نیروی انسانی در گمرک هم گفت: 10 سال مجوز استخدام نگرفته‌ایم و تعداد کارکنان ما با توجه به افزایش گمرکات در مناطق آزاد و مناطق مرزی در حال حاضر 20 درصد با کمبود نیرو همراه است از طرفی افزایش زمان خدمات گمرکی 24 ساعته و گسترش گمرکات باعث کمبود نیرو شده است و در دو سه سال آینده هم تعدادی از نیروها بازنشسته می‌شوند که در آن صورت با بحران نیروی انسانی در گمرک مواجه می‌شویم.
وی گفت: حقوق و مزایای کارکنان گمرک هم نسبت به سازمان‌های همجوار کمتر است باید همسان‌‌سازی حقوق و تراز پرداخت‌ها هم در میان دستگاه‌های همکار صورت گیرد.
وی در مورد کارشناسان مجازی در گمرک گفت:‌ کارشناس مجازی برای این صورت می‌گیرد که کالاها در موارد مختلفی باید ارزیابی شود و توسط کارشناسان مختلف ارزیابی شود چون ممکن است تالی فساد داشته باشد که باید برطرف شود.
رئیس ‌کل گمرک جمهوری اسلامی در مورد میانگین زمان ترخیص کالاها گفت:‌ سرعت ترخیص به طور میانگین 34 ساعت است البته در مورد محموله‌هایی مانند واکسن در 7 دقیقه یا کمتر ترخیص می‌شود و آنها مشمول حمل یکسره هستند گمرک فقط نظارت می‌کنند البته مجوزهای بهداشت باید صادر شود اما میانگین زمان ترخیص کالاها 34 ساعت است باید این زمان هم کاهش پیدا کند و همکاران ما هم باید سرعت کار خود را بیشتر کنند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب: آیت‌الله ناصری بیان نافذی در جهت نشر معارف اخلاقی داشت 5 میلیون تن کالای اساسی در حال ترخیص از بنادر کشور است فاجعه انرژی در اروپا رسانه‌های غربی: به خاطر خدا کاری کنید از خیانت در اِعمال تحریم تا تلاش برای غلبه بر تحریم(یادداشت روز) اخبار ویژه سازمان ملل میانجی یا یک طرف جنگ یمن؟ پس از افتتاح هفتگی پروژه‌های شهری، از ۱۲ بهمن تا عید هر روز افتتاح طرح خواهیم داشت دیدگاه‌های جامعه پزشکی و‌ پرستاری/در تدوین طرح‌ها و لوایح مورد توجه قرار می‌گیرد قالیباف: پیشرفت‌های صنایع دفاعی باید به بخش مردمی منتقل شود تلاش شبانه‌روزی برای حل مشکل آب همدان/وزیر نیرو؛ وسط میدان امسال در عراق 20 هزار نیرو از آسمان و زمین امنیت پیاده‌روی اربعین را تأمین می‌کنند وزیر جنگ اسرائیل:خروج آمریکا از برجام اشتباه بود برجام نمی‌تواند همه مشکلات ایران را حل کند! 5 میلیون تن کالای اساسی در حال ترخیص از بنادر کشور است 5 میلیون تن کالای اساسی در حال ترخیص از بنادر کشور است