وزیر جنگ اسرائیل:خروج آمریکا از برجام اشتباه بود

  سرویس سیاسی-

یک مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گفته که خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ اشتباه بوده است.
این مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که با پایگاه صهیونیستی Israel National News مصاحبه می‌کرد درباره پاره‌ای جزئیات مطرح‌شده در جلسه امروز میان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و بنی گانتز، وزیر جنگ صهیونیست‌ها توضیحاتی داده است.


او گفته که بنی گانتز در این جلسه مخالفت تل‌آویو با توافق احتمالی در مذاکرات رفع تحریم‌های وین را به اطلاع طرف آمریکایی رسانده است. مقام وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «ما با آمریکایی‌ها ائتلاف داریم و می‌دانیم که اختلافات را چطور برطرف کنیم. اینکه بنشینیم و صحبت کنیم کار درست و منطقی است.»
این مقام صهیونیستی گفت که بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ برنامه هسته‌ای ایران توسعه پیدا کرد. وی گفت گزینه‌هایی که در حال حاضر موجودند یا عدم توافق است
و یا یک توافق مضر.
این مقام وزارت جنگ صهیونیست‌ها گفت: «نظر شخصی من این است که خروج از توافق هسته‌ای اشتباه از آب درآمد. سؤال این است که الآن باید چه کاری انجام بدهیم. اسرائیل، روی توافق در حال شکل‌گیری اثرگذاشته و کماکان هم اثر می‌گذارد، اما تا این لحظه، این توافق با توافقی که منافع اسرائیل را تأمین کند فاصله دارد و وزیر دفاع، در جلسه مخالفتش را به روش خودش ابراز کرد. به نظر من این پیام‌ها دریافت شده‌اند و در نظر گرفته خواهند شد.»
در همین راستا، «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که «خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در نتیجه آن، اسرائیل را در چالش راهبردی قرار داده است. نظر شخصی من این است که خروج از توافق هسته‌ای اشتباه بود.»
به گزارش فارس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی عصر جمعه هم گفت که با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرده است.
وی در ادامه افزود: «به مشاور امنیت ملی آمریکا گفتم که اسرائیل با توافق هسته‌ای با ایران مخالف است.»
گانتز اضافه کرد که با این مقام آمریکایی درباره تقویت همکاری امنیتی در منطقه نیز گفت‌وگو کرده است.
کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.
ایران تأکید می‌کند به‌عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز را دارد.
علاوه ‌بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.
ایران علاوه‌بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل‌وفصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به‌تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به‌صورت یک‌جانبه از این توافق خارج شد.
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.
مقام وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد که سایر کشورهای منطقه هم از توافق هسته‌ای با ایران به ‌اندازه همین رژیم نگران هستند. او گفت: «بازیگران منطقه کمتر از ما درباره این توافق در حال شکل‌گیری نگران نیستند. ما کانال‌های دیپلماتیک داریم. آنها از بسیاری جهات به ما اعتماد دارند که بتوانیم [روی آمریکا] اثر بگذاریم و آنها را مجاب کنیم.»
تحلیلگر صهیونیست: آمریکا و اروپا به توافق با ایران نیاز دارند
مدیر بخش مطالعات غرب آسیا در دانشگاه تل‌آویو تحلیل کرد که آمریکا و اتحادیه اروپا نیازمند توافق هسته‌ای با ایران هستند.
«عوزی رابی» رئیس مرکز تحقیقاتی «دایان» و مدیر بخش مطالعات غرب آسیا در دانشگاه تل‌آویو طی گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی گفت آمریکا و اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با ایران نیاز دارند و با حصول توافق، رژیم صهیونیستی محدود خواهد شد.
به نوشته وبگاه «آی ۲۴»، رابی این فرض را مطرح کرد که بعد از دستیابی واشنگتن به توافق با تهران، دست تل‌آویو یا بسته خواهد شد و یا اقدامات این رژیم، تا حد زیادی محدود می‌گردد.
این تحلیلگر صهیونیست مدعی است که ایران در برابر حمله نظامی مصون است، درحالی‌که رژیم صهیونیستی بعد از توافق، امکان تهدید و حمله به منافع ایران را از دست خواهد داد.
این ادعاها مبنی بر نیاز غرب به توافق با ایران در حالی مطرح می‌شوند که طی روزهای اخیر، یک‌اندیشکده آمریکایی به اروپا و آمریکا هشدار داده بود عدم توافق هر چه سریع‌تر با ایران، می‌تواند مشکلات و گرفتاری‌های غرب در بازار انرژی جهان را چند برابر کند.
اندیشکده کوئینسی با اشاره به تردیدهای بایدن در توافق با ایران، نوشته بود: «مقامات اروپایی اکنون تا حد زیادی درگیرِ جنگ اوکراین هستند. بااین‌همه، آنها باید بدانند که فروپاشی توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند نه‌تنها به تشدید تقابل بینجامد، بلکه همچنین می‌تواند مشکلات اروپایی‌ها را در بازار جهانی انرژی چند برابر کند. آنها باید برای مقابله با این خطرات، قویاً از مسیرِ دیپلماسی و تعامل با ایران حمایت کنند». بلومبرگ: ایران و آمریکا
بر سر «جزئیات مهم» اختلاف‌نظر دارند
حل اختلافات ممکن است چند هفته زمان ببرد
یک رسانه آمریکایی در گزارشی مدعی شد، ایالات‌متحده و ایران بر سر جزئیات کلیدی یک توافق قریب‌الوقوع برای احیای توافق هسته‌ای با هم اختلاف دارند و ممکن است چند هفته برای حل اختلافاتشان زمان نیاز باشد.
«بلومبرگ» خبر داد که موانع بر سر راه توافق برجام همچنان ادامه دارد و تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ضمانت‌های اقتصادی، همچنان محل منازعه طرفین است.
در گزارش بلومبرگ به نقل از «مقام‌های مطلع» آمده است: «ایالات‌متحده و ایران بر سر جزئیات کلیدی یک توافق قریب‌الوقوع برای احیای توافق هسته‌ای با هم اختلاف دارند و ممکن است چند هفته برای حل اختلافاتشان زمان نیاز باشد.»
این رسانه آمریکایی ادامه داد: «با پاسخ واشنگتن و تهران به پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا که در ازای به عقب برگرداندن برنامه هسته‌ای رو به گسترش ایران، تحریم‌ها علیه اقتصاد این کشور از جمله صادرات نفت را کاهش می‌دهد، انتظارات برای یک پیشرفت قریب‌الوقوع بالا
رفت».
اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین سه روز پیش اعلام کرده بود که هرگونه پیشنهاد جدید برای تهیه پیش‌نویس، مذاکرات وین در مورد برجام را به‌طور عینی طولانی می‌کند.
اولیانوف نوشته بود: «هرگونه پیشنهاد جدید برای تهیه پیش‌نویس، مذاکرات وین در مورد برجام را به‌طور عینی طولانی می‌کند.»
امیرعبداللهیان: در صورت واقع‌بینی آمریکا
امکان اجرایی شدن توافقات قبلی
با شرایط جدید ممکن خواهد بود
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر جمعه با «لیبراتا مولامولا» وزیر امور خارجه ‌تانزانیا دیدار کرد.
وزیر خارجه کشورمان در این دیدار بر ضرورت اجرایی شدن توافقات حاصله و ملاقات‌های انجام‌شده با مقامات ‌تانزانیا و به‌ویژه توافقات با رئیس‌جمهور ‌تانزانیا تأکید کرد.
به گزارش فارس، امیرعبداللهیان، یکی از پیش‌نیازهای توسعه روابط مورد انتظار را حل مسئله روادید علاقه‌مندان فعالیت‌های اقتصادی ایرانی در‌تانزانیا خواند.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه، ضمن تشریح آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، تأکید کرد که در صورت واقع‌بینی آمریکا، امکان اجرایی شدن توافقات قبلی با شرایط جدید ممکن خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب: آیت‌الله ناصری بیان نافذی در جهت نشر معارف اخلاقی داشت 5 میلیون تن کالای اساسی در حال ترخیص از بنادر کشور است فاجعه انرژی در اروپا رسانه‌های غربی: به خاطر خدا کاری کنید از خیانت در اِعمال تحریم تا تلاش برای غلبه بر تحریم(یادداشت روز) اخبار ویژه سازمان ملل میانجی یا یک طرف جنگ یمن؟ پس از افتتاح هفتگی پروژه‌های شهری، از ۱۲ بهمن تا عید هر روز افتتاح طرح خواهیم داشت دیدگاه‌های جامعه پزشکی و‌ پرستاری/در تدوین طرح‌ها و لوایح مورد توجه قرار می‌گیرد قالیباف: پیشرفت‌های صنایع دفاعی باید به بخش مردمی منتقل شود تلاش شبانه‌روزی برای حل مشکل آب همدان/وزیر نیرو؛ وسط میدان امسال در عراق 20 هزار نیرو از آسمان و زمین امنیت پیاده‌روی اربعین را تأمین می‌کنند وزیر جنگ اسرائیل:خروج آمریکا از برجام اشتباه بود برجام نمی‌تواند همه مشکلات ایران را حل کند! 5 میلیون تن کالای اساسی در حال ترخیص از بنادر کشور است 5 میلیون تن کالای اساسی در حال ترخیص از بنادر کشور است