همزمان با صحبت های وزیر نیرو و یک نماینده مجلس بررسی شد سهل‌انگاری مساوی با بی‌آبی

همانطور که از اخبار منتشر شده پیداست، بعد از شهرهای ارومیه و شهرکرد، اکنون همدان با معضل بی آبی دست به گریبان است. در تازه ترین اظهار نظرها در این خصوص علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در گفت‌وگو با اخبار سیما در تشریح مسئله آب شهرکرد اظهار داشت: پس از سیلاب اتفاق‌افتاده در شهر کرد با تلاش جهادی انجام شده 4 سامانه آبرسانی تکمیل شد و الحمدلله شاهد پایداری شبکه آب شرب در استان چهارمحال و بختیاری هستیم.
وزیر نیرو در تشریح مسئله همدان نیز تاکید کرد: با توجه به کاهش شدید ذخایر آبی سد اکباتان نیاز داشتیم تا این ناترازی ایجاد شده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق ایجاد تعدد منابع آبرسانی جبران کنیم.
وی در بیان مصارف آب شرب همدان افزود: در این فصل  مصرف آب شرب همدان نهایتا 1700 لیتر در ثانیه است؛ با اقدامات انجام‌شده هم‌اکنون شاهد تامین 1600 لیتر در ثانیه هستیم و امیدواری طی روزهای آتی زمینه پایداری کامل شبکه و تامین آب بیش از نیاز قبلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مهیا کنیم.
محرابیان در بیان یکی دیگر از مشکلات شبکه آبرسانی همدان گفت: مساله دیگر ما در این شهر این بود که شبکه آب از دو بخش مجزا که یکی با منبع آب زیرزمینی و دیگری از منبع سد اکباتان تشکیل می‌شد، بر این مبنا در روزهای اخیر با توجه به تمرکز ایجادشده‌‌‌‌‌‌‌‌ این دو شبکه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهم متصل کردیم تا زمینه رفع محدودیت ایجادشده در برخی نقاط شهر مرتفع شود.


وزیر نیرو در بیان بخش دیگری از اقدامات انجام‌شده در همدان اظهار داشت: معتقدیم برای حل مسئله آب شرب همدان، راهی به جز اجرای پروژه بزرگ آبرسانی به این شهر وجود ندارد، در حال حاضر تمامی ظرفیت‌های کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای اجرای این پروژه به میدان آورده‌ایم و تلاش می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن مسئله آب شرب همدان برای همیشه مرتفع شود.
وی در پایان گفت: مسئله آب همدان، مسئله‌ای است که نزدیک به دو دهه قبل بازمی‌گردد و با اجرای ابر پروژه آبرسانی به این شهر مسئله به صورت بلندمدت حل خواهد شد.
صحبت‌های وزیر نیرو در حالی مطرح می‌شود که بنا بر گزارش‌های منابع محلی، حتی آب بیمارستان شهید بهشتی همدان نیز قطع شده است. مناطقی از پایین شهر نیز ۵ روز است که آب ندارند. شهروندان همدانی می گویند بنا شده بخشی از آب مصرفی موردنیاز شهر از زنجان تهیه شود که آن هم حدود ۳ ماه طول خواهد کشید. هر چه هست مردم در بی آبی به سر می برند و این گواهی بر بی تدبیری برخی مسئولان است. چرا که نه استان بلکه فقط شهر همدان گرفتار بی آبی است. سودجویان نیز قیمت آب معدنی و برخی نوشیدنی ها را تا جای ممکن بالا برده و در این بین از آب گل آلود ماهی می گیرند.یک بطر آب معدنی ۳۰ هزارتومان و یک بطری نوشابه تا ۵۵ هزارتومان در برخی مناطق به فروش می رود. در همین رابطه، علیرضا شهبازی، نماینده شهر نهاوند گفت و گویی با خبرآنلاین در این خصوص انجام داده که مشروح آن به شرح زیر است.
بحران آب در همدان چگونه شروع شد؟
زمانی که استاندار کردستان بودم در جریان انتقال آب از سد تالوار به همدان بودم ولی در سال‌های بعد متاسفانه هیچ کاری انجام ندادند. البته کارهایی کرده‌اند ولی باید این روز را پیش بینی می کردند که به این وضعیت در نیاید.
درست است که شما نماینده شهر همدان نیستید ولی از نمایندگان استان هستید و شاید این فراگیر باشد و خدایی نکرده در استان هم تسری پیدا کند؟
به همین دلیل هم این طرح را دنبال کردم تا آب سد تالوار را به همدان بیاورند و مشکل حل شود، منتهی من معتقدم که باید احساس مسئولیت بیشتری در این قضیه به خرج داده می شد و این روز را پیش بینی می‌کردند. حداقل ظرف یکی دو سال گذشته باید بیشتر به این مسئله ورود می کردند که به اینجا کشیده نشود. ما معمولا دقیقه ۹۰ به فکر حل مشکلات می افتیم. در حالی که اگر از قبل برنامه داشته باشیم و پیش بینی کنیم، این وضعیت و این شرایط پیش نمی آید، البته اینکه از کجا و چه عواملی در این قضیه نقش داشتند از جمله ضعف‌هایی است که معمولا در مدیریت ما در قسمت‌های مختلف کشور وجود دارد.
یعنی بسترسازی لازم و زیرساخت‌ها آماده نشده است؟
می‌خواهم بگویم که مدیران آنقدر سهل انگاری می کنند که نهایتا کار به اینجا کشیده می شود. من معتقد هستم برای اینگونه چالش های جدی باید از قبل برنامه ریزی کرد تا این مشکلات مهار شود و پیش نیاید. وقتی مردم از مدیریت مدیران کشور و استان و شهرستان ناراضی و ناراحت می شوند، آن وقت می گویند ما می آییم و این موضوع را حل می کنیم و البته این واکنش های انفعالی، دیگر، ارزش و فایده ای ندارد زیرا همانند نوشداروی بعد از مرگ سهراب است. مهم این است که مدیران ما به وظایفشان درست عمل کنند و به موقع کارها را پیش ببرند. وقتی برای یک مشکلی هر روز تجمع می کنند و مسئولان می گویند این مشکل را ظرف دو هفته یا یک ماه حل می کنند این را نباید به حساب کارآمدی و هنر مدیریتی گذاشت، هنر این است که باید پیش‌بینی می‌کردیم همدان چه وضعیتی دارد و ما تا چه مدت آب داریم و آن زمان برایش فکری می کردیم تا الان به این روز نیفتد. اما اینکه چرا الان همدان به این وضعیت دچار شده است، من نمی‌توانم روی ریز مشکلات و مسائل آن اظهار نظر کنم ولی کلا معتقد هستم اینها ضعف مدیریتی در کشور است و ما نباید وقتی اتفاقی می‌افتد دنبال مقصر باشیم، چون اینها ضعف مدیریتی است. اگر مدیران ما شهامت و شجاعت داشته باشند باید این ضعف‌ها و مشکلات را بپذیرند.
اقدامات نمایندگان برای حل کوتاه مدت یا بلند مدت این کم آبی چیست؟
اینها وظیفه مدیران است که باید انجام دهند، اما سه نفر از اعضای مجمع نمایندگان استان عضو کمیسیون برنامه و بودجه هستند و آقای حاج بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات است که کمک کردند وضعیت ما در همدان از نظر منابع اعتبارات و ارتباطاتی که با مسئولان کشوری دارند خوب باشد. نه اینکه خدایی نکرده، حق استان‌های دیگر ضایع شود، ولی چون مشکلات و تنگناهای استان همدان از سال‌های دور بوده، تلاش این بوده تا جایی که ضرورت دارد مسئله تامین اعتبارات و منابع و پیگری‌ها را نمایندگان انجام دهند، ولی من معتقد هستم که مدیریت استان باید خیلی بیشتر از این تلاش کند و از فرصتی که نمایندگان استان در کشور و در مجلس دارند باید نهایت استفاده را ببرند که این اتفاق فعلا در همدان نیفتاده است.
خبری داشتیم مبنی بر اینکه آب معدنی بطری ۳۰ هزار تومان یا نوشابه ۵۵ هزار تومان شده، در شرایط کنونی نحوه مدیریت منابع آب و نوشیدنی ها به چه شکلی است؟
وقتی مشکلی پیش می‌آید به معنای آن است که مدیریت ضعیف بوده که وضع به اینجا کشیده شده است. منتهی همین که بتوانند از این بحران رهایی پیدا کنند هم هنر می خواهد که مدیران ما به دلیل تصمیم های عجولانه و ناهماهنگ، دچار ضعف مضاعف می شوند. ما معتقد هستیم در این مرحله مدیران باید با تامل و پیگیری بیشتر موضوع را دنبال کنند تا حداقل بتوانند آثار سوء تصمیم‌های اشتباه را کاهش دهند و با درایت و تفکر بیشتر در صدد اخذ امکانات و گرفتن نظرات صاحب نظران استان و کمک گرفتن از مدیران کشوری، فشار و سختی‌های مردم را کاهش دهند؛ حتما شما شنیده‌اید که برخی از مراکز همدان ۲ ساعت در روز آب دارند یا یکی از بیمارستان‌ها آب ندارد یا مناطق جنوبی استان آب ندارند و ... یعنی مردم در رنج هستند و ما به خاطر همین مسئله باید با تلاش و با حوصله بیشتر بتوانیم این فشارها را روی مردم کمتر کنیم. الان فشارهای اقتصادی و معیشتی روی مردم زیاد است. این فشارهای ناشی از عدم تدابیر مدیریتی بر آنان فشار مضاعف وارد می کند. من به عنوان یک نماینده و کسی که مسئولیت دارد از این مردمی که صبور و خوب هستند واقعا عذرخواهی می‌کنم.
شما فرمودید که نشد آب سد کردستان را به همدان بفرستند، علت آن چه بوده است؟
مدیریت باید در سال‌های گذشته بیشتر عمل و کار سد را دنبال می کردند که نکردند.