معمای ثروت آفرینی مرد 6 هزار میلیاردی


 
آرمان امروز| پرونده فردی که تراکنشی 6 هزار میلیارد تومانی داشته است، باعث شده تا گمانه زنی های فراوانی از سوی رسانه ها در مورد هویت این شخص مطرح شود . ماجرا از جایی آغاز شد که چندی پیش به صورت غیررسمی خبری منتشر شد که براساس آن ادعا شده بود،  فردی در حساب های بانکی خود حدود 6 هزار میلیارد تومان تراکنش بانکی داشته که در نوع خود عدد قابل توجهی است و به اندازه 8 درصد از فساد بزرگترین شرکت ایران یعنی فولاد است.  اما از آنجاییکه  نامی از این شخص به میان نیامده بود، بسیاری از رسانه های در گزارش هایی اعلام کردند احتمالا این حساب متعلق به فردی است که در معاملات فارکس و بورس های بین المللی فعال هست، زیرا در شرایط کنونی افراد پولدار ایران بیشتر در بخش صنعت فعالیت دارند و تراکنش های آن به نام شرکت هاست، همین مساله باعث شد تا گمانه زنی ها درباره تریدرهای فراکس و ... بیشتر تقویت شود.در این میان ، در حال حاضر فرزاد وجیهی یکی از تریدرهایی هست که بیشترین ظن نسبت به او وجود دارد و اینکه ممکن است وی صاحب این تراکنش ها باشد . حتی برخی مراجع معتبر به صورت غیر مستقیم این موضوع را تایید کرده اند اما مساله ای که این موضوع را تا حدودی رد می کند این است که فرزاد وجیهی هیچ گونه فعالیتی اقتصادی در ایران از سال سال 99 تاکنون ندارد، با این حال گروهی که به شدت معتقد هستند رد پای فرزاد وجیهی در این تراکنش ها وجود دارد با این استدلال که چند صرافی بزرگ آنلاین ایران متعلق به اوست،  اعلام می کردند که وی شاهد کلید این پرونده بزرگ است.
فرزاد وجیهی کیست؟
فرزاد وجیهی متولد 1367 در اهواز ، فعالیتش را از معاملات خودرو که شغل خانوادگی شان بود ، آغاز کرده و سپس وارد بازار های مالی شد.
بین سال های 1393 تا 1398 در بازار های داخلی طلا ، دلار و سکه ایران فعالیت گسترده ای داشت،اتاق های سرمایه گذاری راه اندازی و سرمایه گذاری های کلانی کرد و سپس وارد بازار های بین‌المللی شد.
وی فعالیت مالی خود را از اهوازآغاز کرد و سپس ،تهران ، استانبول ، استکهلم و اکنون ساکن لندن است. در1386 ازدواج کرد که حاصل این ازدواج فرزند پسری 10 ساله به نام آرون است .
در یکی از مقالاتی که در مورد عملکرد وی منتشر شده آمده است: موضوع بسیار پر اهمیت،که ملاک برای تشخیص بهترین تریدر ایران است ، استمرار در سوددهی در برهه های زمانی مختلف و البته طولانی مدت است. قطعا اگر کسی بتواند بیش از دو سال،سود دهی منظم و مستمری را تجربه کرده باشد وسبک معاملاتی خودش را طی این مدت تغییر نداده باشد، می‌توانیم به عنوان یکی از تریدر های برتر کشور معرفی کنیم. بی‌تردید فرزاد وجیهی با ۹ سال حضور پیاپی و موفق در بازارهای مالی،فارکس،ارزهای دیجیتال،سهام های بین المللی و انرژی و فلزات، بهترین تریدر ایرانی شناخته می‌شود.
همه‌ی ویژگی‌های یک تریدر حرفه‌ای در وی به یکجا جمع شده است؛ ریسک‌پذیری باورنکردنی‌اش، روش متقابلش در خواندن حرکت‌های بالقوه در بازار سهام، مشتقه‌ها و کالاها و برای تحمل ضررهای هنگفت و همچنین افزایش ثروت(طبق شنیده ها تا مرز حدود 150 میلیون دلار رقم درآمد وی بوده است) و از همه مهم‌تر شفافیت اش در معاملات.
فرزاد وجیهی دارای شفافیت کامل در نمایش معاملات لایو به شکلی تقریباً مستمر در پیج اینستاگرامش، دارای استیتمنت معاملاتی باسابقه کافی استیتمنت که در معرض دید عموم قرارگرفته، و نیز ارائه دوره‌های آموزشی حرفه‌ای و رایگان است.
تریدرهای کاذب
اما فرزاد وجیهی اولین تریدری نیست که با پول های باد آورده مردم، برای خود شبکه های اقتصادی عجیب و غریبی را دست و پا کرده اند. کافی است گشتی در فضای مجازی و سایت های خبری بزنید تا با انواع آگهی ها و تبلیغات این افراد روبرو شوید. جالب اینجاست که یکی از رسانه های معتبری که دیروز به این خبر پرداخته بود، چند خبر پیش از این گزارش در رپورتاژ و آگهی نامه ای با عنوان «چگونه ثروتمند شویم؟» به تبلیغ یکی از همین تریدرها پرداخته است! در این آگهی نامه پس از اشاره به 10 اصل اصلی ثروتند شدن و بعد از انتشار چند تصویر از جوانی که ادعای معجزه گری در عرصه ثروت اندوزی دارد، آمده است : به اطرافتان نگاه کنید. چند نفر را می‌شناسید که در کارشان بسیار ماهر هستند ولی ثروتمند نیستند. در دوره رایگان مدار ثروت دکتر ..... بر روی جنبه‌های مختلف انسانی شما کار می‌شود تا شما هم مثل بقیه دانشجویان به درآمدی که همیشه آرزویش را داشتید، برسید.


همه اظهار نظرها
نکته عجیب در مورد این پرونده ، سکوت مسئولان مربوطه در خصوص آن است. یکی از معدود اظهار نظرها در مورد این تراکنش تامل برانگیز به رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشوربر می گردد. داوود منظوردر این خبر با بیان اینکه دستگاه مالیاتی در حوزه اخذ مالیات، حساب‎ افراد را رصد می‌کند تا فعالان اقتصادی بر اساس درآمدزایی خود، مالیات منصفانه دولت را پرداخت کنند تاکید کرد: واریز مبالغ بالای پول و به‌دفعات مکرر از طریق دستگاه کارتخوان به‌حساب افراد می‌تواند نشان از فعالیت اقتصادی آنها باشد و فعالان اقتصادی باید اظهارنامه مالیاتی خود را تنظیم و به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه‌دهند.
منظور گفت: اگر فردی فعالیت اقتصادی داشته و گزارش درآمد خود را اعلام نکرده باشد و سازمان امور مالیاتی بر اساس داده‌های اقتصادی و گردش حساب‌های آن فرد به این نتیجه برسد که وی کسب‌وکار داشته و به درآمد بالایی دست پیدا کرده، علاوه بر پرداخت مالیات، طبیعتاً مشکلات قانونی برای آن فرد به وجود خواهد آمد.
وی سپس به عنوان نمونه به همین تراکنش 6 هزار میلیارد تومانی اشاره کرد و گفت : این فرد هنوز اظهارنامه‌ای به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال نکرده که در صورت عدم ارائه اظهارنامه در موعد مقرر علاوه بر اینکه باید مالیات خود را پرداخت کند، مرتکب جرم کیفری هم شده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه حدود ۱۵۰ فعال اقتصادی شناسایی شده‌اند که مبلغ واریزی به دستگاه کارتخوان آنها بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است و اظهارنامه مالیاتی ارائه نکرده‌اند، گفت: مبلغ واریزی به پوز این افراد، پول قرض‌الحسنه نیست.
همچنین چندی پیش محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به معاملات بزرگ 100 نفر در بورس گفته بود: فعالیت این افراد منجر به سقوط شاخص بورس شده بود . این موضوع حکایت از این دارد که تریدارهای بزرگی هستند که در نوسانات اقتصادی ایران نقش پررنگی دارند و این افراد ممکن است در چند سال گذشته به صورت زیرپوستی سرمایه های خود را چند برابر افزایش داده باشند این مساله زمانی جدی تر می شود که نکاهی به گزارش فوربس داشته باشیم . این مجله  در گزارشی اعلام کرده است : حدود ۲۵۰ هزار نفر در ایران، «داراییِ» بالاتر از یک میلیون دلار یعنی حدود ۳۰ میلیارد تومان دارند.