تحرکات مشکوک منطقه عليه برجام

قاسم محبعلي در گفت‌وگو با آرمان امروز تاکيد کرد: تعامل کشور هاي عربي با اسرائيل کار ايران را دشوار کرد ه‌است برجام به‌روزهای حساس خود رسیده است. به‌طوریکه گروهی چشم‌ به توافق دارند تا منفعت‌‌شان حاصل شود و همچنین کشورهایی هم توافق را به‌‌دلیل‌های مختلف بر نمی‌تابند که مشخصا می‌‌توان به تحرکات ضدبرجامی خاورمیانه‌ای‌ها اشاره کرد. در  واقع بعد از  توافق کشورهای حوزه‌خلیج‌فارس با اسراییل در  2020 فضا را برای تحرکات ضدایرانی‌شان مهیا کرد.
قاسم‌محبعلی، تحلیلگر  مسایل بین‌الملل در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» به واکاوی فعالیت‌های ضد ایرانی منطقه پرداخته است:
*تحرکات برجامی کشورهای منطقه چقدر می‌تواند در روند توافق موثر باشد؟
واقعیت چیزی جز  این نیست که ما نتوانستیم با همسایه‌ها، مخصوصا کشورهای حوزه خلیج‌فارس ارتباطی نزدیک و استراتژیک بگیریم. در  حالی که ایران و  در کل جهان منتظر شنیدن خبر  توافق هسته‌ای است، به‌هرحال کشورهای مهم خاورمیانه به‌فکر منافع خودشان هستند. در همین راستا تلاش‌شان را به‌کار  می‌گیرند تا آمریکا امتیازهای ویژه‌ای به‌ایران ندهد. حتی سعی‌شان را به‌کار خواهند گرفت برجام به‌کل لغو یا حداقل به‌تاخیر بیفتد.


*اساسا عادی‌سازی با اسراییل هم ریشه در ضدیت با ایران داشت.
قطعا همینطور است. چرا  که اگر  کشورهای خارمیانه در  یکی‌دو سال گذشته با رژیم اسراییل تعامل نداشتند، فرصت چندانی برای عرضه اندام در  منطقه و نظام بین‌الملل پیدا نمی‌کردند. اما اکنون فرصت خوبی دارند تا ایران‌ستیزی را به‌جد پیگیری کنند و بازهم تاکید می‌کنم، حتی به‌فکر برهم خوردن توافق هسته‌ای هستند.در واقع تعامل کشور های عربی با اسرائیل کار ایران را دشوار کرد هاست
*سئوال این است، در  این برهه حساس چقدر می‌توانند برنامه‌های‌‌شان را اجرایی کرده و به‌هدف برسند؟
همه کشورها در  هر شرایطی منافع خودشان را پیگیری می‌کنند که این کاملا طبیعی است.
 اما بالاخره کشورها منافع مشترکی دارند و برای منفت‌طلبی هر کاری که لازم ببینند، انجام خواهند داد. به‌ویژه که اسراییلی‌ها و حتی کشور عراق در  مناسبات داخلی ایالات‌متحده به‌خصوص در جمع جمهوری‌خواه‌ها و حتی دموکرات‌ها نفوذ دارند و سعی دارند، حتی‌المقدور بتوانند زیر برجام بزند و  حرف‌شان را به کرسی بنشانند. اما بالاخره آمریکا هم  مصلحت خودش را  در نظر  می‌گیرد. باید یک مساله‌را جدی گرفت که بایدن از جدل با ایران استقبال نمی‌کند و تمایل دارد، مناقشه هسته‌ای به‌صورت صلح‌آمیز حل و فصل شود.
 اما به‌طور ملموسی برخی از  کشورهای عربی، توافق را به‌هیچ وجه بر نمی‌تابند و  فکر و ذکرشان را مشغول لغو برجام کرده‌اند که البته امکانات و قدرت تاثیرگذاری هم دارند. حتی امکان دارد، از طریق کارهای تخریبی در منطقه و حتی نفوذ در داخل تندورهای ایران در مسیر توافق سنگ‌اندازی کنند. چرا که در شرایط بحرانی احتمال توافق کاهش پیدا می‌کند.