تعامل ایران و روسیه، آمریکا را نگران کرده است

  روزنامه آمریکایی

وال‌استریت ژورنال در گزارشی درباره گسترش همکاری‌های مسکو و تهران در سه زمینه بازرگانی، فضایی و نظامی نوشت که نزدیک‌تر شدن روسیه و ایران به هر دو کشور کمک می‌کند تأثیر تحریم‌های غرب را با یافتن بازارهای جدید برای محصولات خود و تقویت همکاری‌‌ها کاهش دهند.
به نوشته این رسانه آمریکایی، ایران و روسیه مخالف نظم جهانی کنونی به رهبری آمریکا هستند اما در عین حال هر دو تحت تحریم‌های آمریکا هستند.


وال استریت ژورنال ادعا کرد تا پیش از این، روابط مسکو و تهران تحت تاثیر تضاد منافع در سوریه، وجود سوءظن تاریخی در ایران نسبت به مداخله خارجی و همچنین نقش تاریخی روسیه به‌عنوان قدرت مسلط در آسیای مرکزی و قفقاز، قرار گرفته بود.
این رسانه آمریکایی ادامه داد، با وجود افزایش آمار صادرات روسیه به ایران در سال کنونی و دیدار متقابل رؤسای جمهوری دو کشور، برخی از ناظران بر این باورند که روابط ایران و روسیه راه طولانی در پیش رو دارد.
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، گسترش روابط تهران و مسکو را تهدیدی برای آمریکا خوانده است.
براساس گزارش شرکت اطلاعاتی کپلر، ایران در ماه جولای با واردات ۳۶۰ هزار تن به بزرگ‌ترین خریدار گندم روسیه تبدیل شد.
این رسانه آمریکایی با بیان اینکه تبادل تجاری مشترک میان روسیه و ایران امسال شاهد افزایش
۱۰ درصدی بوده است، به نقل از اسفندیار باتمانقلیج مدیر اجرایی بنیاد بورس و بازار نوشت: بازگشت به توافق هسته‌ای می‌تواند سرمایه‌گذاری روسیه در ایران را بیشتر کند.
به گفته وال‌استریت ژورنال، اگر چه توانایی‌های مسکو و تهران برای کمک به یکدیگر محدود است اما هر دو طرف نیاز مبرمی به شرکای تجاری دارند.
این رسانه آمریکایی، با یادآوری هراس واشنگتن از همکاری‌های ایران و روسیه ادامه داد، توسعه روز افزون همکاری‌های ایران و روسیه از جمله در حوزه نظامی مقامات آمریکایی را نگران کرده است.
در این گزارش با اشاره به قدرت پهپادی ایران آمده است که یکی از این نگرانی‌ها، ادعاهای مقامات آمریکایی درباره آموزش استفاده از پهپادهای ساخت ایران به روسیه است در حالی‌که مقامات تهران این ادعاها را رد کرده‌اند.
پیش از این نیز، نشریه نشنال‌اینترست نوشت که روسیه با چین و دیگر کشورهای اوراسیا از جمله عربستان، ایران، هند و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روابط نزدیک‌تری برقرار می‌کند و از اروپا و آمریکا دوری خواهد جست.
مسکو با علم به اینکه اروپا دیگر بزرگ‌ترین مشتری نفت و گاز آن نخواهد بود، در پی افزایش فروش این محصولات به کشورهای آسیایی به‌خصوص چین و هند بوده و از زمان حمله به اوکراین با کنار زدن عربستان به بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت به چین تبدیل شده است.
روابط نزدیک مسکو و پکن در حوزه انرژی، این دو کشور را به متحدانی راهبردی در اوراسیا تبدیل خواهد کرد. چین با در اختیار داشتن روسیه به‌عنوان تامین‌کننده متعهد انرژی انعطاف راهبردی بیشتری هنگام مراوده با آمریکا و متحدان آن در منطقه اقیانوس هند و آرام خواهد داشت.
از زمان حمله به اوکراین روسیه تجارت انرژی با هند را به شدت افزایش داده و در حالی‌که دهلی‌نو پیش‌تر نفتی از مسکو وارد نمی‌کرد، حجم این واردات اکنون به روزانه
۶۰ هزار بشکه رسیده است. افزایش فروش سوخت‌های فسیلی به هند به تلاش‌های آمریکا، استرالیا و ژاپن در نزدیک‌تر کردن دهلی‌نو به دایره کشورهای دموکراتیک منطقه هند و آرام ضربه خواهد زد.
از سوی دیگر تحریم‌های غرب در حوزه انرژی تا حدی اثر معکوس داشته و در بخش تامین اختلال‌هایی ایجاد کرده و تورم را افزایش داده تا حدی که اتحادیه اروپا اکنون در تکاپوست تا از پس پیامدهای اقتصادی آن بر آید. بروکسل حتی بی‌سر و صدا گام‌هایی را برای کاهش تحریم‌های نفت و گاز روسیه برداشته تا به ثبات بازارهای انرژی کمک کرده باشد.