وارونه‌نمایی و جعل اخبار کار ویژه سرمایه‌های اسرائیل در ایران

  سرویس سیاسی-

پیش از این دو گزارش در روزنامه کیهان با عناوین «رسانه داخلی یا شبکه نیابتی دشمن؟!» و «افراطیون مدعی اصلاحات از پادویی آمریکا به مزدوری اسرائیل رسیدند» منتشر شد. گزارش‌هایی مستند که با ذکر مصادیق از میان برخی رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی به شبکه نیابتی دشمنان در رسانه‌های داخلی اشاره می‌کرد.
اشاره دقیق کیهان به این شبکه نیابتی کافی بود تا جیغ بنفش این جماعت به هوا برخیزد که نشان از آن داشت که کیهان با رصد دقیق مواضع این جماعت و گزارش‌های رسانه‌های فارسی زبان معاند این خط و ربط را به‌درستی تشخیص داده است.


در ابتدای یکی از این گزارش‌ها آمده بود: «افراطیون مدعی اصلاحات در رسانه‌های زنجیره‌ای، مهمات عملیات روانی رسانه‌های معاند را تهیه‌ می‌کنند. برخی از سوژه‌ها، مطالب و دست پخت‌های مسموم و آمیخته با دروغ آنها، مستقیما به این شبکه‌ها از جمله بی‌بی‌سی، سعودی اینترنشنال، صدای آمریکا، رادیو فردا و... ارسال می‌شود، برخی دیگر، ابتدا در رسانه‌هایی همچون روزنامه‌های شرق، اعتماد، جمهوری اسلامی، سازندگی، هم‌میهن، دیده‌بان ایران، امتداد، انصاف‌نیوز و... منتشر و سپس در دیگر رسانه‌های وابسته به سیا، موساد و ام‌آی۶ پژواک داده می‌شود. استقبال رسانه‌های بیگانه از گزارش‌ها و یادداشت‌های منتشر شده در رسانه‌های زنجیره‌‎ای مدعی اصلاحات این شائبه را به وجود می‌آورد که میان رسانه‌های معاند و افراطیون مدعی اصلاحات ارتباط مالی و ارتباط اطلاعاتی وجود دارد.»
این موارد بدون مصادیق دقیق نیست. برای نمونه تنها به چند موردی که در همین یکی دو هفته اخیر روی داده اشاره می‌کنیم که از قدیم گفته‌اند «در خانه اگر کس است یک حرف بس است.» گزارش سیاه‌نمایی شرق از سیل امامزاده داوود که در آن با بزرگنمایی دروغین به این موضوع اشاره شده: «بو، همان بوی متروپل است. بوی اجسادی که چند روز است پیدا نشده‌اند، تمام محوطه را برداشته. از اولین پیچ امامزاده داوود، مسیرها را بسته‌اند و تنها با مجوز یا کارت خبرنگاری اجازه تردد داده می‌شود، چندین کیلومتر پایین‌تر نیروهای امداد به همراه سگ‌های زنده‌یاب در حال گشتن دره‌ها هستند. احتمال اینکه سیل اجساد را تا این مسیر آورده باشد می‌رود.»
این گزارش به سرعت از سوی رسانه‌های فارسی زبان معاند مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن عنوان می‌شود 200 نفر زیر گل و لای مانده‌اند و بوی نامطبوع اجساد همه جا را گرفته است. پس از آن بود که عدد 200 نفر با عذرخواهی اشتباه تایپی عنوان می‌شود و گفته می‌شود که عدد درست 20 نفر بوده و در نهایت معلوم می‌شود که 2 جسد زیر گل و لای مانده بود.
از این دست گزارش‌ها باز هم در همین اواخر توسط رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی در داخل تولید و سپس توسط رسانه‌های معاند به‌عنوان خوراک اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا با آنها به امنیت روانی جامعه ایرانی تاخته شود. گزارش روزنامه اعتماد با عنوان «مرگ در شعله‌هاي اعتراض»؛ گزارش‌های روزنامه شرق در مورد قتل‌های ناموسی و سیل و مشکلات آب در برخی شهرها، گزارش روزنامه جمهوری اسلامی در مورد دزدی و سرقت و...
مگر کار رسانه بیان مشکلات مردم نیست؟
شاید این شائبه پیش آید که مگر کار رسانه رساندن مشکلات مردم به گوش مسئولان نیست؟! در جواب باید گفت بله قطعا همین است اما این‌جا یک نکته دقیق و ظریف وجود دارد که با ذکر مصداقی به‌صورت مستند آن را عنوان می‌کنیم.
تفاوت کار رسانه‌های نیابتی دشمنان با رسانه‌های در خدمت جامعه این است که این رسانه‌های فقط و فقط به بیان مشکلات و کمبودها و حتی به مبالغه و بزرگنمایی و ضریب دادن به آنها می‌پردازند تا روح و روان جامعه را دچار تشویش کرده و امید را بکشند. در نمونه ذکر شده در سطرهای بالا دقیق مبالغه و بزرگنمایی دیده می‌شود اما در مورد موضوع مشکلاتی که برای مردم شهرکرد و همدان در موضوع آب شرب پیش آمد این رسانه‌ها تنها به بیان مبالغه‌آمیز مشکلات می‌پردازند اما آنجا که پای کار جهادی برای رفع این مشکلات به میان می‌آید هیچ حرف و سخنی از آنها شنیده نمی‌شود.
اینکه تمام استان‌های کشور امکانات خود را پای کار آوردند تا مشکل آب شهرکرد در کمترین زمان ممکن حل شود و پروژه‌ای که به گفته صاحبنظران دست‌کم 3 ماه وقت لازم داشت در عرض چند روز به اتمام رسید در این روزنامه‌ها انعکاسی نداشت. این نشان می‌دهد که هدف جماعت مذکور بیان مشکلات مردم به منظور رفع آنها نیست بلکه هدف سیاه­نمایی و تخریب روح و روان و امید جامعه است.
رهبر معظم انقلاب به‌صورت دقیقی در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب به این روش اشاره کرده و فرموده بودند: «در طول این چهل سال- و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌‌‌سازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملت ایران است؛ و البته دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند.»
جیغ بنفش نیابتی­‌ها
در این میان و پس از انتشار این گزارش‌ها بود که تعدادی از رسانه‌ها و برخی از افراد از جماعت مدعی اصلاح‌طلبی به میدان آمدند تا با جیغ‌های بنفش خود حواس‌ها را از آنچه کیهان به آن اشاره کره بود منحرف کنند بی‌آنکه متوجه باشند که این‌گونه مهری بر صحت گفته‌های کیهان می‌زنند.
در میان رسانه‌ها سایت موسوم به انصاف‌نیوز از گزارش مستند کیهان با عنوان حمله کیهان به رسانه‌های اصلاح‌طلب نام برد و بی‌آنکه به مستندات ذکر شده در گزارش کیهان اشاره کند و پاسخی برای آن داشته باشد تنها با مظلوم‌نمایی در تیتر خود عنوان حمله کیهان را به‌کار برد.
در میان افراد منسوب به این جریان هم کسانی از قبیل «عباس.ع»، «محمدعلی. الف» (رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات و از محکومین امنیتی در فتنه 88) و «فیاض.ز» بودند که جیغ بنفش آنها از گزارش مستند کیهان به هوا برخاست.
«عباس.ع» از فعالین رسانه‌ای طیف افراطیون مدعی اصلاحات که به تحلیل‌های سطحی و نظر‌سازی و استناد به اخبار جعلی مشهور است، فردی بدسابقه در حوزه رسانه است. وی در دولت اصلاحات به اتهام همکاری با یک موسسه آمریکایی در پروژه‌ای ضدایرانی و حق‌العمل‌کاری برای این موسسه با کارویژه نظر‌سازی، دستگیر و محاکمه شد. این فعال مدعی اصلاحات اعتراف کرد که در این پروژه ضدایرانی، اطلاعاتی را در قالب نظر‌سازی در اختیار این موسسه آمریکایی قرار داده است. وی پس از محاکمه به 8 سال زندان محکوم شد. «عباس.ع» در ادامه با عجز و لابه درخواست کرد که در حکم صادر شده، تجدیدنظر شود. در نهایت وی مشمول عفو قرار گرفت.
«فیاض.ز» عضو ستاد انتخاباتی کروبی در انتخابات ۸۸ و از بازداشتی‌های فتنه 88 که با مدرک «تاریخ» در دولت روحانی خود را به‌عنوان مشاور ارشد دو ارگان مهم اقتصادی قالب کرد. نکته قابل تأمل اینجاست که این دو ارگان دولتی کارنامه‌ای فضاحت‌بار در حوزه اقتصادی بر جای گذاشتند.
هم­راستایی میان معاندان و شبکه داخلی اتفاقی نیست
اشاره دقیق کیهان به قدری این جماعت را برآشفته کرد که باعث شد جیغ‌های بنفش سر دهند و در آن ادعاهای مضحکی را بیان کنند که بیشتر سزاوار خودشان است. «عباس.ع» در یکی از واکنش‌های خود به گزارش کیهان در صفحه خود در فضای مجازی مدعی می‌شود: «تندروهای داخلی براندازان و اسرائیل دشمن دشمن خود را دوست خود می‌دانند در نتیجه در برجام که دشمن اصلی آنهاست به دوستی با هم رسیده‌اند.»
همچنین یکی دیگر از این جماعت «فیاض.ز» است که در یادداشتی در روزنامه اعتماد مدعی شده بود: «توافق به همان ‌اندازه كيهان‌نشينان و پايداري‌چي‌ها را مي‌رنجاند كه صهيونيست‌ها و تندروهاي بي‌پرنسيپ غربي و فرقه و دارودسته رجوي خائن را.»
فریبکاری این جماعت را حدی نیست. اینکه دائم در این شیپور می‌دمند که کیهان مخالف برجام است و این توضیح را بارها کیهان عنوان کرده که مخالفت کیهان با توافقی است که در آن منافع ملت ایران حاصل نمی‌شود و دست غرب برای بدعهدی باز گذاشته می‌شود اما این موضوع را این جماعت نمی‌خواهند بفهمند و یا فهمیدن و بیان کردنش موافق منافع آنها نیست و کیهان را به صورت کلی مخالف توافق عنوان می‌کنند. با این همه مضحک بودن ادعای این فرد وقتی بیشتر می‌شود که به یاد‌آوریم نتانیاهو پس از فتنه
88 صراحتا گفت: «اصلاح‌طلب‌ها بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در داخل ایران هستند»
صهیونیست‌­ها هم بر اخذتضمین
و خطوط قرمز ایران اصرار دارند؟!
این جماعت مدعی می‌شوند کیهان و رژیم صهیونیستی در موضوع برجام هم صدا هستند. باید از آنها پرسید یعنی اسرائیل هم مانند کیهان معتقد است که باید خطوط قرمز ایران حفظ شود؟! و معتقد است تحریم‌ها باید لغو شود؟! و معتقد است برنامه هسته‌ای ایران نباید آسیب ببیند؟! و بر اخذ تضمین از طرف غربی اصرار دارد؟! یا از قضا این جماعت اصلاح‌طلب است که می‌گوید بی‌خیال تضمین و... شوید؟!
اما سؤال در این میان است که این همه هم راستایی و هم داستانی میان این شبکه داخلی و دشمنان ایران اتفاقی است؟! آیا اینکه به صورت مداوم از طرف اینها در داخل محتوا تولید می‌شود و از طرف آنها در خارج مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به مدد آن به روح و روان مردم ایران تاخته شود اتفاقی است؟! یا ما با یک جریان تعریف شده و خط مشخص شده از سمت بیگانگان مواجهیم که اجیرشدگان باخبر و بی‌خبری در داخل به خدمت آن در آمده‌اند؟!
نقش دستگاه امنیتی در خنثی‌‌سازی نیابتی‌ها
در این باره «اسماعیل کوثری» نماینده مردم تهران به کیهان گفت: «دستگاه‌های امنیتی ما باید خیلی فعال‌تر در این رابطه باشند که کسانی را که به نیابت از شبکه‌های رسانه‌ای معاند به تولید محتواهای جهت دار می‌پردازند شناسایی و دستگیر کنند. این گزارش‌ها که عمدتا با هدف سیاه‌نمایی یا وارونه‌نمایی از اقدامات انجام گرفته منتشر می‌شود.»
وی در ادامه افزود: «اینها عمدتا به نیابت از رسانه‌های فارسی‌زبان معاند که نمی‌توانند در ایران حضور داشته باشند به کار گزارش نویسی می‌پردازند که هدف‌شان ایجاد تشنج و ترویج خبرهای دروغ با هدف قرار دادن روح و روان جامعه ایران است. بر همین اساس است که تاکید داریم که باید دستگاه‌های امنیتی وارد عمل شوند و اینها را شناسایی و تحویل دستگاه قضایی دهند چرا که هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که کسانی در کشورشان به نیابت از دشمن و با ضریب دادن به اخبار بد یا دروغ‌پراکنی و یا ایجاد اشتباه در محاسبات مسئولان به نفع دشمن به فعالیت بپردازند.»
کوثری سپس خاطرنشان ساخت: «متاسفانه در این دولت و این مجلس فعالیت این جریان بسیار شدیدتر شده چرا که در دولت قبل با کمال تاسف می‌دیدیم که گاهی خود دولتمردان به روند امید به آینده و توان داخلی کشور ضربه می‌زدند اما در این دولت و مجلس که جریان انقلابی با همه توان به‌دنبال رفع خرابی‌های به جا مانده از قبل و نیز برطرف کردن مشکلات مردم است آن طیف به شدت به تکاپو افتاده‌اند تا به وارونه‌نمایی از اقدامات مثبت و تخریب امید جامعه بپردازند.»
نماینده مردم تهران تاکید کرد: «چون این جماعت دارد خیانت می‌کند و به نفع کسانی کار می‌کنند که هدف‌شان چیزی جز سخت‌تر کردن شرایط زندگی برای مردم ایران و ایجاد هرج و مرج و ساقط کردن نظام است به نظرم نباید هیچ‌گونه مماشات و گذشتی با این صورت گیرد. این موضوع کاملا درست و ان‌شاءالله این مسئله را ما باید همه‌جانبه مطرح کنیم تا حساسیت ایجاد شود به جهت ایجاد هزینه برای کشورهایی که عناد دارند و این دشمنی را در قالب ایجاد رسانه و حمله به روح و روان مردم ایران دنبال می‌کنند.»
باید مجازات بازدارنده باشد
حجت‌الاسلام «محمدتقی نقدعلی» نماینده مردم خمینی شهر نیز در این باره به کیهان گفت: «من اگر بخواهم از قرآن کریم مصداق چنین اشخاصی که شده‌اند قلم به مزد دشمنان و یا رسانه‌های نیابتی دشمنان ایران به این آیه سوره انعام اشاره می‌کنم که فرمود ما این چنین برای هر پیامبری دشمنانی از جن و انس قرار دادیم که مطالب ظاهر فریب و فریبنده (مطالبی که ظاهر زیبایی دارد اما درون‌مایه آن چیزی جز دروغ و ضلالت و گمراهی نیست) را رد و بدل می‌کنند و بعد می‌فرماید آنها که ایمان به آخرت ندارند به چنین اقوالی گوش می‌دهند. در این مورد که در برابر چنین افرادی چه باید کرد باز قرآن کریم در سوره احزاب می‌فرماید منافقین و کسانی که در شهر اضطراب‌آفرینی می‌کنند را می‌فرماید اگر از این عمل دست برندارند دستور می‌دهیم که علیه آنها اقدام بکنید یعنی خداوند دستور می‌دهد که علیه آنها اقدام شود و سپس می‌فرماید که آنهایی که همچنان علیه روح و روان جامعه اقدام می‌کنند و به عملیات روانی می‌پردازند باید شهر و دیار مسلمین را ترک کنند.»
نماینده خمینی‌شهر سپس افزود: «ما دوتا ضعف داریم. یکی ضعف قانونی است. ما اشخاصی را داریم که شبانه‌روز در جهت تخریب افراد انقلابی هستند و به صورت هدف دار به این کار می‌پردازند تا آنها را از صحنه به نوعی خارج کنند و یا آنها را از حضور در صحنه پشیمان کنند. ما اکنون حوزه انتخابیه‌ای را نداریم که در آن یک نماینده انقلابی اکنون به مجلس راه یافته باشد مگر اینکه یک جریان خاص در آن حوزه انتخابیه شبانه‌روز در جهت تخریب آن شخص در حال فعالیت است. برای خود من این ماجرا رخ داد آن هم با تهمت پراکنی و ترویج اخبار کذب که پس از شکایت بنده و بررسی مستندات توسط دادگاه آنها محکوم شدند اما در نهایت حکمی که صادر شد یک مجازات 5 میلیون تومانی برای آنها بود. خب معلوم است که این مجازات اصلا بازدارندگی ندارد. این همان بخش ضعف قانونی ما است.»
این نماینده خاطرنشان ساخت: «ضعف دیگر ضعف نظارتی است. نظارت دقیق اگر وجود داشته باشد دیگر به همین راحتی هر شخصی نمی‌تواند با تهمت و دروغ افراد را نابود کند. نهادهای امنیتی، نظارتی و انتظامی باید ملاحظه با این افراد را کنار بگذارند و در این باره با بازتعریف روش خود در شناسایی و رصد و دستگیری این افراد به این امواج تخریب و دروغ پایان دهند.»
ضربه به روح و روان و اقتصاد جامعه
«حسینعلی حاجی‌دلیگانی» نماینده مردم شاهین شهر نیز در این باره به کیهان گفت: «دست اینها را باز گذاشتن و رها کردن اینها که مانند گرگ به جان امنیت روانی جامعه هجوم بیاورند اصلا به صلاح نیست. ما داریم از این دست که حتی برخی از اینها سامانه پیامکی راه‌انداخته‌اند آن هم برای اشخاص تاثیرگذار، نخبگان، ائمه جمعه و مدیران و نمایندگان مردم اخبار کذب و هدفدار را ارسال می‌کنند یا فقط به ارسال اخبار بد مبادرت می‌ورزند.»
حاجی دلیگانی در ادامه افزود: «این عوامل ضربه‌ای که می‌زنند در همین حد نیست که فقط روح و روان جامعه ایرانی را هدف گرفته باشند بلکه آنها محتوایی را که هدفدار تهیه شده تولید می‌کنند و سپس شبکه‌های خارجی معاند آنها را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند. پخش این مطالب در کشور خودمان و در میان کشورهای دوست و دیگر کشورها اثرات منفی دارد.»
وی در ادامه افزود: «این اثرات منفی به این صورت است که روحیه و روان و امید در مردم کشورهای دوست را تخریب می‌کند و در میان کشورهای دیگر باعث می‌شود تا آنها تصویری کاملا سیاه از جامعه ایران داشته باشند و همین امر در سرمایه‌گذاری مردمان دیگر کشورها در ایران اثرگذار است. کما اینکه در مصاحبه با برخی از افرادی که بعدا به ایران آمده‌اند دیده‌ایم که آنها می‌گویند آنچه از ایران دیدیم با آنچه توسط رسانه‌ها برای ما ترسیم شده بود کاملا متفاوت است. پس این طیف نه تنها به روح و روان بلکه به اقتصاد جامعه نیز ضربه می‌زنند.»