بورل: در میلیمترآخر توافق قرار داریم!

در شرایطی که ایران مشغول بررسی پاسخ‌های مکتوب امریکا است تا جمع‌بندی خود را نسبت به آن اعلام کند، جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر با ابراز خوش‌بینی نسبت به مذاکرات در وین، تأکید کرد که طرفین به لحظه حساس رسیده‌اند و در آخرین میلیمتر‌‌‌‌‌ها هستند. این میلیمتر‌‌‌‌‌ها که بورل از آن دم می‌زند شاید همان مسائل کلیدی باقی مانده باشد که مقامات ایرانی و امریکایی گفته‌اند باید روی آنها توافق حاصل شود، همان اظهاراتی که وزیر خارجه بار‌‌‌‌‌ها به آن اشاره کرده و گفته «یا توافق بر سر همه چیز یا هیچ چیز.»
به گزارش «جوان»، مذاکرت هسته‌ای ایران و 1+4 در وین، پایتخت اتریش بعد از ماه‌‌‌‌‌ها رایزنی بین مقامات کشورهای عضو به مرحله‌ای رسیده است که مقامات اتحادیه اروپا هر آن احتمال توافق را می‌دهند. هرچند مقامات ایران و امریکا هنوز درباره رسیدن به توافق احتمالی اظهارنظری نکرده‌اند و فقط به این نکته بسنده کرده‌اند که مواضع‌شان بیش از هر زمان دیگری به‌ هم نزدیک شده است اما مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که بیش از سایرین برای امضای توافق لحظه‌شماری می‌کند همه چیز را تمام شده می‌داند. بورل روز یک‌‌‌‌‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه اتریشی «کرونن» درباره وضعیت جاری در رابطه با مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ایران اظهارنظر کرد. بورل درباره احیای برجام طبق متن پیشنهادی اروپا گفت: «از امریکا پاسخ گرفتم. اکنون وظیفه ایران است که پاسخ دهد.» ‌وی تأکید کرد: «ما به لحظه حساس رسیده‌ایم. خوش‌بین هستم که آخرین میلیمتر‌‌‌‌‌ها است. این موضوع دنیا را کمی امن‌تر می‌کند.» بورل درحالی از لحظات حساس مذاکرات و رسیدن به میلیمتر‌‌‌‌‌ها سخن می‌گوید که برخی مسائل کلیدی در مذاکرات هسته‌ای همچنان باقی مانده است و طرفین تلاش می‌کنند این اختلافات را نیز در هفته‌های آتی حل کنند. گفته می‌شود گرفتن تضمین از امریکا، لغو همه تحریم‌‌‌‌‌ها و راستی‌آزمایی از جمله مسائلی است که تاکنون روی آنها توافق نشده است. هرچند با وجود این اختلافات، غربی‌‌‌‌‌ها و روسیه دیدگاه مثبتی نسبت به امضای توافق دارند و رایزنی‌های منطقه‌ای در جریان است. در همین راستا، وزیر خارجه ایران دیروز در تماس تلفنی با وزیر خارجه عمان درباره روند مذاکرات درباره رفع تحریم‌ها گفت‌وگو کرد.
میلیمترهای سرنوشت‌ساز
اکنون اروپایی‌‌‌‌‌ها منتظرند ببینند پاسخ ایران به تصمیمات اخیر امریکا چیست و بر اساس برخی منابع داخلی احتمالاً تا پایان هفته جمع‌بندی نظرات ایران اعلام خواهد شد. در سال 2015، نیز در روزهای آخر مذاکرات هسته‌ای، زیاده‌خواهی برخی طرف‌های غربی بر مذاکرات میلیمتری سایه افکنده بود. این روز‌‌‌‌‌ها نیز رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از سوی ایران از گردونه برنامه هسته‌ای کنار گذاشته شده است، همسو با لابی صهیونیستی ادعا‌‌‌‌‌هایی را علیه برنامه هسته‌ای مطرح کرده و خواستار نظارت‌های بیشتر بر فعالیت برخی مکان‌های ادعایی در ایران شده است. این سنگ‌اندازی‌‌‌‌‌ها در مسیر مذاکرات که از سوی صهیونیست‌‌‌‌‌ها هدایت می‌شود می‌تواند در مواضع غربی‌‌‌‌‌ها در میز مذاکرات تأثیرگذار باشد.
در روزهای اخیر نیز امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مثل دیگر مقامات غربی توپ را به زمین ایران انداخته و گفته است که همه چیز به تهران بستگی دارد تا تصمیم خود را درباره احیای برجام بگیرد. این درحالی است که هنوز معلوم نیست امریکا با شروط ایران به طور کامل موافقت کرده یا نه. تلاش غرب از انداختن توپ در زمین ایران بر این اساس انجام می‌شود تا به افکار عمومی این‌گونه القا کنند که آنها برادری خودشان را در میز مذاکرات ثابت کرده‌اند و اکنون تهران نیز باید حسن‌نیت خود را نشان دهد. این سناریو با این هدف انجام می‌شود که در صورت شکست احتمالی مذاکرات، همه چیز را به گردن ایران بیندازند اما این حربه‌‌‌‌‌ها دیگر کارایی ندارد و طرف ایرانی همواره خواسته‌های برحق خود را اعلام کرده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران بار‌‌‌‌‌ها گفته است تا زمانی که روی همه چیز توافق نشود روی هیچ چیزی توافق نشده است، لذا همان میلیمتر‌‌‌‌‌هایی که بورل از آن سخن می‌گوید می‌تواند برای ایران حیاتی باشد و باید منتظر ماند و دید که آیا امریکا که در ظاهر از بازگشت به برجام سخن می‌گوید، در عمل نیز حاضر است تعهداتی را برعهده بگیرد که مثل گذشته از زیر بار آن شانه خالی نکند. بدعهدی امریکا سبب شده ایران به وعده‌های واشنگتن اعتماد نکند و اصرار بر گرفتن تضمین در میز مذاکرات برای جلوگیری از خروج مجدد کاخ سفید از برجام، بر همین اساس انجام می‌شود تا امریکایی‌‌‌‌‌ها را به اجرای تعهدات‌شان ملزم کند. ایران گفته تأمین منافع ملی و منتفع شدن از دستاوردهای برجام، خطوط قرمز این کشور است و از آنها عدول نخواهد کرد، حتی اگر به شکست توافقات منتهی شود، زیرا اساس برجام لغو همه تحریم‌‌‌‌‌هایی است که اقتصاد ایران را نشان رفته است و هیئت ایرانی به شدت روی آن پافشاری می‌کند، درحالی که مقامات واشنگتن هنوز با این درخواست موافقت نکرده‌اند.