تعلل در توافق شرايط را دشوار مي کند

آرمانامروز| برجام احيا مي‌شود يا نه؟  اين مهمترين و البته مبهم‌ترين سئوال اين روزهاي نظام بين‌الملل است. در واقع ايران براي رهايي از تنگناي شديد اقتصادي، آمريکا براي مصلحت هم‌پيمانان اروپايي براي رهايي از بحران محدويت انرژي در آستانه فصل سرما به برجام نگاهي منفعت‌طلبانه و البته مهم دارند. موضوع اما اين است، ايران و آمريکا تقلاهاي آخرشان اين است که امتيازهاي بيشتري را از همديگر بگيرند. البته فشار اتحاديه اروپا مبني بر بازگشت به توافق هسته‌اي، اميدها به احياي برجام را بيش از پيش مي‌کند.
سيد جلال ساداتيان، سفير اسبق ايران در انگليس در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» به واکاوي شرايط هسته‌اي پرداخته است.
سيد جلال ساداتيان‌، در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» در اين‌باره اظهار داشت: آنچه که باعث شده است جزوپ بورل براي به‌ثمر رسيدن توافق‌هسته‌اي تلاشي وافر داشته باشند و احياي برجام در اسرع وقت را هدفي مهم براي خود ترسيم کنند،‌ به‌اين دليل است که از آزادي عمل ايران در فروش نفت و گاز بهره‌مند شوند. در واقع برجام اروپا را از اين وضعيت بغرنجي که روبر شده است، رهايي پيدا خواهد کرد. يعني تحريم روسيه هنوز به همه ابعاد انرژي نرسيده است و بخشي از فراورده‌ها و نفت خام اين کشور به اروپا صادر مي‌شود. اما از آنجايي که آمريکا و اروپا مي‌خواهند روس‌ها را تحت‌فشار درآمدي قرار بدهند و براي اين بهترين راه به صفر رساندن صادرات روسيه به اروپا است تا از اين طريق اين کشور نتواند به اوکراين بيشتر از اين خسارت وارد کند.
سفير اسبق ايران و در  انگيلس در ادامه گفت: اگر قرار بر اين باشد که اروپا تحت‌فشار قيمتي گاز و نفت از روسيه خريداري نکند، لازمه‌اش چيزي جز اين نيست که بتواند انرژي مصرفي را از خاورميانه تامين کند. با اين توضيح که ايران کليد منطقه مهم خاوميانه است.


او افزود: از آنجايي که ايران مي‌‌تواند از طريق ترکيه، گاز مورد نياز اروپا را تامين کند، اتحاديه اروپا با برجام مي‌خواهد فضاي لازم را براي خريداري گاز ايران فراهم کند. اما اگر آمريکايي‌ها و ايراني‌ها در بحث توافق تعلل کنند و احياي برجام سخت‌ کنند، کار دشوار خواهد شد. در واقع دو طرف هم به‌دليل‌هايي به برجام نياز دارند  و همچينن به دلايلي تعلل را مصلحت خود مي‌دانند. حالا اين دست‌دست کردن و تعلل اروپا را ناراحت و نگران مي‌کند. يعني رسيدن فصل سرما، قيمت انرژي را در کشورهاي اروپايي گران‌تر خواهد کرد و در نتيجه همه اقلام زندگي اروپايي‌ها افزايش پيدا خواهد کرد. پس اروپايي‌ها اصرار دارند در همين مقطع توافق حاصل شود و به‌‌همين دليل به ايران و آمريکا گفتند، متن  تهيه شده را امضاء‌کنيد تا خيال‌شان راحت شود.
وي توضيح داد: با همه اين اوصاف، ايالات‌متحده آمريکا و ايران همچنان اصرار به تعلل دارند که اين حالت ايجاد مشکل خواهد کرد. در اين فضا متاسفانه يکي از روزنامه‌هاي خاص ايران خواستار توقف دو ماهه مذاکرات شده است تا شايد از اين طريق،‌ امتيازهاي ويژه‌تري از آمريکا گرفته شود. اما بايد تاکيد کرد، ايران به‌هيچ وجه نمي‌تواند امتيازهاي بيشتري بگيرد و تعلل فعلي، در کنار اينکه تحديدهاي اقتصادي را مانا خواهد کرد، اروپا را هم با بحراني شديد در فصل زمستان روبرو خواهد کرد.
سيد جلال ساداتيان در پايان گفت: موضوع همه طرفين چيزي جز منافع نيست. اما اگر اين بحث همچنان بلاتکليف بماند، همه طرفين لاجرم به استقبال دشواري‌هاي زيادي خواهند رفت. البته نکته مهم اين است، ايران و آمريکا به‌عنوان طرفين اصلي تمايلي آشکار براي رفع مشکل و احياي برجام دارند و به‌همين دليل مي‌توان در انتظار اعلام رسمي تفاهم ايران و آمريکا و در نتيجه احياي برجام باشيم. در پايان تاکيد مي‌کنم،‌ تعلل در امضاي تفاهم، به‌ضرر ايران است.