ایران و آمریکا تصمیم به تفاهم گرفته‌اند

مهدی ذاکریان
بایدن تلاش دارد، توافق هسته‌ای به فنا برود و به‌همین دلیل بعد از  اتفاقی که در سوریه افتاد، با ارسال پیام به ایران سعی‌‌اش را به‌ کار گرفت، برداشت‌های اشتباه فضای موجود پیرامون برجام را  خدشه‌دار نشود. تا حمله آمریکا به مواضع ایران دوگانگی ایجاد نکند. بنابراین می‌توان به‌این نتیجه رسید که ایران و  ایالات‌متحده بنا را بر پایان تنازع هسته‌ای و در نتیجه تعامل گذاشته‌اند. این «تلاش برای همصدایی» در شرایطی است که اتحادیه ‌اروپا به صراحت گفته بود، این مرحله از مذاکرات آخرین فرصت برای بستن پرونده مهم هسته‌ای است و به طرفین هشدار داده بود که تداوم فضای بلاتکلیفی امکان‌پذیر نیست.
نکته مثبت چیزی جز  این نیست‌که طرفین آرام‌آرام به‌هم نزدیک می‌شوند،‌ این در حالی است که «زمان‌خریدن» هم به‌نفع آمریکا است و هم به‌نفع ایران. اما از آنجایی که هر دو کشور بنا به دلایلی به تفاهم احتیاج دارند، از موضع‌های‌شان عقب نشستند تا این گره‌ که کل نظام بین‌الملل را تحت‌تاثیر خود در آورده است، باز شود. به‌همین دلیل در  رفت‌برگشـت‌های  مذاکرات، بر خلاف سال‌های پیشین اختلافات بیشتر  نشده است که چنین حالتی نشانه‌ای آشکار  از  رفع مشکل است. بنابراین فضا به‌جای تقابل‌های همیشگی به سمت تفاهم حرکت می‌کند.
البته مخالفت‌های سرسختانه مخالف‌های برجام که تحت هیچ شرایطی و با هیچ دلیلی نمی‌توانند ، هر توافق بین ایران و آمریکا را  بربتابند، همچنان تلاش‌هایی مجدانه انجام می‌دهند تا آمریکا را از همکاری با ایران منصرف کنند. با این توضیح که کاخ‌سفید برخلاف دورانی که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات‌متحده بود، ظاهرا هیچ اراده‌ای برای توجه به مطالبات اسراییل ندراد، به‌طوریکه می‌توان گفت،‌ آمریکا در  بحث هسته‌ای بنا ندارد در قالب متحد اسراییل تصمیم‌گیری کند و  تبعات چنین رویکردی را هم پذیرفته است. همچنین نباید از  انگیزه کاسبان تحریم، چه کشورها و چه سوء‌استفاده‌کنندگان داخلی‌، همه هم‌وغم‌شان را  به‌کار گرفته‌اند تا این معضل در  حالت بلاتکلیفی بماند تا از این طریق منافع‌شان را تضمین کنند. پس امکان دارد، این گروه‌ها اتفاق‌هایی را رقم بزنند و به‌ویژه در منطقه بحران‌زایی کنند تا از این طریق فضا را برای دور کردن ایران و  آمریکا فراهم کنند. در  چنین شرایطی آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها باید حواس‌شان را جمع کنند تا در  دام تندروها نیفتند.  به‌همین دلیل ایران در مساله ترور سلمان‌رشدی به بحث ورود نکرد و از طرف دیگر آمریکا واکنشی منفی به مطالبات اسراییل نشان می‌دهد. شرح این شرایط این پیام را صادر می‌کند، ایران و آمریکا تصمیم به تفاهم گرفته‌اند.