مردان مریخی، زنان ونوسی

آرمان ملي- آساره کياني: اخيرا معاون رئيس جمهور، در سخناني که در جمع روساي دانشگاه‌ها و نخبگان استان قم، بيان کرده، بحث تک جنسيتي شدن دانشگاه‌ها را مطرح کرده و با بيان اينکه دولت از دانشگاه‌هاي تک جنسيتي حمايت مي‌کند، توضيح داده که «طبق سياست‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد در هر استاني حداقل يک دانشگاه تک جنسيتي وجود داشته باشد.»
اشاره سيد محمد حسيني، به دانشگاه حضرت معصومه(س) قم بوده که از چنين ويژگي‌اي برخوردار است يعني شاخصه تک جنسيتي بودن را داراست. هرچند که به گفته معاون پارلماني رئيس‌جمهور، چنين دانشگاه‌هايي از حمايت دولت برخوردارند، اما برخي مشکلاتي هم دارند که به نظر و با توجه به گفته‌هاي آقاي حسيني، اين مشکلات در بخش مادي و بودجه خلاصه مي‌شوند. از همين‌رو قرار بر اين شده تا اين دانشگاه حضرت معصومه(س) به عنوان نخستين دانشگاه ويژه بانوان در کشور، از توجه ويژه‌تري برخوردار شود. معاون رئيس جمهور گفته «در بودجه امسال منابع مالي لازم براي رفع مشکلات اين دانشگاه پيش بيني خواهد شد.»حسيني گفته: «دولت براي طرح‌ها و اقدامات مختلف خود در بخش‌هاي مختلف بر اساس پژوهش و کار علمي اقدام مي‌کند، اقدامات دولت بر اساس کار پژوهشي و منطبق با اسناد بالا دستي کشورمان صورت مي‌گيرد.»بايد گفت که بحث تفکيک جنسيت در دانشگاه‌ها به اظهارات ذکر شده، ختم نمي‌شود. در روزهاي اخير، وزارت علوم و برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اختلاف نظرهايي درباره اجراي اين طرح در فضاهاي دانشگاهي داشته‌اند، هرچند که مسئولان دانشگاه شهيد بهشتي، با جداسازي فهرست حضور و غياب دانشجويان، نشان داده‌اند که براي تفکيک جنسيتي آمادگي لازم را دارند.
اول انقلاب دانشگاه‌ها مختلط بود، هيچ مشکلي هم پيش نمي‌آمد
آيت‌ا... سيد حسين موسوي تبريزي، دبيرکل مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم، که اوايل انقلاب اسلامي، در دانشگاه شهيد بهشتي، تدريس داشته، به روزنامه «آرمان‌ملي»، مي‌گويد که «آن زمان کلاس‌هاي ما مختلط بود و هيچ مشکلي هم به وجود نمي‌آمد.»او با اشاره به اين نکته که افراد با رعايت حجاب کامل در کلاس‌ها حاضر مي‌شدند، مساله حجاب را بازتر کرده و توضيح مي‌دهد: «مساله حجاب غير از در دانشگاه و در کلاس درس نشستن است؛ بايد روي مساله اخلاق کار کرد.»دادستان اسبق انقلاب اسلامي، ضمن تاکيد بر رعايت مساله اخلاق، زمينه‌سازي براي رشد استقلال فکري زنان، اشاره کرد و گفت: «زنان بايد به حدي از استقلال برسند که دنباله رو برخي‌ها نباشند.»آيت‌ا... موسوي تبريزي، رعايت مسائل اخلاقي را لازم دانست اما اينکه حتما بايد در کلاس‌ها، يک طرف خانم‌ها بنشينند، يک طرف، آقايان يا رديف‌هاي جلو خانم‌ها بنشينند و رديف‌هاي عقب آقايان يا برعکس، يا اصلا از هم جدا شوند، هم فکر نمي‌کنم دردي را دوا کند. آيت‌ا... موسوي تبريزي، مي‌گويد: «در اسلام به تفکيک جنسيتي اشاره نشده و هيچ جا هم گفته نشده که کنار هم بودن زن و مرد و ترکيب جنسيتي، حرام است و گناه است.»او مي‌گويد که نحوه برخورد با تفکيک جنسيتي در دانشگاه مثل برخورد با مسجد يا حرم‌هاي ائمه رفتن است و کنار هم بودن زن و مرد در اين مکان‌ها هيچ مشکلي ندارد، مشکلي هم اگر در اين زمينه باشد به زمينه‌هاي رفتاري افراد برمي‌گردد و ربطي به قرار گرفتن جنسيت‌ها کنار هم ندارد.»


نظر امام(ره)درباره تفکيک جنسيتي
با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، شايد اين انتظار براي بسياري به وجود آمده بود که دانشگاه‌ها پس از بازگشايي، تفکيک جنسيتي شوند. اين صحبت‌هاي يکي از نزديکان امام خميني(ره)، به نقل از ايشان است: «حضرت امام (ره) در اين زمينه بيانشان بسيار صريح بود و اعلام کردند ما در اسلام اين سابقه را نداريم که کلاس درسي يا جلسه مذهبي وديني مابين زنان و مردان به اين صورت فاصله گذاشت و ديوار کشيد و بعدها هم بحث‌ها دنبال شد که به فرض در کلاس‌هاي درس چنين کاري انجام بگيرد بيرون از کلاس چه بکنيم؟ در ورود و خروج دانشجويان دختر و پسر به دانشگاه چه بکنيم و يا در جامعه که حضور زنان و مردان در کنار هم وجود دارد چه بايد کرد؟ و اين موضوع مدت کوتاهي مورد بحث بود و بعد منتفي شد.» دکتر شيخ الاسلامي رئيس وقت دانشکده ادبيات خاطره خود را از پيگيري امام خميني(ره) براي منتفي شدن چنين حرکتي در دانشگاه‌ها، اين چنين روايت مي‌کند: «در سال‌هاي ابتدايي و اوليه انقلاب اسلامي برخي از دانشجويان و چه بسا استادان فکر مي‌کردند يکي از کارهايي که بايد در دانشگاه انجام بگيرد اين است که ميان دانشجويان دختر و پسر که در يک کلاس هستند حداقل يک فاصله باشد و چادري يا ديواري بکشند؛ براي نمونه دردانشکده ادبيات دانشگاه تهران که من مسئوليت آن را بر عهده داشتم بدون اطلاع قبلي من يکي از کلاس‌هاي گروه فلسفه را انتخاب کردند و ديوار چوبي کوتاهي ميان محل نشستن خواهران و برادران کشيدند و بعد که من خبردار شدم صراحتاً مخالفت کردم. مساله به دانشگاه کشيده شد که نظر دانشگاه را بپرسند. دانشگاه هم از خود من سوال کردند که نظر شما چيست؟ گفتم من موافقتي با اين امر ندارم و چون خانم فاطمه طباطبايي دانشجوي رشته فلسفه دانشگاه تهران بودند مساله را با ايشان مطرح کردم اما قبل از اينکه از ايشان جواب بگيرم اواسط هفته از دفتر مرحوم حاج احمد‌آقا خميني به من تلفن شد که نظر امام اين نيست و بگوييد ديوار را بردارند و چنين کاري نکنند و ما اين نظر را اعلام کرديم. ايشان نظر امام را با اين محتوا و تعبير اعلام کردند که چون چنين امري در عالم اسلام سابقه ندارد و به ما چنين دستوري نداده‌اند بنابراين کاري که در اسلام سابقه‌اي ندارد ما نبايد نسبت به آن امر مبادرتي داشته باشيم. با همين جملات کوتاه ايشان به مساله خاتمه دادند و همه در مقام اطاعت برآمدند و ديوار برداشته شد.»