« ابتکار» از پیش‌بینی‌ها درخصوص وضعیت بازار مسکن پس از احیای برجام گزارش می‌دهد لحظه شماری برای ریزش قیمت مسکن

کیمیا نجفی
فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن به پیش‌بینی شرایط بازار پس از احیای برجام پرداخت و دراین‌‌باره ‌گفت: بازار مسکن تابع شرایط داخلی کشور است اما اگر برجام احیا شود و ما رفع تحریم‌ها را داشته باشیم انتظار می‌رود که تولید شکل بگیرد و در آن شرایط بازار مسکن تا حدودی کنترل خواهد شد.
بازار مسکن به عنوان یکی از گران‌ترین بازارها در دوراهی احیا و یا عدم احیای برجام مانده است.
افزایش قیمت مسکن طی سال‌های اخیر سبب شده است تا بسیاری از خانوارها دور خانه‌دار شدن را یک خط قرمز بکشند اما اخیرا برخی‌ اخبار حاکی از احتمال کاهش قیمت مسکن بوده و حالا نور امیدی در دل برخی خانوارها به وجود آمده است. این در حالی است که با توجه به وضعیتی که در بازار مسکن وجود دارد، عملاً خرید و فروشی انجام نمی‌شود و همه منتظر تعیین تکلیف برجام هستند.


پیش‌بینی ریزش ۴۰ درصدی قیمت‌ها با احیای برجام
احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با فرارو با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار مسکن در وضعیت بلاتکلیفی و انتظار قرار دارد، اظهار کرد: «این وضعیت به نوعی کم سابقه است که هم اکنون در بازار مسکن حکمفرما است. می‌توان گفت، وضعیت نادری در حال حاضر در بخش مسکن وجود دارد، در چند ماه گذشته علیرغم وجود رکود در این بازار، خرید و فروشی انجام می‌گرفت، اما در حال حاضر به دلیل انتظاری که برای تعیین تکلیف برجام وجود دارد، به نوعی معاملات قفل شده است. امروز در بازار مسکن نه کسی می‌فروشد و نه خریداری وجود دارد، بازار در یک حالت بیم‌وامید به سر می‌برد و تا زمانی که تکلیف برجام مشخص نشود، به اعتقاد بنده این حالت سردرگمی در بازار مسکن وجود دارد. از سوی دیگر هر چند روند مذاکرات با فرسایش بیشتری روبرو باشد، این ابهام و تعلیق نیز بیش از پیش بر بازار مسکن سایه خواهد افکند. در صورتیکه برجام به نتیجه برسد، می‌توان پیش‌بینی کرد، بازار مسکن با یک افت و ریزش قیمتی سریع مواجه شود. با توجه به اینکه طلا و دلار اولین بازار‌هایی هستند که از احیای برجام تاثیر می‌پذیرند، می‌توان انتظار داشت که به نسبتی که دلار با افت روبه‌رو شود، مسکن نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شود. به اعتقاد بنده به صورت متوسط در صورت احیای برجام با یک کاهش ۴۰ درصدی در بازار مسکن روبه‌رو خواهیم بود. کاهش قیمت مسکن ناشی از توافق هسته‌ای، موقتی خواهد بود و به نوعی یک شوک قلمداد می‌شود؛ این درحالیست که بعد از مدتی قیمت‌ها متعادل خواهد شد و عرضه و تقاضا در بازار مسکن به حالت عادی باز خواهد گشت و از میزان افت کاسته خواهد شد. زمان خاصی برای این وضعیت نمی‌توان مشخص کرد، بنابراین تا زمانی که مذاکرات به درازا بکشد، بازار مسکن در این کما و فاز انتظاری باقی خواهد ماند و این امکان نیز وجود دارد، برای چندین ماه ادامه داشته باشد.»
وی همچنین با اشاره به اینکه اگر برجام به نتیجه نرسد، قیمت مسکن دوباره با یک جهش قابل توجه روبه‌رو می‌شود، ادامه داد: «به دلیل اینکه انتظارات تورمی ناشی از شکست مذاکرات برجام، با افزایش روبه‌رو خواهد شد، طبیعتاً در بازار‌های مختلف نیز قیمت‌ها سیر صعودی به خود خواهند گرفت که این موضوع نیز در بازار مسکن نیز رخ خواهد داد، اما بعد از این وضعیت، بازار مسکن وارد یک رکود سنگین خواهد شد.»
بازار تابع قیمت تمام‌شده است
محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن در واکنش به پیش‌بینی‌ها درخصوص کاهش 40 درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن با احیای برجام به «ابتکار» گفت: امیدواریم با احیای برجام تمام قیمت‌های غیرمنطقی ریزش را تجربه کنند اما حوزه‌های تولید همچون مسکن تابع قیمت‌ تمام‌شده هستند و زمانی قیمت مسکن با کاهش روبه‌رو می‌شود که هزینه‌ها تولید کاهش پیدا کند. اگر با احیای برجام و رونق اقتصادی کشور، شاهد رشد اقتصاد خانوار باشیم امکان کاهش قیمت در بازار مسکن وجود دارد اما با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان گفت 40 درصد بیشتر و یا کمتر قیمت‌ها ریزش خواهد کرد.
وی با اشاره به حباب قیمت‌ها در بخش‌های مختلف ادامه داد: اگر به ثبات اقتصادی برسیم و موانع اقتصادی برداشته شود انتظار می‌رود که حباب افزایش قیمت‌ها که ناشی از دلالی است در تمام بخش‌ها در هم شکسته شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مسائل تاثیرگذار بر قیمت مسکن تاکید کرد: ما باید بدانیم که بخش مسکن آنچنان تابع بازار سیاسی و بین‌المللی نبوده است. ما افزایش دستمزدها، افزایش بیمه، افزایش هزینه حمل و نقل و انرژی و افزایش هزینه تمام‌شده مصالح را داشته‌ایم و این مسائل واقعیت‌هایی است که وجود دارد و همه این فاکتورها بر قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد. پس بازار مسکن بیشتر تابع شرایط داخلی کشور است اما همانطور که اشاره کردم برجام می‌تواند تاثیراتی را به همراه داشته باشد. فاطمی‌عقدا تاکید کرد: اگر برجام احیا شود و ما رفع تحریم‌ها را داشته باشیم انتظار می‌رود که تولید شکل بگیرد و در آن شرایط بازار مسکن تا حدودی کنترل خواهد شد.