اخبار ویژه

  رادیو فردا: روسیه را‌ه‌های دور زدن تحریم‌ها را از ایران آموخته است رسانه آمریکایی «رادیو فردا» گزارش داد روسیه راه‌های دور زدن تحریم‌ها را از ایران یاد گرفته است.
وبسایت رادیو فردا گزارش داد: در حالی ‌که اروپا و آمریکا در تلاشند راه‌های دور زدن تحریم‌ها برای روسیه را مسدود کنند، تجربه‌های ایران بسیار با ارزش است. کارشناسان روس معتقدند امیدی به لغو تحریم‌ها علیه روسیه نیست و مشخصاً چالش‌های جدی برای اقتصاد روسیه ایجاد شده که در برخی زمینه‌ها حتی قابل مقایسه با ایران نیست.
بیش از ۱۱۶۰ تحریم -بیشتر از هر کشور دیگر- علیه روسیه وضع شده اما برخلاف ایران، غرب سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه روسیه وضع نکرده به همین دلیل برخی صاحب‌نظران معتقدند روسیه می‌تواند خود را با شرایط وفق دهد: «تجربه‌های ایران نشان داده هرچند تحریم‌ دردناک و دشوار است، اما به معنای پایان راه توسعه نیست».
رادیو فردا افزود: نظرسنجی‌های اخیر در روسیه نشان می‌دهد شهروندان این کشور به آینده خوشبین‌اند. براساس نتایج نظرسنجی لوادا سنتر، به‌رغم تحریم‌ها و جنگ، ۶۸ درصد شهروندان روس معتقدند «امور کشور در مسیری درست پیش می‌رود» (پیش از آغاز جنگ، ۵۰ درصد آنها چنین نظری داشتند)؛ ۵۵ درصد بر این باورند تا یک سال دیگر وضعیت اقتصادی بهبود می‌یابد و ۴۰ درصد می‌گویند سطح رفاه افزایش خواهد یافت.


براساس نظرسنجی دیگر، ۶۰ درصد شهروندان روس از تصمیم پوتین برای حمله جدید به کی‌یف حمایت می‌کنند اما اگر او تصمیم بگیرد با کی‌یف توافق صلح امضا کند، ۶۵ درصد حامی این تصمیم خواهند بود.
رادیو فردا مدعی شد: حمایت کورکورانه اکثر شهروندان روسیه از حاکمان خود ناشی از بی‌میلی آنها به فکر کردن درباره مسایل سیاسی است. اما اکثر جامعه‌شناسان معتقدند دلایل خوش‌بینی روس‌ها در شرایط تحریم و جنگ و رشد کم‌سابقه محبوبیت ولادیمیر پوتین ناشی از آن است که شهروندان روس افتخار می‌کنند روسیه با تهاجم نظامی به اوکراین، غرب را به چالش کشیده و خلاف اصولی که از دید آنها غرب تحمیل کرده، رفتار می‌کند. اکثر شهروندان روس معتقدند جهان از کرملین می‌ترسد یعنی روسیه را به‌عنوان ابرقدرت پذیرفته و این از دید بسیاری از مردم روسیه، مهم‌تر از مشکلاتی‌ست که در شرایط نوین برای آنها به وجود آمده است. اکرمی: دولت خوب کار می‌کند مثل مگس فقط سراغ ضعف‌ها نرویم سیدرضا اکرمی‌ از فعالان سیاسی که در سابقه خود حضور در پنج دوره مجلس‌، ریاست شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در دولت روحانی و مشاور عالی رحمانی فضلی در وزارت کشور را دارد، در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب همدلی اظهار داشت: تلاش‌های سیاست خارجی دولت قابل تقدیر است و ما می‌بینیم که دولت از طریق هماهنگی و رایزنی‌هایی که با جوامع بین‌المللی و همسایگان ایران دارد، شرایط خوبی را برای کشور فراهم کرده است.
او اظهار داشت: آن مقداری که من وضع جامعه را مطالعه می‌کنم می‌بینیم که آقای سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری در سفرهای استانی از نزدیک وضع جامعه و مردم را می‌بیند. به این ترتیب از مشکلات مردم به‌خوبی آگاه می‌شود و بهتر می‌تواند برای حل آنان تصمیم بگیرد. ضمن اینکه دولت آقای رئیسی با هماهنگی که با قوه مقننه و قوه قضائیه دارد، امکان بهتر و بیشتری برای حل و فصل مسائل دارد. از طرف دیگر تلاش‌های سیاست خارجی دولت قابل تقدیر است و ما می‌بینیم که دولت از طریق هماهنگی و رایزنی‌هایی که با جوامع بین‌المللی و همسایگان ایران دارد، شرایط خوبی را برای کشور فراهم کرده است. در مجموع به نظرم می‌آید که جامعه در حال حرکت است. ارگان‌های مختلف در حال تلاش و در حال فعالیت هستند. ما باید همراهی و همکاری کنیم که این تلاش‌ها به نتیجه برسد.
به گزارش جهان‌نیوز، اکرمی همچنین گفت: ما جامعه بی‌نقد و انتقاد که نداریم. اما این درست نیست که ما مثل مگس باشیم و فقط سراغ ضعف‌ها و کمبودها برویم و اما تلاش را در جامعه نبینیم. بالاخره اداره امور کشور زحمت دارد. ما الان می‌بینیم که مجلس، دولت و قوه قضائیه همه دارند کار می‌کنند و تلاش دارند که امور مختلف در کشور به سرانجام برسند. ما هم باید کمک‌شان کنیم در عین حال که نقد می‌کنیم وضع موجود را باید اوضاع بین‌المللی را هم لحاظ کنیم. واقعا دشمن فشار می‌آورد. نمی‌شود در این شرایط سخت ما هم بشینیم و به قوای مختلف کشور فشار بیاوریم. این صحیح نیست. انصاف، دین و اخلاق ایجاب می‌کند که همه ما کوشش و از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و وابستگی را به بیگانگان را کاهش دهیم.
وی گفت: ما باید معدل را ببینیم. باید نمره پایانی را در نظر بگیریم. الان جامعه به سمت حرکت و کوشش است و همه باید کمک کنیم و این مسیری که دولت در پیش گرفته است را تقویت کنیم. البته که این تنها به دولت اختصاص ندارد. الان در بین مردم یک مسابقه گرانی به وجود آمده است. مقصر همه هستند. چه بخش خصوصی چه بخش دولتی همه باید کمک کنند. از فریب 350 میلیارد دلاری تا صفر کردن خزانه روزنامه شرق ادعا کرد سهم منطقه از اقتصاد جهان 6 درصد است و برای احیای اقتصاد کشور باید وارد زنجیره ارزش تولید و تجارت جهانی شد.
این روزنامه غربگرا نوشت: «جز ایران، مگر چند کشور در جهان این امکان را دارد که اگرهم امروز بخواهد، بتواند، میلیاردها دلار از محل فروش نفت، علاوه‌بر درآمدهای معمول از این محل، روانه خزانه‌اش شود؟! به سهولت ایران شاید هیچ کشوری! جز ایران، چند کشور وجود دارد که امکان تبدیل‌شدن به هاب انرژی جهانی را داشته باشد، امکانی که غیر از منفعت عظیم مالی، ضریب امنیت ملی هر کشوری را به‌شدت ارتقا دهد؟ تقریبا هیچ کشوری، جز ایران!
چند کشور در جهان وجود دارد، جز ایران که غیر از نفت و گاز، دارای چنین منابع غنی معدنی و وسعت سرزمینی و موقعیت فوق استراتژیک و دسترسی به دریا و اقیانوس و... باشد؟
اما متأسفانه با وجود این مزیت‌های فوق‌العاده، حال‌و‌روز اقتصاد و زندگی و کسب‌وکار مردم این سرزمین اصلا خوب نیست.
اگرچه با فشار تحریم‌ها اقتصاد کشورمان از هم نمی‌پاشد؛ اما اجرای بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی که مزیت و ضرورت حیاتی کشور است، دچار تأخیر طولانی و بلاموضوع می‌شود و در کنار سیاست‌ها و تصمیمات نادرست راهبردی و مهم‌ترین آنها شکل‌نگرفتن توافق برجام و ناچیز انگاشتن نابودی و اتلاف منابع در سیاست دور‌زدن تحریم‌ها و جایگزینی تعاملات منطقه‌ای به جای حضور در زنجیره جهانی، توسعه و پیشرفت کشور متوقف و دچار عقب‌گرد می‌شویم.
اینکه تصور کنیم با تعاملات اقتصادی با کشورهای منطقه می‌توانیم‌ صاحب رشد و توسعه اقتصادی شویم، جز خیال‌پردازی نیست. چنانکه به‌ قول رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، سهم کل کشورهای منطقه از اقتصاد جهانی حدود شش درصد است و 94 درصد اقتصاد جهان در خارج از این منطقه جریان دارد. این اقتصاد شش ‌درصدی منطقه‌ای دنباله‌رو و یکی از حلقه‌های زنجیره تولید و تجارت جهانی است و هیچ‌یک از این کشورها جزو کشورهای کانونی این زنجیره به‌‌شمار نمی‌آیند. همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای وقتی می‌تواند برای کشور ارزش‌آفرین و راه‌گشا باشد که در چارچوب یک ‌نقشه بزرگ‌تر برای نقش‌آفرینی در زنجیره ارزش تولید و تجارت جهانی طراحی و اجرا شود.
تأکید بر اینکه «اقتصاد و زندگی مردم را به برجام گره نمی‌زنیم» و «منطقه‌گرایی اقتصادی» و مشغول‌شدن به توزیع کالابرگ و کارت نان و اقتصاد معیشتی و بخور و نمیر و... و غفلت از انجام اصلاحات عمیق اقتصادی، هر روز ناترازی‌های مختلف در دخل و خرج دولت و نظام بانکی و صندوق‌های تأمین اجتماعی و منابع آبی و محیط‌زیستی و... را تشدید و آینده‌ای تیره و تار برای توسعه و پیشرفت این سرزمین رقم می‌زند».
یادآور می‌شود شرق در زمره روزنامه‌هایی است که ادعا می‌کردند همه تحریم‌ها با برجام لغو شده و 150 میلیارد دلار دارایی بلوکه‌شده ایران به علاوه 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی (مجموعه 350 میلیارد دلار) به کشور خواهد آمد. اما در همین روند کانالیزه کردن اقتصاد ایران با برجام، دولت روحانی تا جایی اقتصاد و تجارت کشور را گرفتار پسرفت کرد که اعلام کرد نمی‌تواند حتی یک قطره نفت بفروشد و حتی دارو و واکسن وارد کشور کند؛ خزانه هم که نه صفر، بلکه منفی شده بود!
به اسم خروج از انزوا و جهانی شدن کشور را در وضعیتی قرار دادند که آلمان به هواپیمای وزیر خارجه ایران سوخت ندهد و آمریکا از صدور ویزا برای نماینده ایران در سازمان ملل (معاون دفتر روحانی) امتناع کند!
از سوی دیگر، در حالی که تجارت خارجی ظرف یک سال اخیر تقریبا با حجم مشابه در سال 96 (اوج اجرای برجام) برابری می‌کند، معلوم نیست روزنامه شرق، چه چیزی را به رخ می‌کشد و این در حالی است که دستاوردهای 10 ماه اخیر دولت، با وجود دوبرابر شدن حجم تحریم‌ها در پسابرجام به دست آمده و ظرف یکی دو سال آینده می‌تواند به موفقیت‌های بالاتری هم دست یابد.
در موضوع دیپلماسی و تجارت منطقه‌ای باید توجه داشت، که این اقدام، طبیعی‌ترین و اولویت‌دارترین اقدام برای بی‌اثر کردن تحریم‌هاست و متاسفانه در دولت غربگرا، در اثر غفلت یا مشورت‌های غلط، مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت و موجب شد اثر تحریم‌ها چندبرابر شود.
و نهایتا درباره مشکلات اقتصاد فعلی و برخی گرانی‌ها و تامین امنیت غذایی، باید توجه داشت که غیر از سهم جهانی بحران جنگ اوکراین، سیاستگذاری غلط دولت سابق در زمینه نرخ‌گذاری و واگذاری بی‌حساب و کتاب ذخایر ارزی، از علل عمده به شمار می‌رود که روزنامه شرق ترجیح می‌دهد به آن نپردازد. احیای برجام قیمت نفت را از 100 دلار به 65 دلار کاهش می‌دهد در حالی که قیمت جهانی نفت بالای 100 دلار قرار دارد و احتمالا به زودی با آغاز فصل سرما به بالای 120 دلار هم برسد، یک رسانه آمریکایی گزارش داد: درصورت احیای توافق هسته‌ای با ایران، قیمت جهانی نفت به ۶۵ دلار کاهش می‌یابد
پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌بی‌سی نوشت: در صورت احیای توافق هسته‌ای با ایران، حجم قابل توجهی از نفت‌ این کشور به بازار جهانی نفت تزریق خواهد شد و به کاهش قیمت جهانی «طلای سیاه» خواهد انجامید.
پیش از وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران و خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ ایران سومین تولیدکننده نفت در اوپک پس از عربستان سعودی و عراق بود و در سال ۲۰۱۷، ایران چهارمین تولیدکننده نفت جهان پس از ایالات متحده، عربستان سعودی و روسیه بود.
«تاماس وارگا»، تحلیل‌گر شرکت نفتی پی‌وی‌ام در لندن، در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی گفت: «اگر نفت ایران به بازار بازگردد، اوپک به آسانی می‌تواند 30/5 میلیون بشکه در روز تولید کند.»
وی در ادامه افزود: «در صورت تحقق این سناریو، قیمت نفت برنت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به بشکه‌ای ۶۵ دلار کاهش پیدا می‌کند.»
این قیمت، اختلاف بسیار زیادی با قیمت کنونی نفت خام برنت که‌اندکی بیش از ۱۰۱ دلار معامله شد، دارد.  
«هلیما کرافت»، تحلیل‌گر کهنه‌کار اوپک هفته گذشته به فاینشنال‌تایمز گفت: اکنون که مذاکرات با ایران از سر گرفته شده‌، من فکر می‌کنم که تمرکزها بر بازار نفت و پیامدهای گسترده‌تر امنیتی این توافق در صورتی که به نتیجه نهایی برسد، است.
البته تحقق این شرایط کاملاً به این بستگی دارد که توافقی با ایران صورت بگیرد. تا به حال این‌گونه به نظر می‌رسد که اختلاف‌نظرها تنها به چند نکته که حل‌وفصل آنها مشکل به نظر می‌رسند، محدود شده‌ است. موضوع مورد اختلاف اصلی، تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با ادعای کشف آثار مواد هسته‌ای در برخی مراکز هسته‌ای ایران است.
اگر با لغو تحریم‌ها ایران به بازار جهانی نفت بازگردد، تولید نفت اوپک به راحتی به ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.
ایران حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون بشکه نفت خام و مشتقات نفتی در نفتکش‌های خود ذخیره کرده و در صورت احیای توافق هسته‌ای، این کشور می‌تواند تولید روزانه خود را تا ۹۰۰ هزار بشکه افزایش داده و بازار نفت در مدت زمان به نسبت کوتاهی با عرضه مازاد ۲-۱ میلیون بشکه نفت در روز مواجه خواهد شد.
یادآور می‌شود قیمت نفت پس از اجرای برجام به حدود 40 دلار هم سقوط کرده بود.
دولت آمریکا با وجود همه تلاش‌هایش و حتی سفر جو بایدن به عربستان، نتوانست امکان افزایش عرضه نفت به بازار‌های جهانی و کاهش قیمت را فراهم کند. قیمت جهانی نفت در اثر جنگ اوکراین و بحران گاز و انرژی در اروپا، طی شش ماه گذشته افزایش 40 تا 50 دلاری را در برخی ایام تجربه کرد.