نخستین قطار ترکیبی تهران- کربلا عازم عراق شد

  اولین قطار ترکیبی تهران-کربلا حرکت خود را دیروز صبح با اعزام کاروانی به سمت عراق آغاز کرد.
به گزارش ایسنا، این قطار پس از حرکت از تهران و مسافرگیری در قم وارد شلمچه می‌شود. پس از آن مسافران مسیر شلمچه تا بصره را با اتوبوس طی کرده و از بصره مجددا با قطار وارد کربلا خواهند شد.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن هم درباره حرکت اولین قطار اربعین گفت: در هفته‌های اخیر، دیدارهایی به‌ شکل مجازی و حضوری با مدیرعامل راه‌آهن عراق درخصوص راه‌اندازی قطار تهران‌-کربلا داشتیم و بدین ‌ترتیب با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسید، این مسیر از تهران تا مرز شلمچه در داخل ایران است و پس از آن از مرز شلمچه یک مسیر ۳۰ کیلومتری تا بصره با اتوبوس خواهد بود و از بصره تا کربلا نیز ادامه مسیر ریلی است.  
سید میعاد صالحی درباره زمان تکمیل خط تکمیل خط ریلی شلمچه- بصره برای ارتباط مستقیم از ایران به کربلا خبر داد: در طول ادوار مختلف در این زمینه توافق‌نامه‌های متعددی صورت گرفته و طبیعی است در احداث خط شلمچه موانعی وجود دارد. در این زمینه ما در طول این چند ماه گام به گام در حال برطرف کردن این موانع هستیم تا احداث این خط آغاز شود.


آغاز پیش‌فروش بلیت‌های قطار از شنبه
وی با بیان اینکه این مسیر از هفته آینده به صورت کاروانی و هفته‌ای یک قطار است، گفت: با توجه به اینکه این مسیر در سه ماهه اول به ‌شکل آزمایشی برقرار شده، از طریق آژانس‌های مسافرتی و به شکل کاروانی در سه ماه اول انجام خواهد شد. همچنین تعداد قطارهای تهران به مقصدهای کرمانشاه، خرمشهر و اهواز را برای رفاه حال زائران در ایام اربعین، ۱۰۰ درصد افزایش دادیم که ظرفیت آنها اکنون دو برابر شده، ضمن اینکه قطارهای ما که تا اهواز می‌رفت، تا خرمشهر را هم طی خواهند کرد. صالحی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون امکان خرید بلیت‌های قطار در شهریورماه فراهم نشده، پاسخ داد: با توجه به اینکه در این مدت اقدامات برای ایام اربعین را در دستور کار داشتیم، نگاه بر این بوده که در این مقطع زمانی، خط ریلی را به ‌شکل باشکوه و با قیمت ارزان‌تر برای زائران برقرار کنیم. با توجه به تمهیداتی که انجام شده، پیش‌فروش کلیه مسیرها از جمله مسیر اهواز و خرمشهر برای همه مسافران و از اقصی‌نقاط کشور، در روز شنبه (پس فردا) آغاز می‌شود و برای روزهای باقی‌مانده تابستان تا دهم مهرماه.
همچنین شهریار افندی‌زاده؛ معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهر‌سازی نیز چندی پیش درباره پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره گفت: این پروژه ریلی بسیار مهم است و با تکمیل آن، ایران به شبکه ریلی عراق متصل می‌شود. در حال حاضر بحث تملک اراضی برای ساخت این پروژه در دست اجراست و تمام محور شناسایی شده و در مرحله مطالعات قرار دارد، همچنین در این مسیر با موانع مین‌گذاری‌ مواجه هستیم که باید پاک‌سازی شود.