مأموریت ارتقای امید و اعتماد

روز گذشته، جلسه مشترک دولت و استانداران و جشنواره شهید رجایی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. محورهای سخنان آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک دولت و استانداران، تشریح توصیه‌های مهم رهبر انقلاب در دیدار اعضای دولت بود. رئیس‌جمهور در این نشست، راهبردهای ترسیم شده از سوی رهبر انقلاب اسلامی را نقشه راه دولت در اداره کشور خواند و ضمن برشمردن یک به یک این راهبردها، از مقوله صیانت از امید و اعتماد مردم تا تأمین مسکن و شاخص‌های کلان اقتصادی، اعضای دولت، اعم از ستاد و هیأت وزیران و نیز مدیران عالی دولت در استان‌ها، یعنی استانداران را به اجرای این منویات و راهبردها فراخواند. آیت‌الله رئیسی همچنین در جشنواره شهید رجایی که جشنواره‌ای سالانه باهدف معرفی و تجلیل از دستگاه‌های برتر و نمونه دولت است، الزامات تحول در نظام اداری کشور را تبیین کرد. این الزامات، از مرحله جذب کارمند تا مرحله حقوق و پاداش را در نظر می‌‌گیرد. 
​​​​​​​گروه سیاسی/ روز گذشته، جلسه مشترک دولت و استانداران و جشنواره شهید رجایی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. محورهای سخنان آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک دولت و استانداران، تشریح توصیه‌های مهم رهبر انقلاب در دیدار اعضای دولت بود. رئیس‌جمهور در این نشست، راهبردهای ترسیم شده از سوی رهبر انقلاب اسلامی را نقشه راه دولت در اداره کشور خواند و ضمن برشمردن یک به یک این راهبردها، از مقوله صیانت از امید و اعتماد مردم تا تأمین مسکن و شاخص‌های کلان اقتصادی، اعضای دولت، اعم از ستاد و هیأت وزیران و نیز مدیران عالی دولت در استان‌ها، یعنی استانداران را به اجرای این منویات و راهبردها فراخواند. آیت‌الله رئیسی همچنین در جشنواره شهید رجایی که جشنواره‌ای سالانه باهدف معرفی و تجلیل از دستگاه‌های برتر و نمونه دولت است، الزامات تحول در نظام اداری کشور را تبیین کرد. این الزامات، از مرحله جذب کارمند تا مرحله حقوق و پاداش را در نظر می‌‌گیرد. در این جشنواره، با حضور رئیس‌جمهور از ۱۵ دستگاه برتر در سطح ملی و دستگاه‌های اجرایی به عنوان سازمان‌های برگزیده تجلیل شد. همچنین با دستور آیت‌الله رئیسی سامانه «دولت‌سنج» به منظور ارزیابی وضعیت عملکرد دستگاه‌ها راه‌اندازی شد.
سخنان رهبر انقلاب، راهبرد دولت
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی صبح دیروز در نشست مشترک اعضای هیأت دولت با استانداران سراسر کشور، ضمن قدردانی از لطف و محبت رهبر معظم انقلاب در دیدار هیات دولت با ایشان، گفت: از رهبر معظم انقلاب اسلامی که روز گذشته دولت را مورد لطف و محبت قرار دادند و با سخنان حکیمانه، دولتمردان را راهنمایی و راهبردها را برای سال‌های آینده روشن کردند، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.


رئیس‌جمهور با اشاره به اولویتِ صیانت از امید و اعتماد مردم در جهت‌گیری‌های کلان دولت، گفت: امید و اعتمادی که در مردم ایجاد شده سرمایه‌ای برای دولت است و باید با تصمیمات اثربخش، پیگیری‌های مجدانه، گزارش‌های صادقانه و ارتباط مستمر با مردم ارتقا یابد. رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت سرعت عمل در اقدامات دولت گفت: سرعت عمل به مثابه یکی از مصادیق کار جهادی در دولت، همواره به عنوان یک اصل مورد توجه همه مدیران و مسئولان و بخش‌های مختلف قرار گیرد و به هیچ وجه کاری با تأخیر و اهمال مواجه نشود.
مسئولیت‌پذیری و عمل به وعده‌ها
آیت‌الله رئیسی در ادامه به ویژگی مسئولیت‌پذیری دولت که از سوی رهبر انقلاب مورد تأکید قرار گرفت، اشاره و اظهار کرد: از همان ابتدا تأکید داشتیم که دولت در عرصه تصمیم‌گیری، مصمم، بدون بهانه‌تراشی و با روحیه مسئولیت‌پذیری تصمیمات لازم را اتخاذ کند و در عرصه عمل، با دقت، جدیت و اجرای بموقع تصمیمات را به ثمر برساند. رئیس‌جمهور صادق‌الوعد بودن دولت را یک شاخص مهم ارتقای امید و اعتماد در کشور خواند و گفت: حتماً تلاش کنیم، چه وعده‌های مقطعی و موردی و چه وعده‌های کلان، به شکل صحیح و بموقع پیگیری و محقق شوند و اگر اجرای وعده‌ای در جایی و به هر دلیلی با اشکال مواجه شد، برای مردم توضیح داده شود.
تعریف پیوست فرهنگی برای مسائل اقتصادی
توجه به اولویت‌های مهم، بویژه مسائل اقتصادی با پیوست فرهنگی نکته دیگری از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب بود که رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد و افزود: همه مسائل کشور دارای اهمیت است، اما مسأله اقتصاد از آنجا که به معیشت مردم مربوط است باید با جدیت دنبال و اقدامات انجام شده برای مردم تبیین شود.
ضرورت تقویت اطلاع‌رسانی دولت
وی بر ضرورت تقویت اطلاع‌رسانی در دستگاه‌های اجرایی بویژه استانداری‌ها برای تبیین اقدامات خوب و مؤثر دولت تأکید کرد و اظهار داشت: روابط عمومی استانداری‌ها با همت مضاعف به وظایف خود در زمینه تبیین اقدامات و دستاوردهای دولت در فضای مجازی و رسانه‌ها عمل کنند. آیت الله رئیسی در ادامه، انسجام و یکصدایی میان اعضای دولت را امری ضروری در تحقق اهداف و برنامه‌های دولت خواند و خطاب به دولتمردان تأکید کرد: سیاست‌ها و برنامه‌های دولت را با بیان مناسب و در زمان مناسب، به شکل صحیح و دقیق برای مردم تبیین کنید و از بروز ناهماهنگی و اقدامات یا اظهارات غیرضروری پرهیز شود.
تشکیل کارگروه برای ارتقای شاخص‌های اقتصاد
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود توجه ویژه به ارتقای شاخص‌های اصلی اقتصاد از جمله کنترل تورم، رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری، رشد اشتغال، درآمد سرانه و کاهش فاصله طبقاتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: علاوه بر بانک مرکزی و مرکز آمار که در این زمینه مسئولیت دارند، در معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری نیز کارگروهی تشکیل خواهد شد که شاخصه‌ها و آمار اقتصادی را به صورت دقیق احصا و علل و عوامل کاهش یا افزایش آنها را در قالب گزارش کارشناسی شده ارائه دهد.
وظیفه مستمر استانداران در قبال تولید
آیت‌الله رئیسی در ادامه توجه به تولید را به عنوان یکی دیگر از توصیه‌های رهبر انقلاب به دولت مورد اشاره قرار داد و گفت: استانداران موظف‌اند با پیگیری‌های مستمر، موانع تولید را شناسایی و رفع کرده و واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل را فعال کنند. گاهی مشکل یک واحد تولیدی تعطیل شده با یک پیگیری ساده رفع و ظرفیت‌های تولیدی و اشتغال آن فعال می‌شود.
رئیس‌جمهور همچنین بار دیگر ضرورت همراهی شبکه بانکی در احیای واحدهای تولیدی در کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: مجدداً تأکید می‌کنم که بانک‌ها به هیچ‌وجه اجازه تعطیلی واحدهای تولیدی به بهانه‌های مختلف را ندهند.
رفع عقب‌ماندگی‌ها در حوزه مسکن
موضــــــوع مســـــــــکن و رفـــــــــع عقب‌ماندگی‌ها در زمینه تولید آن، دیگر محور سخنرانی رئیس‌جمهور در این جلسه بود. آیت‌الله رئیسی تأمین مسکن برای مردم را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت دانست و گفت: استانداران مسأله تأمین مسکن و کنترل اجاره‌بها را به شکل ویژه دنبال کنند و در تصمیمات خود در این زمینه منتظر دستور یا اجازه از مرکز نباشند.
فعالسازی معادن و استفاده از ظرفیت‌ها و منابع خدادادی، مسأله دیگری بود که رئیس‌جمهور آن را مورد تأکید قرار داد.
آیت‌الله رئیسی افزود: قابل قبول نیست که با گذشت یک سال از عمر دولت همچنان شاهد معطل ماندن معادنی برای بهره‌برداری باشیم. هیچ نهاد و سازمانی مجاز نیست به هر بهانه‌ای فعالسازی و بهره‌برداری از معادن را متوقف کند.

بــــرش
دستور رئیس جمهور برای کنترل هزینه‌های جاری دستگاه‌های اجرایی
​​​​​​​در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که سه‌شنبه شب و به ریاست آیت الله رئیسی تشکیل شد، گزارشی درباره روند کاهشی تورم ماهانه در کشور بویژه کنترل رشد قیمت اقلام خوراکی در مردادماه بیان شد. بر اساس این گزارش نرخ تورم مرداد ۲ درصد اعلام شد که در مقایسه با ماه‌های گذشته کاهش محسوسی داشته است. رئیس جمهور نیز با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم کاهش تورم تأکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای اقتصادی ضمن کنترل هزینه‌های خود، با تمام توان برنامه‌های مصوب را برای کاهش هر چه بیشتر نرخ تورم بویژه در کالاهای مربوط به معیشت و سفره مردم اجرا کنند. در این جلسه وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش داد میزان عرضه خودرو بدون نقص قطعه، در پنج ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد فزاینده‌ای یافته و صنعت خودرو توانسته با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی زنجیره تولید را کامل کند. 
بهره‌گیری از ظرفیت‌های پژوهشگاه‌های علوم انسانی
آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز که سه شنبه گذشته برگزار شد، با تأکید بر ضرورت ایفای نقش و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پژوهشگاه‌های علوم انسانی در جهت بازسازی و اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی کشور، از اعضای حقیقی و حقوقی این شورا خواست طرح‌ها و پیشنهادهای خود را برای این منظور به دبیرخانه شورا ارائه کنند.