بیمه یکروزه کارگران با 6500 تومان

محدثه جعفری
خبرنگار

حدود سه سال است که اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی در انتظار رأی نمایندگان خانه ملت قرار دارد و طی این روزها و سال‌هایی که پشت سر گذاشتیم تعداد بسیاری از کارگران زحمتکش یا دچار آسیب شدند یا جانشان را از دست داده‌اند، بدون هیچ حمایت و بیمه‌ای که جبرانی بر دردهای معیشتی شان باشد. حال خبرهایی شنیده می‌شود از انعقاد تفاهمنامه‌ای که برای جبران کمبود بیمه اجتماعی کارگران منعقد شده است و کارفرمایان می‌توانند با کمترین هزینه حتی برای یک‌روز کارگران شان را بیمه کنند. جمشید دیوسالار مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنفی تأمین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کشور در رابطه با حوادثی که سالانه جان تعداد بسیاری از کارگران ساختمانی را به مخاطره می‌اندازد به «ایران» می‌گوید: استاندارد حوادث کار برای کارگران ساختمانی در کشورهای توسعه یافته حدود 12 درصد و در ایران حدود 46 درصد است. یکی از موضوعات مهم و حیاتی برای این قشر زحمتکش موضوع بیمه تأمین اجتماعی است که برای تحقق آن همه انجمن‌های کارگری و تعاونی‌های این صنف، پیگیر این مهم هستند تا کارگران ساختمانی و خانواده‌های این افراد بتوانند از این حق اجتماعی و در پس آن بیمه و بازنشستگی برخوردار شوند. همان‌طور که می‌دانید نزدیک به سه سال و شش ماه است که موضوع اصلاح ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی در دست نمایندگان خانه ملت قرار دارد اما هنوز به صحن علنی برای رأی‌گیری و تصویب راه نیافته است.


دیوسالار می‌افزاید: این درحالی است که حوادث کار در این مدت کنار نکشیده و هر روزی که این قانون دیرتر تصویب شود زندگی و آینده بیش از یک میلیون و 200 هزار کارگر ساختمانی و خانواده این عزیزان در معرض آسیب و فقر قرار می‌گیرد. اگر حادثه‌ای برای یک کارگر ساختمانی فاقد بیمه روی دهد دچار آسیب یا نقص عضو شود و حتی جانش را از دست دهد هیچ دیه و مستمری به خانواده‌اش پرداخت نمی‌شود و زندگی این خانواده‌ها که عمدتاً از اقشار ضعیف جامعه هستند، دچار فقر و تنگدستی خواهد شد و مشکلات فراوانی پیش روی شان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه می‌دهد: به درازا کشیدن تصویب اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی و حوادث متعدد پیش روی این افراد سبب شد ما در اتحادیه برنامه‌هایی را برای بیمه و بازنشستگی کارگران ساختمانی داشته باشیم که از کمترین حقوق شان که بیمه است محروم نباشند به همین منظور تفاهمنامه‌ای را با بیمه اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان برای بیمه کارگران ساختمانی منعقد کردیم تا بتوانیم آینده این افراد و خانواده‌هایش را تضمین کنیم. کارگران با پرداخت کمترین حق بیمه می‌توانند از مزایای ازکارافتادگی، بازنشستگی و مستمری فوت برای بازماندگان بهره‌مند شوند. با وجود این بیمه حداقل کارگرانی که در صف انتظار بیمه هستند از تسهیلات بیمه اجتماعی برخوردار خواهند شد.
دیوسالار با بیان آنکه کارگران ساختمانی با پرداخت حداقل مبلغ 133 هزار تومان می‌توانند به عضویت این صندوق درآیند، می‌گوید: دولت برای حمایت از اقشار ضعیف دو برابر مبلغ پرداختی فرد را به بیمه اضافه می‌کند تا فرد بتواند با کمترین هزینه این بیمه اجتماعی را دریافت نماید.
وی در خصوص اینکه شرایط پرداخت مستمری در این صندوق بیمه‌ای کمی متفاوت است، بیان می‌کند: افراد تحت پوشش این بیمه برای دریافت مستمری باید 15 سال سابقه پرداختی داشته باشند و 65 سال سن که در مورد کارگری که از 30 سالگی وارد این صندوق بیمه می‌شود این قانون کمی غیرمنطقی است به همین جهت جلساتی را با مدیران این صندوق داشتیم که آنها قول دادند آیین‌نامه‌های جدیدی برای این بیمه نوشته شود و تغییراتی را اعمال نمایند تا در حق هیچ فرد بیمه پردازی اجحاف صورت نگیرد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنفی تأمین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کشور با اشاره به بیمه یک روزه برای کارگران ساختمانی می‌گوید: برای اولین بار در کشور این اتحادیه قراردادی را با یکی از شرکت‌های بیمه‌ای منعقد کرد تا کارگران ساختمانی بتوانند از بیمه یک روزه بهره‌مند شوند.
بیمه مسئولیت یک‌روزه برای کارگران ساختمانی به این صورت است که اگر فردی می‌خواهد حتی برای یک روز در ساختمانی کار کند بیمه شود و اگر خدایی ناکرده اتفاقی برای این کارگر رخ دهد بتواند خدماتی را دریافت نماید. به این صورت که بعد از اعزام نیرو به محل کار که همان ساختمان‌ها هستند کارفرما برای یک‌روز بیمه کارگر با پرداخت شش هزار و 500 تومان تا سقف پرداخت دیه کامل، فرد را بیمه می‌کند. کارفرمایان می‌توانند از یک‌روز تا یک سال با روزی شش هزار و 500 تومان کارگرانشان را بیمه کرده و اگر حادثه‌ای رخ دهد دیگر کارگر به خاطر نداشتن بیمه دچار مشکل مالی نخواهد شد و این امر می‌تواند کمک شایانی به کارفرما و کارگر باشد.
وی با اشاره به بحث جواز کارگاهی در طرح نظام استاد کاری برای کارگران ساختمانی بیان می‌کند: در طرح نظام استادکاری کارگران با توجه به مهارت و تخصصی که دارند طبقه‌بندی شده و آموزش‌های مورد نیاز در حرفه خودشان را از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت خواهند کرد. به همین منظور اتحادیه تعاونی کارگران تفاهمنامه‌ای را با سازمان فنی و حرفه‌ای در قالب جواز کارگاهی منعقد کرده است تا کارگران با کمترین هزینه ممکن در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و مدرک معتبر فنی دریافت کنند، به عنوان مثال رشته سفتکاری درجه دو هزینه‌ای حدود دو میلیون و 300 هزار تومان دارد اما کارگران برای دریافت این آموزش در قالب جواز کارگاهی یک‌سوم این هزینه را پرداخت خواهند کرد تا بتوانند در طرح نظام استادکاری طبقه‌بندی شوند. این کارگران ساختمانی بعد از گذراندن کلاس‌ها و دوره‌های مختلف دانشی در حد معمار تجربی خواهند داشت.