شیخان: فساد دولت قبل در دخانیات با آب دریا هم پاک نمی‌شود!

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، زد و بند‌های پشت پرده در این شرکت در سال‌های گذشته را افشا کرد و گفت: «باید با آن‌هایی که طراح صحنه‌های فساد هستند و ذهن کارگر ما را از تولید و بازار غافل می‌کنند، شناسایی و برخورد شود.» وی با طرح این سؤال که چه اتفاقی در اکوسیستم شرکت دخانیات افتاد که این بنگاه اقتصادی با صددرصد سود، ۵ هزار میلیارد تومان بدهی به‌بار آورد و در کنار آن هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی ارزش افزوده برجای گذاشت، گفت سؤال اصلی این است که این پول‌ها کجا رفته؟!»
این اولین باری نیست که تخلف یک بنگاه اقتصادی پردرآمد از زبان مدیران جدید افشا می‌شود. ماجرای تخلف در شرکت دخانیات از اواخر سال گذشته آشکار شد. مدیرعامل شرکت دخانیات ایران معتقد است: «حجم فساد در این شرکت در زمان دولت روحانی به اندازه‌ای است که با آب دریای خزر پاک نمی‌شود.»
محمد شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در همایش اعضای شورای اسلامی کار که در مشهد برگزار شد، بار دیگر پرونده تخلفات این شرکت را باز کرده و از تخلفات جدیدی پرده برداشت و شناسایی مفسدان و ورود دستگاه قضا به پرونده تخلفات مالی این شرکت را خواستار شد.
شیخان با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی کار باید زبان گویای کارگران در مسیر حق و عدالت، مبارزه با فساد و ظلم باشید، افزود: «بهره‌مندی رانتی مزایا برای عده‌ای خاص و طبقه خاص، یک درد مزمنی است که سالیان سال شرکت دخانیات را درگیر خود کرده است.»


شیخان به وادادگی در صنعت دخانیات در دولت گذشته اشاره کرد و گفت: «در استان گیلان ظرفیت‌های خوبی برای پرایمری توتون و خرمن وجود دارد و سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در این بخش اتفاق افتاده است، اما متأسفانه در دولت گذشته به شرکت‌های خارجی مجوز راه‌انداز خط پرایمری توتون و خرمن در داخل کشور داده شد و حتی بالاترین مقام رسمی کشور یعنی رئیس‌جمهور برای افتتاحیه این مسئله حضور می‌یابد؛ و ما با این وادادگی که به ظرفیت تولید و اشتغال داخلی آسیب می‌زند، مخالفیم.»
مخالف ویژه خواری هستیم
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با تأکید بر اینکه ما با ویژه‌خواری مخالفیم، افزود: «علاقه‌مندم اعضای شورای اسلامی کار مسیر مبارزه با فساد و تبعیض را دنبال کنند. اینکه ما در چند ماه گذشته بخشی از حقوق تضییع شده کارگران را که بیش از ١٠ سال بر زمین مانده بود، برگرداندیم، جزو وظایف ذاتی ما بوده و اینکه بخشی از مطالبات شما نیز مانده متوجه هستیم و با کمک شما این مطالبات را پیگیری و به نتیجه خواهیم رساند.»
شیخان با طرح این سؤال که چه اتفاقی در شرکت دخانیات افتاد که به رغم صددرصد سود یک نخ سیگار، این بنگاه اقتصادی ۵ هزار میلیارد تومان بدهی داشته و در کنار آن هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی ارزش افزوده دارد، تصریح کرد: سؤال این است که این پول‌ها کجا رفته؟! چرا آن زمانی که باید فریاد می‌زدید و جلوی فساد را می‌گرفتید، خاموش بودید؟»
ریشه‌یابی فساد
شیخان بر ریشه‌یابی فساد تأکید کرد و گفت: «باید با آن‌هایی که طراح صحنه‌های فساد هستند و ذهن کارگر ما را از تولید و بازار غافل می‌کنند، شناسایی و برخورد شود. همان‌هایی که این ۵ هزار میلیارد را بردند و خوردند و پول ارزش افزوده را از خریدار گرفتند و در شرکت خرج گروه و باند خود کردند و یک ریال به دولت ندادند، باید شناسایی شوند».
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با طرح این سؤال که چرا در هشت سال گذشته به‌رغم آماده بودن زیرساخت‌های تولیدی، حجم تولید پایین آمد، گفت: «شما دغدغه تولید دارید، بسیار ارزشمند است، اما اگر گلوگاه‌ها را نگویید و متوجه نباشید که کجای کار زمین مانده، ناخواسته با جریان فساد
همراهی کرده‌اید.»
خرید ارزانتر در مناقصات
شیخان در همین زمینه به برگزاری مناقصات شرکت دخانیات اشاره کرد و گفت: «امسال حقوق کارگران ۵۷ درصد اضافه شد. از طرف دیگر مواد اولیه ۳۰۰ درصد گران شد. اما در بعضی از مناقصات مواد اولیه را به نسبت سال گذشته، میلیارد‌ها تومان ارزان‌تر خریداری کردیم.»
وی با طرح این سؤال که این پول‌ها قبلاً به جیب چه کسانی می‌رفت، افزود: «اینکه شما در سال ۱۴۰۱ به‌رغم افزایش قیمت در بسیاری از شاخصه‌ها موادی بخرید که ۵۰ درصد زیر قیمت سال گذشته باشد، به چه معناست؟ ما در بخش فروش، نظام قیمت‌گذاری را اصلاح کردیم و سهم ما هم از بازار بیشتر شد.»
شیخان با بیان اینکه ما دخانیاتی دلال نمی‌خواهیم افزود: «تا به حال فکر کردید که چرا تنباکو معسل در پنچ سال گذشته در شرکت دخانیات به اندازه یک شرکت زیر پله‌ای تولید می‌شد؟ چون آقایان خود شرکت داشتند و مانع تولید در شرکت دخانیات می‌شدند.»
شیخان با اشاره به راه‌اندازی نشدن مجتمع دخانیات سقز بعد از ۱۵ سال وعده‌های مکرر مدیرعاملان قبلی مبنی بر اینکه این کارخانه به‌زودی راه‌اندازی می‌شود، گفت: «یکی از مسئولان شرکت دخانیات کردستان یک روز ۱۳ مصاحبه از پنج مدیرعامل قبلی دخانیات نزد من آورد و تأکید داشت که به‌رغم این وعده‌ها، کارخانه سقز هنوز راه‌اندازی نشده است.»