آمريکا در پي همزماني توافق و انتخابات سنا است



آرمان امروز| گروه سياسي| کش‌مکش‌هاي برجامي همچنان ادامه دارد و در نتيجه برجام همچنان مبهم‌ترين موضوع نظام بين‌الملل بماند. اين بلاتکليفي البته در حالي است که «خوش‌بيني نسبت به تفاهم» به بيشترين حالت ممکن خود رسيده است. دليل ديگر فرسايشي شدن مذاکرات چيز جز  اين نيست که ايران و آمريکا سعي‌شان را به‌کار مي‌گيرند تا جاييکه امکان دارد، امتياز بيشتري از هم بگيرند.
عبدالرضا فرجي‌راد استاد ژئوپليتيک و کارشناس مسائل بين‌المللي، در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» با تاکيد بر اينکه « مساله‌‌اي که باعث شده،‌ خبر رسمي توافق امروز و فردا شود، به اين دليل است که هيچ‌کدام از طرفين عجله‌اي براي امضاي برگه برجام ندارند» به تحليل فضاي فعلي هسته‌اي مي‌پردازد.
  برجام همچنان بلاتکليف است. کش‌مکش‌هاي دوطرف چه دليلي يا دليل‌‌هايي دارد؟


بايد تاکيد کنم، برجام احيا مي‌شود و اين گره‌کور را بايد بازشدني بدانيم. اما هنوز جزئياتي مانده است تا توافق هسته‌اي رسما اعلام شود. مشخصا ايراني‌ها در پي اين هستند با حل‌شدن مساله‌ پادماني آژانس دست از سر ايران بردارد. با اين توضيح که آمريکايي‌ها در نهايت با بسته‌شدن پرونده پادماني موافقت خواهند کرد. البته ايران به‌واسطه بازي با کلمات دنبال گرفتن امتيازهاي بيشتر است. مخصوصا بحث تضمين ايالات‌متحده که به‌واسطه بد‌عهدي ترامپ در 2018 براي ايراني‌ها بسيار مهم شده است.
  اين ذهنيت که آمريکا هم براي برجام عجله‌اي ندارد، درست است؟
بله. علت عدم عجله آمريکا اين است که مي‌‌‌خواهند با طول  دادن به روند مذاکرات، توافق را در آستانه انتخابات سنا که قرار است، هشتم نوامبر برگزار شود، اعلام کنند. نظرسنجي‌هاي رسمي نشان مي‌دهد 64 درصد مردم اين کشور نظر مثبتي به توافق با ايران دارند. به‌‌همين دليل اگر برجام در روزهاي منتهي به انتخابات اعلام شود، مسئولان آمريکايي‌ مي‌‌توانند به‌‌خوبي از اين اتفاق استفاده تبليغاتي کنند. يعني مردمي که از برجام راضي‌اند، انگيزه راي دادن به دموکرات‌‌ها را داشته باشند. در واقع جوبايدن براي 2 سالي که از دوره رياست‌جمهوري‌اش مانده است، احتياجي مبرم به پيروزي دموکرات‌ها در انتخابات سنا دارد.  در واقع هر دو طرف رفتاري کج‌‌دار و مريز دارند تا  توافق در وضعيتي حاصل شود که بيشترين بهره‌برداري را از اين اتفاق مهم داشته باشند. ايران در هفته آينده پاسخ آمريکا را به اتحاديه‌اروپا مي‌دهد و بعد از واکنش ايالات‌متحده به پاسخ ايران مساله حل شده و برجام رسما دوباره به‌جريان خواهد افتاد.
  البته اگر بر سر پادمان به‌نتيجه برسند.
اين توافق به‌خاطر پادمان به‌هم نخواهد خورد. يعني آمريکا براي اينکه بتواند، مشکل متحدين اروپايي خود را از بحران انرژي در زمستان نجات بدهد و همچنين براي اينکه از هزينه‌هاي تنازع هسته‌‌اي براي کشورشان جلوگيري کند، اين‌بار به‌طور جدي توافق را پيگيري مي‌کند
  پس از نظر شما توافق را بايد حتمي دانست؟
صددرصد! هم ايران و هم آمريکا برجام را در هر شرايطي مي‌خواهند. مساله‌‌اي که باعث شده،‌ خبر رسمي توافق امروز و فردا شود، به اين دليل است که هيچ‌کدام از طرفين عجله‌اي براي امضاي برگه برجام ندارند.