«ابتکار» پیام ماکرون به ابراهیم رئیسی را بررسی می کند تهران در نقش میانجی

گروه بین الملل - در حالی که بیش از 6 ماه از جنگ اوکراین با تمامی پیامدها و تبعات می گذرد، رویکرد جامعه جهانی نسبت به تحولات این جنگ و حمله روسیه متفاوت است. در واقع این جنگ از ابتدای کار نوعی قطب بندی جدید در نظام بین المللی ایجاد کرده و علیرغم تمامی تهدیدها، کشورهای اروپایی را به مرحله تحریم های گسترده و همه جانبه علیه روسیه رسانده است. اقدامی که با گذشت 6 ماه اکنون پیامدهایش در تورم و احتمال کمبود سوخت در زمستان اروپا مشهود است. به همین دلیل همانطور که برخی از کارشناس پیش بینی می کردند، رفته رفته هزینه های جنگ آنچنان افزایش خواهد یافت که کشورهای درگیر با روسیه یا از ادامه کار دلسرد شده و یا اینکه به دنبال ابتکاری برای کاهش تنش ها هستند.
در همین رابطه و در حالی که ایران یکی از بازیگران نزدیک به روسیه در تحولات این جنگ است، روز گذشته محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری نکته جالب توجهی را بیان کرد. او در حساب کاربری خود در توئیتر از درخواست یکی از روسای ارشد اروپای غربی برای میانجی‌گری سیدابراهیم رئیسی در جنگ روسیه و اوکراین خبر داده و نوشت: پس از مجموعه‌ای از رایزنی‌ها، این بسته ابتکار صلح در کنار یک «پیام مهم» از سوی امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه به مسکو ارسال شده است.
امیرعبداللهیان که به مسکو سفر کرده نیز، شامگاه سه شنبه پیش از عزیمت به روسیه در خصوص اهدافش از سفر به روسیه اظهار کرد: هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین براساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است. برخی طرف‌های غربی خواهان نقش‌آفرینی فعال تهران در این موضوع هستند.
پس از صحبت‌های معاون دفتر رئیس جمهوری و نیز اظهارات امیرعبدالهیان در آستانه سفر به روسیه، بررسی‌های به عمل آمده نشان داد که منظور جمشیدی از یک مقام ارشد اروپایی، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه است.


در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف گفت: از حسن استقبال جناب آقای لاوروف تشکر می‌کنم. من در جریان گفت‌وگوهای امروز حامل پیام یکی از رهبران اروپایی و درخواست شان از آقای رئیسی بودیم در حوزه اوکراین بودم. ایده‌هایی برای کمک به برقراری صلح مطرح است و این ایده‌ها را مطرح کردیم. ایران موضع خودش را در خصوص اوکراین به روشنی بیان کرده است.  در مساله اوکراین در خصوص موضوعات انسانی هم شامل اسرا صحبت کردیم. در خصوص رویدادهای اخیر در خصوص نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، نگرانی جامعه جهانی را مورد توجه قرار دادیم.
وی ادامه داد: ما معتقدیم باید برای برون رفت از این وضعیت از همه ظرفیت‌های موجود استفاده شود؛ در این مسیر ایران آمادگی دارد برای مساعدت و همکاری برای برقراری امنیت در این نیروگاه اقدام کند. 
خطای محاسباتی اروپا و آمریکا
حال این پرسش به ذهن می رسد که «چرا غرب دست به دامن ایران شده است!؟» پیشتر آمریکا تلاش کرد که با سفر به عربستان و متقاعد کردن آل سعود برای افزایش صادرات، از بهای انرژی در جهان بکاهد که راه به جایی نبرد و دستاورد آن چند عکس یادگاری با بن سلمان بود. در حالی که تنها چند روز پس از تور خاورمیانه ای بایدن، تهران میزبان روسای جمهوری ترکیه و روسیه بود که از وزن بالای سیاسی کشورمان در مناسبات منطقه ای و جهانی پرده برمی داشت.
اینک اروپا دست یاری به سوی ایران دراز کرده که از یک سو در حال مذاکره با غرب برای حل و فصل اختلافات هسته ای است و از سوی دیگر مناسبات حسنه ای با روسیه دارد؛ مناسباتی که به توافق استراتژیک ۲۰ ساله بین تهران- مسکو منتهی شد و یکی از محورها و اهداف سفر وزیر خارجه نیز همین توافق است.
طبق گفته برخی ناظران، اروپا و آمریکا در جنگ اوکراین دچار خطای محاسباتی شده اند.چرا که اورپا نزدیک به ۴۰ درصد از واردات گاز طبیعی و یک چهارم نفت خود را از روسیه تامین می‌کند.
به گزارش ایرنا به باور کارشناسان، جایگزین کردن منابع انرژی روسیه در کوتاه‌ مدت کاری بسیار دشوار و حتی غیرممکن خواهد بود؛ به ویژه با توجه به اقداماتی که در سال‌های اخیر توسط کشورهای بزرگی مانند آلمان برای حذف تدریجی انرژی هسته‌ای و زغال‌سنگ انجام شده، سوخت‌هایی که هر دو می‌تواند جایگزینی برای سوخت روسیه باشد.
نشریه «فارین پالیسی» در گزارشی در همین رابطه با عنوان «اروپا هیچگاه نمی‌تواند انرژی روسیه را نادیده بگیرد» در این پیوند نوشت: برای هفته‌ها، رهبران اروپایی با وجود اینکه از حمله روسیه به اوکراین ناراضی هستند اما انرژی مسکو را از تحریم‌های گسترده در امان نگاه داشته‌اند تا کشورهای خود را که بسیاری از آنها به‌شدت به تامین انرژی از این کشور وابسته‌اند، در تنگنای انرژی قرار ندهند.
حال تورمی که می بایست گریبانگیر روسیه شود، دامن خود اروپایی ها گرفته تا جایی که تورم در بخش مواد غذایی به حدود ۱۰ درصد و در بخش انرژی به حدود ۴۰ درصد رسیده است؛ شرایطی که برای آمریکا نیز به همین منوال پیش می رود و تورم در ایالات متحده رکورد چهار دهه قبل را شکسته است.