« ابتکار» راهکارهای موثر بر کاهش قیمت در بازار مسکن را بررسی کرد چالش عبور از درد مسکن

کیمیا نجفی
سرحدی، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: کاهش قیمت مسکن که وعده جدید وزیر راه و شهرسازی است هیچ منطق اقتصادی ندارد. اقتصاد باید روان شود از سوی دیگر سرمایه‌‌هایی که برای سودجویی و سوداگری وارد بخش ساختمان شده‌اند از بازار خارج و روانه بخش تولید شود. در آن شرایط ما شاهد تعادل در قیمت خانه خواهیم بود.
بازار مسکن در سال‌های اخیر به یکی بازارهای گران تبدیل شده است و خانوارها نه تنها برای خرید بلکه برای اجاره نیز با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو شده‌اند.
آشفتگی در قیمت مسکن و اجاره‌بها تا حدی بزرگ شده است که رهبر انقلاب نیز نسبت به آن واکنش نشان دادند. رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌ جمهوری و اعضای هیئت دولت تاکید کردند که مهم‌ترین توفیق دولت احیاءامید و اعتماد مردم بود به وعده‌ها عمل کنید تا آسیب نبیند.


در این جلسه رهبر انقلاب در برشمردن اولویت‌های اقتصادی، مسئله مسکن را مورد توجه قرار دادند و گفتند: «در قضیه مسکن عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که موجب افزایش سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بها و رنج و زحمت مردم شده است.»
پس از فرمایشات رهبری درخصوص افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن و اجاره‌بها رستم قاسمی، وزیر راه ‌و شهرسازی در یک برنامه تلوزیونی گفت: «فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع مسکن مسئولیت ما را در حوزه مسکن بیش‌تر کرد و با رشد عرضه تلاش می‌کنیم مردم خانه‌های ارزان‌تری بخرند.»
رستم قاسمی همچنین درباره اقدامات انجام شده در حوزه مسکن در یک سال گذشته گفت«: فاصله موجود در حوزه مسکن ناشی از عدم انجام اقدامات در حوزه مسکن در دولت گذشته بود و این موجب شد که قیمت مسکن افزایش یابد. اقدامات دولت در حوزه مسکن با ابلاغ قانون جهش تولید شروع شد و برای اجرای آن باید زیر ساخت فراهم شود که یکی از این اقدامات طراحی سامانه ثبت‌نام و شناسایی اراضی مورد نظر و طراحی سایت‌ها بود که به سرعت انجام و سامانه طراحی شد و همچنین پالایش متقاضیان آغاز شد و ساخت واحدها صورت گرفت‌. در ۶ ماه ابتدایی سال دولت اراضی یک ونیم میلیون واحد مسکونی را بارگذاری کرد و طراحی سایت‌ها انجام شد، ساخت یک و نیم میلیون واحد در مراحل مختلف آغاز شده است. مسکن یک ساله ساخته نمی‌شود زمان می‌برد اما تاکنون توانسته‌ایم این اراضی یک و نیم میلیون واحد را تامین کنیم و امیدوارم تا دو سال عملیات اجرایی ساخت ۲ میلیون واحد را انجام دهیم. اجرای پروژه نهضت ملی مسکن روی ریل خوبی قرار گرفته است و وزارت راه شهرسازی تا پایان شهریور امسال اراضی 2 میلیون واحد مسکونی را تامین میکند و ساخت واحدها آغاز می‌شود. امیدوارم تعهد ۴ میلیون مسکن در ۴سال تحقق یابد.»
برای ارزان شدن مسکن باید اقتصاد رونق بگیرد
وزیر راه‌ و شهرسازی وعده ارزان‌تر شدن خانه را در حالی به مردم می‌دهد که قیمت تمام‌شده مصالح بالا بوده و این سوال مطرح می‌شود دولت چگونه می‌خواهد خانه‌ها را ارزان‌تر به دست مردم برساند؟ احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن در این خصوص به «ابتکار» گفت: کاهش قیمت مسکن که وعده جدید وزیر راه و شهرسازی است هیچ منطق اقتصادی ندارد. اگر قرار بود قیمت‌ها دستوری کاهش پیدا کند که طی سال‌های اخیر این اتفاق می‌افتاد، به هر حال بازار کار خود را کرده و مسیر خود را طی می‌کند.
وی با اشاره به راهکار کاهش قیمت در بازار مسکن ادامه داد: اقتصاد باید روان و بخش‌های مختلف فعال شوند از سوی دیگر سرمایه‌‌هایی که برای سودجویی و سوداگری وارد بخش ساختمان شده‌اند از بازار خارج و روانه بخش تولید شود. در آن شرایط ما شاهد تعادل در قیمت خانه و ساختمان خواهیم بود و عرضه به تقاضا نزدیک می‌شود.
این کارشناس بازار مسکن گفت: ما نمی‌توانیم با دستور قیمت‌ها را کاهش دهیم و برای کنترل بازار مسکن باید به سراغ راه‌حل‌هایی برویم که باعث رونق اقتصاد می‌شود و موانع بر سر راه تولید را از بین می‌برد.
وی همچنین با اشاره به وضعیت نامناسب بازار مسکن افزود: اکنون حتی اگر قیمت‌ها را ثابت نگه دارند باز هم مردم قادر به خرید مسکن نخواهند بود. متاسفانه افراد توان خرید خانه را ندارند و بیشتر معاملاتی که انجام می‌شود معاملات سوداگرایانه است.
بررسی وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آینده
این کارشناس بازار مسکن در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برجام وضعیت بازار مسکن را در ماه‌های آتی بررسی کرد و گفت: من معتقدم که بالاخره در هفته‌های آینده یک برجام نیمه‌جان حتما امضا خواهد شد و گشایش‌هایی صورت خواهد گرفت. اگر حتی به صورت موقت موانع اصلی از بین برود و ما بتوانیم صادرات نفت و بازگشت پول‌ها را داشته باشیم بدون شک یک شوک شدید قیمتی را در بازار خواهیم داشت و قیمت‌ مسکن حدود 30 تا 40 درصد ریزش خواهد کرد.
سرحدی اظهار کرد: البته این ریزش موقتی خواهد بود و پس از چند ماه بازار راه خود را پیدا می‌کند و قیمت‌ها به تعادل می‌رسد اما در ابتدای کار ما یک ریزش به یکباره را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: اما اگر بخواهیم بدبینانه به این ماجرا نگاه کنیم و برجام را منتفی بدانیم که البته بعید می‌دانم وضعیت در اقتصاد و بازار مسکن خیلی بدتر از الان خواهد شد. در آن شرایط پول ملی ما بی‌ارزش شده و ما شاهد گرانی اجناس خواهیم بود.
این کارشناس بازار مسکن گفت: اگر برجام احیا نشود ما شاهد رکود در بازار مسکن خواهیم بود، تولید افت می‌کند چراکه مصالح گران می‌شود. در آن شرایط ساخت و ساز نه برای سازندگان به صرفه خواهد بود و نه خریداران می‌‌توانند اقدام به خرید کنند. در نتیجه ما شاهد یک رکود شدید در بازار خواهیم بود.