آتش سودجويان بر جان تالاب انزلي

پای زمین خواری گسترده در میان است سياوش پورعلي 
آرمان امروز|گروه جامعه| تالاب انزلي باز هم دچار حريق شد. اين دومين بار بود که در تابستان سال جاري شهروندن غرب استان گيلان صبح را با آلودگي هواي ناشي از حريق تالاب آغاز کردند. روز جمعه 11 شهريور خبر آتش‌سوزي تالاب انزلي در رسانه‌ها منتشر شد. هرچه مردم غير بومي از تخريب محيط‌زيست نگران  شدند، ولي اين‌گونه حوادث براي مردم بومي امري عادي محسوب مي‌شود، زيرا در سال‌هاي اخير به‌دليل خشکسالي و عدم آبگيري تالاب در فصل بارندگي برخي از افراد سودجو تلاش مي‌کنند با ايجاد آتش‌سوزي‌هاي برنامه‌ريزي شده شرايط را براي تصرف زمين‌هايي که متطلق به مردم و محيط زيست است را براي خودشان محيا کنند. اين موضوع تنها به زمين‌هاي خشک‌ شده اطراف تالاب انزلي باز نمي‌گردد بلکه در سال‌هاي اخير تصرف زمين‌هايي که مالکيت آن با محيط زيست و ... است افزايش يافته است. چنين حوادثي را در مناطق حفاظت شده آشوراده، تصرف زمين‌هاي ساحلي، خشک‌کردن شاليزارها به قصد تبديل به کاربري مسکوني و تجاري، آتش‌سوزي در نخلستان‌هاي جنوب کشور، قطع درختان به قصد فروش و ... را مشاهده مي‌کنيم و بايد بگوييم به‌دليل آنکه مسئولان قضايي و استاني سخت‌گيري آنچناني با متخلفان ندارند بايد شاهد افزايش چنين حوادثي باشيم.
متهمان دستگير شدند
دادستان انزلي صبح روز گذشته در مصاحبه‌اي از دستگيري فردي خبر داد که عامل آتش‌سوزي روز جمعه تالاب انزلي معرفي شده است. او در همين مورد ادامه داد: با دستور قضايي عامل آتش افروزي در حدود 40 هکتار از اراضي تالاب انزلي در منطقه چراغ پشتان، بندرانزلي شناسايي و توسط ماموران انتظامي دستگير شد. اکبر سبحاني، در تشريح جزييات دستگيري فردي که عامل آتش‌سوزي تالاب خوانده مي‌شود به ايرنا گفت: فردي که دستور قضايي عليه آن از سوي دادستاني انزلي صادر شده از افراد بومي ساکن در منطقه چراغ پشتان شهرستان بندر انزلي است که جهت انجام تحقيقات مقدماتي تحت نظر قرار گرفته است. وي با تاکيد بر اينکه دستگاه‌هاي متولي مانع سوءاستفاده سودجويان شوند، اضافه مي‌کند: حسب دستور دادستان، دستگاه‌هاي متولي مانند شرکت آب منطقه‌اي و منابع طبيعي و ... بايد نسبت به استخراج مختصات جغرافيايي اين مناطق اقدام کرده و به دادستاني اعلام کنند تا سودجويان نتوانند با الحاق اين اراضي به ملک خويش، زمين‌هاي مورد نظر را تصرف کنند.


سدي در برابر تخريب محيط زيست
فربد، يکي از شهروندان بندر انزلي است که در کنار تالاب انزلي زندگي مي‌کند او با انتقاد از عدم تنبه کساني که دست به آتش‌سوزي مي‌زنند به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «در سال‌هاي اخير مي‌بينيم که تعداد آتش‌سوزي‌ها در اطراف مرداب بيشتر شده است چون تنها آتش‌سوزي‌هايي وسيع در رسانه‌ها منتشر مي‌شود. بسياري از افراد بومي به بهانه اينکه تالاب خشک شده است مي‌خواهند حياط خانه خودشان را بزرگ‌تر کنند و يا اينکه تبديل به زمين‌‎هاي کشاورزي کنند به نظر من مي‌توان از اين موراد چشم پوشي کرد چون مساحت کمي را در بر مي‌گيرد ولي آنچه بايد مقامات قضايي در موردش سخت‌گيري کنند برخورد با کساني است که براي اين‌گونه حادثه‌ها برنامه‌ريزي مي‌‌کنند. اين افراد را به اشد مجازات برسانند چون اين نفرات توسط باندهاي بزرگ زمين‌خواري اجير مي‎شوند. اين باندها را افرادي تشکيل مي‌دهند که با نزديکي به شخصيت‌هاي سياسي منابع طبيعي را مصادره مي‌کنند.» او با اشاره به کاهش آب در مرداب انزلي ادامه مي‌دهد: «الان ديگر آب آنچناني در مرداب انزلي نيست و يا به ني‌زار تبديل شده است و يا پر از فاضلاب شهري و صنعتي شده است. آب اينقدر کم است که نمي‌توانيم با قايق موتوري چرخي در مرداب بزنيم. رودخانه‌هايي که مرداب مي‌ريزند هر سال فقرتر و کم آب‌تر مي‌شوند و همين موضوع باعث شده است تا ميدان براي بانده‌هاي زمين‌خوار آماده شود. آنها مي‌آيند شخصي را اجير مي‌کنند و نقطه‌‎اي به او نشا مي‌دهند و مي‌گويند بسوزان! اين فرد هم چون از افراد بومي محل است و شرايط مالي چنداني ندارد، پيشنهادشان را قبول مي‌کند. بعد از اينکه منطقه در آتش سوخت، مي‌آيند حصارکشي مي‌کنند و درخت مي‌کارند و رفته رفته يک کلبه هم در آنجا احداث مي‌کنند و بعد با ارتباط‌هايي که دارند زمين را به نام خودشان مي‌زنند. مجازات پاييني که براي چنين افرادي تعيين مي‌کنند باعث شده که هرکسي به خودش اجازه مي‌دهد براي رسيدن به باغ و زمين و ... دست به آتش‌سوزي تالاب بزند. سال گذشته هم چند نفر را به جرم آتش‌سوزي در تالاب دستگير کردند ولي بعد از گذشت کمتر از 24 ساعت آزاد شد.» اين شهروند انزلي‌چي در پايان مي‌گويد: «اين شرايطي است که در مورد سواحل انزلي هم وجود دارد و هر سال مي‌بينيم که تعداد زمين‌هاي که توسط افراد سودجو تصرف مي‌شود افزايش پيدا کرده است و اگر همينطور پيش برو قطعا چيزي از محيط زيست باقي نمي‌ماند و نسل‌هاي آينده به جاي ساحل و مرداب بايد ويلاهاي لاکچري ببينند. متاسفانه برعکس چيزي که در رسانه‌ها اعلام مي‌کنند برخوردي با متخلفان صورت نمي‌گيرد و افرادي که با مسئولان جديد روي کار مي‌آيند مي‌خواهد در کمتر از چهار سال بار خود و اطرافيان‌شان را ببند و چه حوزه‌اي بي‌صاحب‌تر از محيط زيست که زورش حتي به افراد محلي هم نمي‌رسد. مسئولان به‌جاي آنکه با افراد متخلف برخورد کنند به نظر آنها را تشويق هم مي‌کنند.»  
آتش دوباره به جان انزلي
اولين آتش سوزي در سال 1401 و در تالاب انزلي، در 31 تيرماه رخ داد که حدود 15 هکتار از تالاب انزلي را در محدوده روستاي کوچک محله  طعمه حريق کرد و اين دومين آتش سوزي در سال جاري در تالاب انزلي است. تالاب بين المللي انزلي در سال گذشته شاهد چندين مورد آتش‌سوزي بزرگ بود که در آن بخش وسيعي از نيزارهاي روستاهاي شانگهاي پرده، روستاهاي طالب‌آباد، ليجارکي و منطقه چراغ پشتان انزلي طعمه حريق شدند که همه اين حريق‌ها به قصد تصرف اراضي و توسط سودجويان انجام شد. در سال 98 نيز حدود 10 هکتار از نيزارهاي تالاب بين‌المللي انزلي توسط سودجويان طعمه آتش شد. اين تالاب بين‌المللي با مساحتي حدود 20 هزار هکتار که از شمال به انزلي، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق به خمام، از جنوب شرقي به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار محدود مي‌شود. تالاب انزلي سال 1354 در فهرست تالاب‌هاي بين‌المللي کنوانسيون رامسر به ثبت جهاني رسيد. همچنين سازمان بين‌المللي حيات پرندگان، اين تالاب را به‌عنوان زيستگاه با اهميت براي پرندگان تشخيص داده‌ و جزو تالاب‌هاي طبيعي و آب شيرين کشور و  از جمله زيباترين مناظر آبي منطقه محسوب مي‌شود ولي بايد منتظر باشيم، در شرايطي که هيچ محدوديتي براي اين سودجويان وجود ندارد، هکتارهاي بيشتري از تالاب انزلي از بين برود.
سایر اخبار این روزنامه
جمهوري اسلامي دخالتي در کشور هاي ديگر ندارد افشاگری روحانی 3 ريسک پيش روي اقتصاد آتش سودجويان بر جان تالاب انزلي افشاگری روحانی مخبر:کارکنان دولت صاحبخانه می‌شوند ضرورت تصمیم‌گیری‌های واقع‌بینانه قطر چگونه قطر شد؟ قوانین برخورد با جرایم خشن، کافی است؟‌ توافق برجامی؛ نه خیلی دور نه خیلی نزدیک ارز تک نرخی پیشکش، تورم را کنترل کنید «نشاط اجتماعي» موضوع فراموش شده اروپا، سکوي پرتاب درآمدهاي نفتي ايران نقشه روسيه براي قره باغ جمهوري اسلامي دخالتي در کشور هاي ديگر ندارد افشاگری روحانی 3 ريسک پيش روي اقتصاد آتش سودجويان بر جان تالاب انزلي توافق برجامی؛ نه خیلی دور نه خیلی نزدیک ارز تک نرخی پیشکش، تورم را کنترل کنید «نشاط اجتماعي» موضوع فراموش شده اروپا، سکوي پرتاب درآمدهاي نفتي ايران نقشه روسيه براي قره باغ ضرورت تصمیم‌گیری‌های واقع‌بینانه قطر چگونه قطر شد؟ قوانین برخورد با جرایم خشن، کافی است؟‌ افشاگری روحانی مخبر:کارکنان دولت صاحبخانه می‌شوند