ارز تک نرخی پیشکش، تورم را کنترل کنید

آرمان امروز| رؤساي اتاق‌هاي بازرگاني، تعاون و اصناف ايران در نامه‌اي به رئيس جمهوري ضمن برشمردن 4 مانع بر سر راه توسعه صادرات غيرنفتي، خواستار تک نرخي شدن ارز شدند. در واقع فعالان بخش خصوصي در حالي خواستار ايجاد نظام تک نرخي ارز هستند که به اعتقاد کارشناسان ارزتک نرخي به اقتصاد ازاد نيازمند است که اگرچه دولت سيزدهم با حذف ارز 4200 توماني و فراهم آوردن فروش ارز توافقي تلاش کرده تا به سمت کاهش شکاف قيمتي ارز نيمايي و بازار آزاد حرکت کند اما در شرايطي که اقتصاد کشور تحت تاثير تکانه هاي جراحي اقتصادي قرار داشته و کنترل تورم نيز همچنان نتيجه خاصي را در پي نداشته بنابراين اجراي نظام ارز تک نرخي بيش از هر زماني مي تواند زمينه ساز رانت و فار بيشتر بر سفره مردم شود.
نامه تشکل هاي بخش خصوصي به رئيس دولت
بر اساس اين گزارش رؤساي اتاق‌هاي بازرگاني، تعاون و اصناف ايران در نامه‌اي به رئيس جمهوري نکات لازم براي تداوم روند رو به رشد صادرات غيرنفتي کشور و نياز به استمرار کسب درآمدهاي ارزي اعلام کردند.در اين نامه ابتدا فعالان بخش خصوصي نسب به سياستهاي دولت ابراز قدرداني کرده و توسعه ارتباط با همسايگان را دستاورد ديپلماسي تجارت عنوان کرده و پس از ان با توجه به ضرورت تداوم روند رو به رشد صادرات غيرنفتي کشور و نياز به استمرار کسب درآمدهاي ارزي، به ارائه پيشنهادات و اولويت ها پرداخته اند. بر اساس نامه فعالان بخش خصوصي با تغيير سياست‌هاي ارزي کشور به جهت اجراي طرح مردمي سازي اقتصاد، متأسفانه به تعداد ارزهاي چندنرخي موجود افزوده شده است. لذا با توجه به آثار مخرب وجود ارز چندنرخي در اقتصاد، ضروري است تدبيري انديشيده شود تا قيمت‌هاي مختلف ارز در سامانه نيما، سنا، بازار متشکل ارزي و نرخ توافقي ميان صادرکنندگان با صرافي‌ها، به يک قيمت واحد سوق پيدا کند؛ به خصوص اينکه با توجه به تفاوت زياد نرخ ارز حواله وارداتي با نرخ واقعي که از جيب صادر کنندگان پرداخت مي‌شود، عملاً رانت جديدي در راستاي واردات ايجاد شده است.، همچنين  بروکراسي‌هاي اداري همچنان يکي از 5 مشکل کليدي و اساسي کشور است که توليدکنندگان، صادرکنندگان و حتي واردکنندگان مواد اوليه واحدهاي توليدي با آن مواجه هستند. لذا ضروري است در اين حوزه، دولت اهتمام ويژه و اقدامات مشخصي را متناسب با هر دستگاه در حذف قوانين و مقررات زائد و دست و پاگير دو اقتصاد کشور داشته باشد. به نحوي که گزارش‌هاي ملموس راجع به تسهيل قوانين و مقررات مخل به صورت فصلي توسط کارگروهي متشکل از نمايندگان سه اتاق، معاونت حقوقي رياست جمهوري و وزارت امور اقتصادي و دارايي به حضرتعالي تقديم گردد.
در ادامه اين نامه آمده :عليرغم نص صريح مواد 2 و 3 قانون بهبود محيط کسب و کار، تأکيدات مقام معظم رهبري و نيز سياست‌هاي مکرر اعلامي از سوي جنابعالي، متأسفانه برخي دستگاه‌هاي دولتي علاقمند به استفاده از نظرات بخش خصوصي قبل از نهايي کردن تصميمات خود نيستند، در اين ارتباط دستوراتي توسط معاونت حقوقي رئيس جمهور در دولت فعلي و دولت‌هاي قبلي به دستگاه‌هاي اجرايي مبني بر ضرورت نظرخواهي از فعالان اقتصادي پيش از تصويب و ابلاغ هرگونه بخشنامه و دستورالعمل و همچنين پيش آگهي کردن مقررات اجرايي جديد از سوي دولت داده شده است، ليکن متأسفانه همچنان تعدد صدور بخشنامه‌هاي خلق الساعه، به بي ثباتي فضاي اقتصادي و سلب قدرت برنامه ريزي از فعالان اقتصادي مي‌انجامد. لذا دستور خاص حضرتعالي در اين حوزه و برخورد با خاطيان بسيار راهگشا خواهد بود. از سوي ديگر  تأمين سرمايه در گردش همچنان به عنوان يکي از معضلات واحدهاي توليدي و صادراتي مطرح است؛ به خصوص اينکه بعد از اجراي سياست مردمي سازي اقتصاد و تورمي که در سايه آن حادث شده، هزينه تأمين گردش مالي بنگاه‌هاي توليدي و بازرگاني به شدت بالا رفته و عملاً تأمين منابع از بانک‌ها نيز با مشکلات بسيار جدي مواجه شده است. لذا لازم است بازنگري لازم در نرخ سود بانکي صورت گيرد و امکان تأمين منابع مالي براي جبران بخشي از نقدينگي مورد نياز واحدهاي توليدي و به ويژه واحدهاي توليدي صادرات محور فراهم گردد.


گام نخست کنترل تورم
 در اينکه نظام ارز تک نرخي ضرورتي انکار ناپذير در اقتصاد به شمار مي رود ترديدي وجود ندارد اما برخلاف انچه اعضاي اتاق هاي بازرگاني اعلام مي کنند کارشناسان معتقدند در حال حاضر اقتصاد ايران آماده ايجاد ارز تک نرخي نيست و تا زماني که مشکلات ساختاري اقتصاد همچون کنترل نرخ تورم صورت نگيرد اجراي اين خواسته تنها به شکل گيري رانت و فشار مضاعف بر اقتصاد خانوارها منجر خواهد شد. در اين رابطه يحي آل اسحاق مي گويد:  واقعيت اين است که چند نرخي بودن ارز يکي از مشکلات عمده اقتصاد ايران است، چرا که ارز چند نرخي فساد زا و برهم زننده تعادل اقتصادي است. وجود ارز چند نرخي همه‌ي ارکان نظام اقتصادي را دچار اشکال مي‌کند به گونه‌اي که منجر به افزايش ابهام، رانت، فساد مي‌شود و چالش‌هاي مختلفي بر سر راه نظام کنترلي به وجود مي‌آورد.
رئيس اتاق بازرگاني ايران و عراق خاطر نشان کرد: دولت سيزدهم با شجاعت موضوع حذف ارز ترجيحي را کليد زد. به جرات مي‌توان گفت دولت فعلي با حذف ارز 4200 توماني اقدام نسبتا سختي را شروع کرد که بازتاب‌ها وعوارض متعدد آن همچنان محل بحث است و در بخش‌هاي مختلف اقتصاد ديده مي‌شود.  بنابراين تا زماني که اين موضوع به وضعيت ايده آل نرسيده و اقتصاد ايران با معضل تورم دست به گريبان است نبايد به سراغ حذف ارز نيمايي برويم.
 آل اسحاق دليل خود براي عدم حذف ارز نيمايي در وضعيت کنوني اقتصاد کشور را بيان کرد و در اين باره افزود: تورم اصلي‌ترين مساله اقتصاد ايران است. تورم موضوعي است که ساير بخش‌ها و شاخص‌ها را اعم از اقتصادي تا اجتماعي و حتي سياسي از خود متاثر مي‌کند بنابراين در چنين وضعيتي نبايد به صورت شتابزده پيشنهاد تک نرخي شدن ارز و عبور از ارز نيمايي را داد چرا که اقتصاد ايران همچنان در حال پس دادن تکانه‌هاي حذف ارز ترجيحي است، لذا تا زماني که آثار مطلوب اين اصلاح در اقتصاد مشاهده نشود نبايد به سراغ درمان ارز نيمايي رفت، به اين دليل که همزمان نمي‌توان چند موضوع مختلف و حاد اقتصادي را با هم اصلاح کرد.
رئيس اتاق بازرگاني ايران و عراق با تاکيد به اينکه تک نرخي شدن ارز در زمان مناسب بايد در دستور کار دولت قرار بگيرد، گفت: تک نرخي شدن ارز سخن و مطالبه کامل درستي در اقتصاد است، اما در اقتصاد ايران تحقق اين موضوع وابسته به زمان و موقعيت مناسب است، يعني وضعيت کنوني زمان خوبي براي تک نرخي شدن ارز نيست، بلکه زماني مي‌توان ارز را تک نرخي کرد که بخش عمده‌اي از معضلات اقتصادي مثل تورم حل شده باشد.
سایر اخبار این روزنامه
جمهوري اسلامي دخالتي در کشور هاي ديگر ندارد افشاگری روحانی 3 ريسک پيش روي اقتصاد آتش سودجويان بر جان تالاب انزلي افشاگری روحانی مخبر:کارکنان دولت صاحبخانه می‌شوند ضرورت تصمیم‌گیری‌های واقع‌بینانه قطر چگونه قطر شد؟ قوانین برخورد با جرایم خشن، کافی است؟‌ توافق برجامی؛ نه خیلی دور نه خیلی نزدیک ارز تک نرخی پیشکش، تورم را کنترل کنید «نشاط اجتماعي» موضوع فراموش شده اروپا، سکوي پرتاب درآمدهاي نفتي ايران نقشه روسيه براي قره باغ جمهوري اسلامي دخالتي در کشور هاي ديگر ندارد افشاگری روحانی 3 ريسک پيش روي اقتصاد آتش سودجويان بر جان تالاب انزلي توافق برجامی؛ نه خیلی دور نه خیلی نزدیک ارز تک نرخی پیشکش، تورم را کنترل کنید «نشاط اجتماعي» موضوع فراموش شده اروپا، سکوي پرتاب درآمدهاي نفتي ايران نقشه روسيه براي قره باغ ضرورت تصمیم‌گیری‌های واقع‌بینانه قطر چگونه قطر شد؟ قوانین برخورد با جرایم خشن، کافی است؟‌ افشاگری روحانی مخبر:کارکنان دولت صاحبخانه می‌شوند