توافق برجامی؛ نه خیلی دور نه خیلی نزدیک

شنیده ها از برگزاری جلسه رابرت مالی با کمیته امورخارجی مجلس سنا درباره مذاکرات با ایران حکایت دارد آرمان امروز | مذاکرات برجامی همچنان با بیم و امید در حال بررسیاست و در تازه‌ترین این تحرکات خبرها حاکی از آن است که رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران قرار است در جلسه‌ای محرمانه با قانونگذاران کمیته امور خارجی مجلس سنای آمریکا درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران صحبت کند. رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران قرار است در جلسه‌ای محرمانه با قانونگذاران کمیته امور خارجی مجلس سنای آمریکا درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران صحبت کند. پایگاه پولیتیکو بر اساس یادداشتی که می‌گوید به رویت این مجله رسیده گزارش داد این جلسه قرار است روز ۱۴ سپتامبر (۱۶ شهریورماه) برگزار شود.
احیای برجام مناسبترین راه تعامل با ایران است
همچنین یک منبع در وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سعودی العربیه تاکید کرد: واشنگتن معتقد است که مناسب‌ترین راه تعامل با ایران احیای توافق هسته‌ای است.
وی که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است همچنین خاطرنشان کرد که کشورش اصرار دارد که تحقیقات درخصوص آثار اورانیوم یافته شده در سایت‌های هسته‌ای ایران تکمیل شود.


مشکل در حد چند کلمه است
مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران اعلام کرد ایران خواستار رفع ابهامات باقی مانده در متن است. امریکا نیز خواستار حفظ ابهامات است.
محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای در خصوص مذاکرات احیای برجام در توئیتی نوشت: روزی مذاکره کننده غربی گفت «کلمات اهمیت دارند». بله، کلمات بسیار عواقب دارند.
وی در ادامه نوشت: برای همین ایران خواستار رفع ابهامات باقی مانده در متن است. امریکا نیز خواستار حفظ ابهامات است، تا بتواند از آن‌ها «استفاده» کند. مرندی افزود: مشکل هم در حد چند کلمه است. اگر توافق را می‌خواهند، ابهامات را رفع کنند.
مذاکرات با تعویق همراه خواهد بود
در همین شرایط پالیتیکو پیش بینی کرده با شرایطی کنونی دولت بایدن احتمالا توافق بر سر احیای برجام را تا ماه نوامبر (آبان) به تعویق بیاندازد. بر اساس این گزارش، توافق احیای برجام در صورت حصول احتمالا باید در کنگره بررسی
شود.
اما با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات میان دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر بسیاری از دموکرات‌ها ممکن است حاضر نباشند درگیر بحث و بررسی درمورد توافق ایران شوند و باتوجه به فاصله موجود تا انتخابات، احتمال دارد که مذاکرات تا بعد از پایان انتخابات در نوامبر متوقف شود. آکسیوس هم با تائید این مسئله نوشت: «پاسخ کتبی تیم مذاکره کننده ایرانی به پیش نویس توافق هسته ای، مورد موافقت دولت بایدن قرار نگرفته  و به نظر می‌رسد بعید است در روزهای آینده توافقی امضا شود و ممکن است  منجر به تصمیم دولت بایدن تا بعد از انتخابات میاندوره ای شود».
در این شرایط پالیتیکو ادعا کرده متن یادداشتی را رویت کرده که رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد امریکا در مذاکرات هسته ای در روز ۱۴ سپتامبر در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر می‌شود و قرار است جلسه‌ای محرمانه با قانونگذاران کمیته امور خارجی مجلس سنای آمریکا درباره وضعیت مذاکرات احیای برجام با ایران برگزار کند.
سایر اخبار این روزنامه
جمهوري اسلامي دخالتي در کشور هاي ديگر ندارد افشاگری روحانی 3 ريسک پيش روي اقتصاد آتش سودجويان بر جان تالاب انزلي افشاگری روحانی مخبر:کارکنان دولت صاحبخانه می‌شوند ضرورت تصمیم‌گیری‌های واقع‌بینانه قطر چگونه قطر شد؟ قوانین برخورد با جرایم خشن، کافی است؟‌ توافق برجامی؛ نه خیلی دور نه خیلی نزدیک ارز تک نرخی پیشکش، تورم را کنترل کنید «نشاط اجتماعي» موضوع فراموش شده اروپا، سکوي پرتاب درآمدهاي نفتي ايران نقشه روسيه براي قره باغ جمهوري اسلامي دخالتي در کشور هاي ديگر ندارد افشاگری روحانی 3 ريسک پيش روي اقتصاد آتش سودجويان بر جان تالاب انزلي توافق برجامی؛ نه خیلی دور نه خیلی نزدیک ارز تک نرخی پیشکش، تورم را کنترل کنید «نشاط اجتماعي» موضوع فراموش شده اروپا، سکوي پرتاب درآمدهاي نفتي ايران نقشه روسيه براي قره باغ ضرورت تصمیم‌گیری‌های واقع‌بینانه قطر چگونه قطر شد؟ قوانین برخورد با جرایم خشن، کافی است؟‌ افشاگری روحانی مخبر:کارکنان دولت صاحبخانه می‌شوند