ضرورت تصمیم‌گیری‌های واقع‌بینانه

ابوالقاسم رئوفیان
اینکه مجلس و دولت در یک‌طیف سیاسی تعریف می‌شوند، نمی‌تواند نظرات مختلف دو  قوه را اتفاقی غیرمتعارف بداند. اگر اظهارنظرها علمی و توام با شناخت از واقعیت‌های موجود و در نتیجه در راستای کاهش مشکلات و تحقق توسعه باشد، اختلاف‌نظر نه‌تنها پدیده‌ای مضر نیست، بلکه می‌توانند تاثیرگذاری مثبتی هم داشته باشند. در واقع اینکه نظرات متناقض دولت و مجلس در نهایت به‌نفع مصالح کشور باشد، امری بی‌اشکال و حتی می‌‌توان گفت، لازم است. اگر این مهم باشد، نمی‌توانیم اختلاف‌نظر و تفاوت عقیده‌ها را نشانه‌ای از  چالش دولت و مجلس بدانیم. اما باید اذعان داشت، بسیاری از  تصمیم‌‌هایی که توسط ارگان‌های مختلف گرفته می‌شود، با شرایط روز و واقعیت‌های پیرامون در تناقض هستند و به‌همین دلیل، کشور از توسعه عقب‌مانده است.
به‌عنوان مثال در موضوع وزرات‌بازرگانی که بهانه اختلاف دولت و مجلس شده است باید گفت، زمانیکه وزارت بازرگانی با وزارت‌صنعدن، معدن اقدام شد و زارت صمت تشیکل شد، کار کارشناسی صورت نگرفته بود و به‌‌همین دلیل هم هزینه‌های زیادی پرداخت شد و هم میان دو قوه انشقاق ایجاد کرد. یعنی زمانیکه می‌خواستند، وزارت‌خانه‌ها را ادغام کنند، هیچ‌‌مطالعه‌ای درباره تبعات تصمیم نداشتند و حالا که می‌خواهند، وزرات‌‌خانه‌های بازرگانی و صنعت‌ و معدن را دوباره از هم تفکیک کنند، حاشیه‌ها درباره تعیین وزیر زیاد شده است، یعنی دولت خواستار معرفی 2 وزیر برای وزارت‌خانه‌های بازرگانی و صنعت و معدن شده است و دولت اصرار دارد، وزیر فعلی در کابینه بماند و  یک وزیر برای عهده‌دار شدن وزرات بازرگانی به مجلس معرفی کند. این کش‌مکش‌ و حاشیه‌سازی‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که هم نمایندگان مجلس و هم دولت‌مردان دارای جایگاه ممتاز در نظام هستند و برهمین اساس، باید همه تصمیم‌ها، اظهارنظرها و همچینن رفتارهای‌شان اصولی، بی‌نقص و در راستای مصالح کشور و منافع مردم باشند. در واقع اگر قرار تکرار اشتباه باشد و هر چند وقت‌یکبار با تصمیمی درصدد رفع اشکال باشند، امور مختل شده و کارها روی دور باطل خواهند افتاد. همچنین لاز م است، اگر  قرار  نمایندگان بر مخالفت با دولت باشد‌ یا دولت بنا را بر تقابل با مجلس بگذارد، مخالفت‌ها و تقابل‌ها باید بر اساس دانش مشخصی و برای اصلاح امور باشد و اینطور نباشد که هر دستگاهی به‌دنبال به‌کرسی نشاندن نظر خودش باشد. در پایان تاکید می‌کنم، همه ارگان‌ها و نهادهای درون نظام، مامور به حفظ جایگاه و منافع نظام و همچنین فراهم کردن شرایطی باشند که مردم بتوانند در آرامش باشند.
سایر اخبار این روزنامه
جمهوري اسلامي دخالتي در کشور هاي ديگر ندارد افشاگری روحانی 3 ريسک پيش روي اقتصاد آتش سودجويان بر جان تالاب انزلي افشاگری روحانی مخبر:کارکنان دولت صاحبخانه می‌شوند ضرورت تصمیم‌گیری‌های واقع‌بینانه قطر چگونه قطر شد؟ قوانین برخورد با جرایم خشن، کافی است؟‌ توافق برجامی؛ نه خیلی دور نه خیلی نزدیک ارز تک نرخی پیشکش، تورم را کنترل کنید «نشاط اجتماعي» موضوع فراموش شده اروپا، سکوي پرتاب درآمدهاي نفتي ايران نقشه روسيه براي قره باغ جمهوري اسلامي دخالتي در کشور هاي ديگر ندارد افشاگری روحانی 3 ريسک پيش روي اقتصاد آتش سودجويان بر جان تالاب انزلي توافق برجامی؛ نه خیلی دور نه خیلی نزدیک ارز تک نرخی پیشکش، تورم را کنترل کنید «نشاط اجتماعي» موضوع فراموش شده اروپا، سکوي پرتاب درآمدهاي نفتي ايران نقشه روسيه براي قره باغ ضرورت تصمیم‌گیری‌های واقع‌بینانه قطر چگونه قطر شد؟ قوانین برخورد با جرایم خشن، کافی است؟‌ افشاگری روحانی مخبر:کارکنان دولت صاحبخانه می‌شوند