مهران گذرگاه عاشقی

ایلام- محمدکریم ویسی: امروزه ایلام و دیگر شهرها و روستاهای مسیر که به مهران ختم می‌شود مملو از زائرانی کاروانی و انفرادی است که با پلاک‌های مختلف و با عبور از گردنه‌های پیچاپیچ راهی عتبات عالیات می‌شوند. زائرانی که شور و شوق حسینی را در نگاه‌های تک تک آنها می‌توانی بیابی، پیر و جوان و نوجوان و... سختی سفر را تنها به عشق رسیدن به کربلا به جان می‌خرند تا اربعین در کنار سیدالشهدا باشند و هیچ‌گاه نام حسین(ع) از زبان تک تک زائران نمی‌افتد.
دو مؤلفه مهم همچون مرز مشترک بالغ بر 428 کیلومتر با عراق، نزدیکی و تأمین امنیت مناسب استان ایلام باعث شده است که اکثر زائران اربعین، این استان و مرز مهران را برای خروج به کربلا و عتبات عالیات انتخاب کنند، اما هر چند مسئولان استانی تمام داشته‌های خود را برای تأمین زیرساخت‌ها به کار گرفتند اما جوابگوی تردد حجم زائران نیست و باید دولتمردان برای این موضوع مهم در سطح ملی فکری اساسی کنند و با اختصاص اعتبارات ویژه، ایلام را به جایگاه واقعی خود برسانند.
محورهای مواصلاتی استان و پروازهای فرودگاه ایلام جوابگوی حجم تردد زائران نیست و استانی که هر ساله پذیرای میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط کشور است هنوز با کلمه خط ریلی بیگانه است، اما اجرای اتصال ریلی درهمه دولت‌ها ورد زبان‌ها بوده و تاکنون در حد شعار باقی مانده است.
استاندار ایلام در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه تمامی تلاش خود را برای یک اربعین باشکوه به کار گرفته‌ایم، گفت: برای زیرساخت‌های اربعین تاکنون 800 میلیارد تومان هزینه شده که از این مبلغ حدود 350 میلیارد تومان در حوزه راه های مواصلاتی مسیر اربعین بوده است.


حسن بهرام نیا با بیان اینکه طبق تأکید ستاد اربعین کشور حداکثر تا چند روز آینده دو تونل مسیر ایلام به مهران زیر بار ترافیک می‌رود، اظهار داشت: بودجه اربعین امسال 150 میلیارد تومان بوده که نیمی از این مبلغ در قالب اوراق است و پارکینگ مهران ظرفیت حدود 50 هزار خودرو را در اربعین دارد و تلاش می‌کنیم این ظرفیت نیز افزایش یابد.
استاندار ایلام ضمن قدردانی از تلاش همه مدیران در ستاد اربعین با اشاره به اقدامات انجام شده برای تأمین آب و برق پایانه نیز تصریح کرد: روزانه برای حدود 300هزار نفر آب تأمین شده و با بهره‌برداری از پست برق 32 مگاواتی نیز هیچ مشکلی از نظر تأمین برق وجود ندارد و تلاش می‌شود سفری ارزان، ایمن و راحت برای زوار عتبات عالیات که مرز مهران را برای تردد انتخاب کرده اند فراهم شود. بهرام نیا افزود: چهار خطه کردن مسیر ایلام به مهران در مراحل نهایی قرار دارد و عرشه پل صلواتی نیز امروز نصب می‌شود و ظرف دو روز آینده بتن‌ریزی شده و حداکثر تا 6 روز آینده زیر بار ترافیک می‌رود.
وی اظهار داشت: ارزاق به میزان لازم تأمین خواهد شد و مسائل مربوط به تأمین ارزاق، خوراک و بهداشت و ... با معاونت امور اقتصادی استانداری است و قرارگاه اربعین استان نیز به ریاست معاون سیاسی و امنیتی استانداری تشکیل می‌شود. هر یک از کمیته‌های 18 گانه اربعین یک نفر را به این قرارگاه معرفی می‌کنند و هر شب در نشست مربوطه حضور می‌یابند و پایش و رصد روزانه امور اربعین در دستور کار این قرارگاه قرار می‌گیرد.
 فعالیت ویژه اداره گذرنامه در ایلام
همچنین فرمانده انتظامی استان ایلام از صدور بیش از10 هزار جلد گذرنامه در این استان خبر داد و گفت:در طول یک ماه گذشته در پلیس گذرنامه ایلام بیش از 10 هزار جلد گذرنامه ویژه زائران اربعین حسینی صادر شده که انتظار می‌رود زائران مدارک مسافرتی خود را هنگام حرکت از مبدأ بررسی کنند. سردار دلاور القاصی مهر با بیان اینکه پلیس گذرنامه برای سهولت در امور زائران اربعین حسینی به‌صورت ویژه صدور و تمدید گذرنامه را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: زائران اربعین حسینی برای سهولت در تردد خود از پایانه مرزی، بایستی از قبل و درهمان استان و شهرستان محل سکونت مدارک خود را آماده کرده و پس از حصول اطمینان از مدارک معتبر، به مرز مراجعه کنند. فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه زائران اربعین حسینی می‌بایست صدور و تمدید گذرنامه و درخواست برگه موقت را در همان محل سکونت خود پیگیری کنند، تصریح کرد: تاکنون 2 هزار و 400 جلد گذرنامه در این استان تمدید شده و کسانی که صدور گذرنامه آنان از شهریورماه 91 به بعد است می‌توانند در استان ها به مراکز گذرنامه و در شهرستان ها به پلیس امنیت عمومی جهت تمدید آن مراجعه کنند.
سردار القاصی مهر با بیان اینکه برابر تصمیمات ستاد اربعین کشور و برای سهولت در خروج زائران اربعین حسینی برگ تردد ویژه زائران نیز توسط پلیس گذرنامه انجام می‌شود، گفت: زائران عزیز، بحث صدور، تمدید و دریافت برگه تردد موقت را در استان‌ها و شهرستان های محل زندگی خود پیگیری کرده و پس از دریافت مدارک معتبر به مرز مراجعه کنند. وی به شرایط صدور برگ تردد ویژه زائران اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: زائران اربعین حسینی می‌توانند با مراجعه به پلیس +۱۰ محل سکونت خود، اقدام به ثبت درخواست و صدور برگ تردد خود را پیگیری کنند که پس از ثبت درخواست توسط زائر، ظرف 48 ساعت برگ تردد به آدرس اعلامی محل سکونت ارسال خواهد شد و اعتبار این برگه تردد که ویژه ایام اربعین حسینی صادر می‌شود تا پایان ماه صفر است.
 فرمانده انتظامی استان گفت:با توجه به افزایش 45 درصد تردد خودروها در محورهای استان، گشت‌های هدفمند پلیس در مسیر تردد زائران اربعین حسینی استقرار و افزایش خواهد یافت، گفت: از ابتدای ماه صفر شاهد افزایش 45 درصدی تردد خودروها بودیم که نشان دهنده حجم ورودی خودروها به محورهای مواصلاتی استان ایلام برای شرکت در مراسم اربعین حسینی(ع) است.
سردار القاصی مهر از رانندگان خواست به لحاظ حجم ترددهای پر حجمی که در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی مهران وجود دارد حتماً مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند و افزود: رانندگان و زائران عزیزی که در محورهای مواصلاتی استان تردد می‌کنند به مسائلی چون سرعت بالا، انحراف به چپ، نبستن کمربند ایمنی و استفاده از تلفن همراه و‌... دقت و از آنها احتراز کنند که هر کدام می‌تواند به تنهایی خسارات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند، امیدواریم با توجه به این مسائل سفر ایمن و بدون حادثه‌ای را برای خود و دیگران رقم بزنند.
همچنین مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام گفت: دوربین‌های نظارتی راهداری از اول تا چهارم صفر 596 هزار و 193 تردد خودرو در محورهای مواصلاتی این استان ثبت کرده‌اند که این‌ میزان تردد وسایل نقلیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 54 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
سید زاهدین چشمه خاور با اشاره به اینکه طی این مدت از 17 تا 20 شهریور ماه سال‌جاری 60 هزار و83 خودرو وارد استان و 52 هزار و 801 خودرو نیز از استان خارج شده است، افزود: بیشترین میزان تردد در این مدت در محور ایلام - مهران است.
پرویز ناصری افزود: اجرای سپتیک فاضلاب و 20 کیلومتر خط انتقال رفت و برگشت، عملیات اجرایی پروژه احداث مخزن ۱۰۰ متر مکعبی پارکینگ اربعین و ۴ کیلومتر خط انتقال آب به آن، نصب یک دستگاه کلرسنج آنلاین در پایانه مرزی مهران، آبرسانی به محل اسکان اضطراری اربعین حسینی واقع در پارک جغا سبز ایلام و تأمین آب برای 300 هزار نفر در روز از مهم‌ترین اقدامات آبفای استان برای اربعین 1401 است.

نیم نگاه
​​​​​​​دو مؤلفه 428 کیلومتر مرز مشترک با عراق و نزدیکی و تأمین امنیت مناسب استان ایلام باعث شده است که اکثر زائران اربعین، مرز مهران را برای خروج به کربلا و عتبات عالیات انتخاب کنند